Mercedes-Benz T-klass provkörd i Tyskland

Mercedes-Benz T-klass
T 180 (2022)
Motor: 1,3-liters, 4:a, bensin, 131 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:
11,6 sekunder
Toppfart: 184 km/h
Vikt: 1 532 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4498/1859/1811 mm
Pris: Från 299 900 SEK

T 180 d (2022)
Motor: 1,5-liters, 4:a, diesel, 116 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:
13,2 sekunder
Toppfart: 177 km/h
Vikt: 1 603 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4498/1859/1811 mm
Pris: Från 334 900 SEK

En av Mercedes främsta styrkor är deras förmåga att tillverka modeller för mer eller mindre alla segment som existerar. De påstådda upphovsmännen till bilen tillverkar alltifrån instegsmodellen A-klass till terränglastbilen Zetros.

Nya Mercedes T-klass ger sig in i ett segment som i Europa är lika hett som en sommardag i Sahara men som i Sverige gapar lika tomt som Gotland i december. För att ta reda på om märkets mest pragmatiska modell är något att hänga i midsommarstången lade jag i Högsta Växeln och begav mig till München för att provköra nya Mercedes-Benz T-klass.

T som i, öh, rymlighet

Beteckningen T har sina rötter i Mercedes egen benämning på sina kombimodeller (T-modell) som alltså förknippas med just rymd och praktikalitet. Segmentet som T-klass ger sig in i definieras av pragmatik och priskänslighet och kunderna ser bilen i främsta hand som ett redskap som ska underlätta i vardagen.

Det må framstå som paradoxalt med en Mercedes som de facto riktar sig mot kunder som är noga med varje krona de spenderar. Mercedes har lyckats pressa priset genom att utveckla nya T-klass (Citan i transportbilsutförande) tillsammans med Renault; modellen Kangoo delar plattform och motorer. Med det sagt har Mercedes jobbat hårt – och för den delen lyckats väl – med att dölja släktskapet.

För dig med en fyrbent vän

Kuriosa
Tre barnstolar får plats i bredd
En lång version med sju platser kommer
Stort fokus på säkerhet

T-klass har just praktikalitet som främsta gren, något som genomsyrar modellen från topp till tå. Huvudutrymmet både fram och bak är i paritet med en påvens bil medan bagageutrymmet lätt kan förväxlas med en tom container; enligt mig framstår T-klass som en spirituell efterträdare till Vaneo, något som Mercedes (typ) höll med om – även om de i Sverige kallar T-Klass för en storkombi.

På plats i München erbjöd Mercedes oss journalister möjligheten att proppa bilen full med allt en person som lever en aktiv livsstil kan tänkas behöva. I mitt fall fick jag leka hundägare för en dag; Mercedes betonade att en majoritet av T-klass-kunderna faktiskt har hund och sysslar med fler fritidsaktiviteter än en 8-åring med överdrivet ambitiösa föräldrar.

Inte T som i Toksnabb

Konkurrenter
Renault Kangoo
Opel Vivaro
Volkswagen Caddy Life

Mercedes var även nog med att poängtera att det segment som T-klass tar sig an består av ett klientel där det kördynamiska nästintill är totalt ointressant. Till Sverige kommer till en början bara två drivlinor, närmare bestämt T180 (bensin) och T180d (diesel), båda med en sjustegad dubbelkopplingslåda. I slutet av 2022 kommer även helt elektriska EQT.

Jag testade på båda varianter som kommer till Sverige. Dieseln erbjuder en hel del dieselknatter men en härlig mängd bottenvrid som gör sig bra i stadstrafik. Bensinmotorn är att föredra – ljudbilden är avsevärt mycket trevligare och drivlinan upplevs som snäppet piggare och mer raffinerad.

Även om just körkänsla inte varit högst upp på tapeten är T-klass mjuk och följsam och genomgående trevlig att köra. Gasen i botten på den obegränsade delen av Autobahn avslöjade även att T-klass förblir tyst i kupén, även i högre hastigheter. Tyskarna har nämligen jobbat hårt med få T-klass att kännas som en äkta Mercedes, i den mån som är rimligt.

Summan av kardemumman

Nya Mercedes-Benz T-klass ger sig in i ett segment proppat med alternativ. Med hänsyn till den priskänslighet som segmentet dikterar har Mercedes varit noga med att paketera nya T-klass som en lyxbetonad men samtidigt prisvärd kandidat.

De har onekligen lyckats väl och resultatet är en funktionell och ändamålsenlig skapelse. Nya Mercedes-Benz T-klass gör exakt som det står i innehållsförteckningen och försöker aldrig vara något den inte är. Ett mer gediget test på hemmaplan får utröna huruvida fler svenskar kan tänka sig att köra en premiumskåpbil.

För- och nackdelar

+ Lika rymlig som en kyrka
+ Trevlig att ratta
+ Funktionalitet genomsyrar allt
– Utdaterat infotainment med liten skärm
– Inga upphetsande drivlinor (ännu)
– Kvalitetskänslan inte alltid på topp

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Mercedes-Benz T-klass gör precis det den utlovar och fokuserar helhjärtat på funktion före form. Det må inte vara en särskilt exalterande egenskap men det är helt klart en attraktiv sådan.