Test: Isuzu D-Max AT35

Isuzu D-Max AT35
Motor:
 1,9-liters, 4-cylindrig, diesel, 163 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-stegad automat, inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100: 12,8 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2061 kilogram
Mått (längd/höjd/bredd):
5295/1980/2170 mm
Pris: 474 900 SEK
(Testbil cirka 501 600 SEK)

Isuzu D-Max är ett populärt fordon bland hantverkare i hela Sverige. D-Max är en pickup som bygger på plattformen från en lastbil, till skillnad från flera konkurrenter som modifierar en ordinarie personbil. I standardutförande har D-Max redan imponerande terräng-egenskaper, men det visar sig att en del ägare ändå inte tycker att detta räcker. Det är där Isuzus samarbetspartner Arctic Trucks, kommer in. De har tagit en ordinarie D-Max, låtit den marinera i reaktor fyra på Forsmark i två månader och således skapat monstret Isuzu AT35. Detta ska vara det ultimata fordonet för att frakta tung last till valfri destination på Arktis. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Isuzu AT35 är det mest kapabla arbetsverktyget som går att köpa?

Om man vill studera utseendet på AT35 måste man avsätta en stor lucka i kalendern. Det är nämligen väldigt mycket att studera, tack vare att bilen är helt enorm. En vanlig D-Max är inte liten, men AT35 är breddad med stora skärmar, ordentligt höjd och försedd med vad som nästan ser ut som ballongdäck. Det är ett fordon som inte bryr sig om vad du tycker om dess utseende, den är byggd för att få jobbet gjort och exteriören är underbart funktionsorienterad.

Insidan är antingen helt exemplarisk eller bedrövlig beroende på vem du frågar. Om man är gruvarbetare och vanligtvis måste spola av insidan på sin bil efter att ha lortat ned den med damm från järnmalm, då är kabinen perfekt. Om du istället vill ha dyra material, detaljkänsla och snygg design i din kabin, då kommer du att få skrämselhicka av att sitta i AT35. Man kan diplomatiskt säga att insidan är bruksig med stora tydliga knappar, men den är samtidigt långt från raffinerad.

Om man bor i Stockholms innerstad och vill pendla mellan Kungsholmen och Vasastan kommer AT35 inte att vara en lämpad kamrat. Att köra Isuzun på smala stockholmsgator känns lite som att cykla på botten av en simbassäng, onaturligt med andra ord. Storleken är det främsta problemet och är man inte försiktig kör man lätt på börsmäklare som mäter under 170 centimeter, då dessa inte syns över huven. Vad som förvärrar saken är den närmast antika växellådan och brölande diesel-fyran på 163 hästkrafter vars samspel i stadstrafik är mindre smidigt än Kakan Hermansson på Twitter.

På motorväg innebär terrängorienterade däck och en sträng ovilja att växla upp till femman av växellådan att man omges av väldigt mycket bullerkällor. Foxdämparna bidrar inte heller till en silkeslen färd och vill man svänga kraftigt får man passa sig för att inte återspela incidenten med Vasaskeppet.

Efter all denna kritik låter det kanske som att Isuzu AT35 är en dålig pickup? Där kan man inte ha mer fel. Vi tog nämligen AT35:an till Terrängcamp Ekeby för att testa det som bilen är byggd för, att köra i terräng. Bland skogar, vatten, grus, sand och sten kan man inte säga annat än att AT35 är helt otrolig. De däck som på motorväg är horribla får i terrängen fäste precis överallt. Med lågväxel inkopplad, markfrigången, fjädringen och de trixiga differentialerna kan man ta sig fram precis överallt.

Att köra upp för ett finkornigt grustag var ungefär lika dramatiskt som att åka pendeltåg. Vaddjupet är djupare än vad jag själv vågar simma på och man känner ett genuint självförtroende, oavsett vilken typ av terräng man utsätts för. Jag kan ärligt talat säga att jag aldrig kört ett fordon som är lika kapabelt utanför det etablerade vägnätet och känslan av att ”kommer jag inte över hindret kan jag sannolikt bara forcera mig igenom det” är extremt påtaglig.

Summerar man Isuzu D-Max AT35 inser man att pickupen har mer gemensamt med en Lamborghini Aventador än Volkswagen Amarok. Poängen är att både Aventadoren och AT35 är bristfälliga i vardaglig pendlarkörning, men sätter man bilarna i deras rätta kontext, dvs bana eller terräng är båda två fenomenala. Har du ett behov av att frakta material från Bauhaus till toppen på Kebnekaise är Isuzu AT35 det mest lämpliga du kan köpa. Om du är en person som gillar nischade bilar och tittar på en Aventador kom då ihåg, Isuzun har plats för fem och extraljus ingår.