Isuzu D-Max AT35 (2022)
Motor: 1,9-liters, 4:a, 164 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 12,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2 260 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5265/2190/1860 mm
Pris: från 609 900 SEK ex. moms (762 365 SEK ink. moms)

För vissa är ett fordon en förlängning av en själv. För andra är det ett renodlat verktyg. På samma sätt som olika verktyg fyller olika funktioner, gör bilar samma sak. Isuzu D-Max är ett praktexempel på en bil som dubblerar som verktyg och vars målgrupp delas av de som är medlemmar i Svenska byggarbetareförbundet.

Men om en ordinarie D-Max inte räcker till och man behöver ett verktyg som kan ta sig an allt frrån en regnskog till en glaciär har Arctic Trucks lösningen på problemet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Isuzu D-Max AT35.

Utrustad från fabrik

Andra AT-bilar vi testat
Förra Isuzu D-Max AT35
Nissan Navara AT32

Arctic Trucks-varianterna av D-Max ingår i Isuzus ordinarie modellprogram och går att fås i antingen AT32- eller AT35-utförande. Siffran motsvarar storleken på hjulen i tum och för de som inte kan relatera till sådana siffror är 35 helt kolossalt. Enligt Isuzu själva är de för kunder som kräver det yttersta inom terrängframkomlighet – tänk gruv- och timmernäringen – även om de inser att många så kallade lifestyle-kunder även kan tänkas slå till.

Vad är då skillnaden jämte en ordinarie D-Max? Svaret är nya dämpare, 40 millimeter högre markfrigång, större och mer terrängdugliga däck, andra hjulhus, bredare skärmar vilket i sin tur resulterar i bättre vinklar för terrängkörning och även en dragkrok. I övrigt finns det lite Arctic Trucks-emblem här och var.

Resultatet är ett specialistfordon av rang vars extrema utseende faktiskt är funktionellt. Som ni kan tänka er innebär alla dessa förändringar att körupplevelsen påverkas. Det gör den, men inte så mycket som man tror. Komfortnivån är högre i AT35, inte minst över ojämna underlag, mycket tack vare att däcken har mer gummi. Annars är styrningen snäppet mer bortkopplad och traktorkänslan är lite mer påtaglig.

Arbetshäst av rang

Praktiska kuriosa
Nyttolast (kg): 840 kg
Dragvikt: 3 500 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd): 1571/1530/490 mm
Vaddjup: 800 mm

Under huven får man samma 163 hästkrafter starka dieselpjäs som vanliga D-Max. Det låter inte som mycket och det är det heller inte.

AT35 upplevs som genuint trög och medan man i vissa bilar måste ha koll på att man inte är för långt över hastighetsbegränsningen tampas AT35 med motsatt problem. Men det är heller inte poängen. Det är inte på Essingeleden i Stockholm som AT35 hör hemma.

Styrningen erbjuder som sagt samma feedback som radiobilarna på Gröna Lund. Man svänger och bilen likaså men kopplingen mellan ratten och framhjulen känns lika spartansk som en burktelefon. Det hör emellertid inte till ovanligheterna för en terrängbil – man vill ha lite spelutrymme ifall framhjulen plötsligt svänger när man är ute i terrängspåret.

I terräng och på vägen

Hela Arctic Trucks-konverteringen är strikt för att höja D-Max förmåga att ta sig fram i terrängen. Dieselmotorn bjuder på en hel del vridmoment – precis det man vill ha när man kör i terräng. De enorma däcken som låter en hel del på ordinarie vägar medan snorkeln orsakar massa vindljud, men det är riktigt ballt att ha en bilsnorkel i ögonvrån när man kör en bil.

Vi testade AT35 i förhållandevis enkel terräng men fick åtminstone en försmak på dess otroliga kapacitet. De enorma däcken i kombination med de förhållandevis små fälgarna innebär att man aldrig kommer att få punktering. Det innebär även att kontaktytan med backen är större vilket med andra ord innebär att man har mer grepp. Att bruka den till vardags är dock inte alls särskilt orimligt.

Summan av kardemumman

Isuzu D-Max AT35 är japanernas tolkning av en bil som bokstavligen kan ta sig fram överallt. Som transportbil stoltserar den med både hög- och lastvikt medan den som terrängbil erbjuder bra markfrigång, vaddjup och en framkomlighet i paritet med en bulldozer. 

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.