Test: Volkswagen Caddy Maxi Life

Volkswagen Caddy Maxi Life 2,0 TDI (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 122 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,7 sekunder
Toppfart: 186 km/h
Vikt: 1 768 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4853/2100/1836 mm
Pris: 286 800 SEK (testbil cirka 335 700 SEK)

Någon förklarade nyligen för mig och några av mina jämnåriga (mindre bilintresserade) kursare att behovet av bil blir påtagligt först när livet kryddas med knoddar. Enligt honom var det då bilen gick från att vara en lyxartikel till ett absolut måste, vilket vore sant även i en värld där lokaltrafiken teoretiskt sett kunde klara sig från totalkaos i mer än någon månad åt gången. Om man som flerbarnsförälder då måste ha bil, vilken ska man ha? En stadsjeep, naturligtvis. Företrädelsevis från Volkswagen, som erbjuder all mellanmjölk som invånarna i landet lagom någonsin kan önska sig.

Alternativt inser man att man med alla turer till skolor, träningar, stall och kompisar egentligen jobbar deltid som taxichaufför och köper en taxi. Ja, utöver att finnas i skåpbilsformat – anpassad för alla de där hantverkarna med dödslängtan som i motorvägsfart ger sig på att försöka läsa vilken handlares namn som står under din registreringsskylt – finns Volkswagen Caddy också för proffs inom skjutsbranschen. Nu lägger vi i Högsta Växeln och recenserar nya Volkswagen Caddy Life Maxi!

Eftersom varken jag eller någon annan på redaktionen har barn kanske vi vid första anblick kan tyckas illa lämpade för att recensera bilar ur ett familjeperspektiv. Som tur är råkar vi vara första klassens problemlösare. För att simulera föräldraskap lånade jag således ett barn som fick tycka till om bilens funktioner. Hennes utlåtande följer nedan:

”Den här bilen är ju jättecool!”

Det visade sig att skjut- och fällbara säten i kombination med panoramaglastak är en riktig hit hos yngre passagerare. Eftersom just sätesmagi är något man ägnar sig åt mycket i familjetaxibranschen är detta ett attribut hos Caddy Maxi som kan bidra till dina barns popularitet i deras respektive kompiskretsar. Det kan i sin tur hjälpa dem att utveckla vassa sociala färdigheter som kommer att gagna dem livet ut, om man ska tro forskningen.

En annan fördel med bilen är att den sina gener till trots inte känns skåpbilslik. Den är bekväm nog för att eventuellt gnälliga barn ska kunna somna, och för att du själv ska kunna köra på så långt som tanken räcker utan att behöva stanna för att sträcka på dig. Måhända att den så kallade ErgoComfort-förarstolen, som är tillval, hade en hel del med den saken att göra i mitt fall.

Testbilens dieselmotor bjöd knappast på några adrenalinkickar, men det är väl inte heller vad man är ute efter i en familjetaxi. Volkswagens dubbelkopplingslåda lyckades dessutom ganska bra med att göra den låga effektsiffran till ett ickeproblem ur ett praktiskt perspektiv. Nämnas skall också att man inne i bilen är väl isolerad från motorljud och vibrationer, vilket bidrar till frånvaron av skåpbilskänsla.

VW Caddy bakljus

En annan positiv detalj är att touchsjukan, som introducerades med den åttonde generationens Golf, inte har smittat ned Caddy i samma utsträckning som många av märkets andra bilar. Ratten har fysiska knappar, vilka till skillnad från touch-motsvarigheterna i exempelvis storsäljarna ID.3, ID.4 och Tiguan är mer strömbrytare än tortyrredskap.

Det är fortfarande lite väl mycket touch i mittkonsolen. Man får vara beredd på att det är onödigt jobbigt att reglera ljudvolym och temperatur, eftersom detta görs via icke upplysta touch-sliders.

Volymen kan man i och för sig ställa in via ratten om man sitter bakom den, men det känns jättedumt att man inte snabbt ska kunna komma åt klimatanläggningen. På sommaren tycker jag att det är trevligt om man snabbt kan slå på eller av klimatanläggningen i samband med att man växlar mellan öppna och stängda rutor. På det stora hela är det dock ingen avgörande detalj.

För- och nackdelar:

+ Pris
+ Komfort
+ Praktikalitet

– Misstas lätt för en taxi
– Touchreglage för klimatanläggningen
– Endast de främre sidorutorna är öppningsbara

Ur ett vidare perspektiv är Caddy Maxi faktiskt en bil med riktigt vettiga funktioner, för den som värdesätter sådant över formgivning alltså. Utseendemässigt misstar man den lätt för vad den egentligen är avsedd att vara – särskilt när den som testbilen är lackad i svart – det vill säga en taxi.

Det gäller att hålla dörrarna låsta ifall man skulle råka befinna sig vid ett rödljus på Stureplan i samband med att krogarna stänger. Det hände faktiskt oss när vi testade nya Mercedes-Benz S-klass under sommaren, så lyd mitt råd ifall du tänker dig att en Caddy Maxi ska skänka dina barn social status i stället för PTSD.

Sammanfattningsvis är Caddy Maxi en väldigt vettig bil, tillhörandes ett segment som SUV-hysterin tycks ha fått att falla i glömska. Den kommer inte att tjäna in några stilpoäng för din egen del, men den kan mycket väl göra det för dina barn. Vinningen för dig som familjetaxichaufför ligger i att den är bekväm, praktisk och rimligt prissatt.

Bygg din egen Volkswagen Caddy Maxi Life här!

Betyg

Helhet:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Volkswagen Caddy Maxi är framför allt avsedd att vara en taxi, och är därför en alldeles utmärkt skjutsomobil. Den är varken vacker eller snabb, men vad gör det när barnen där bak ändå sover? Du behöver inte ens skiljas från någon förmögenhet för att få lägga vantarna på en.