Test: Subaru Outback

Subaru Outback Touring (2022)
Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig boxermotor, bensin/etanol, 169 hästkrafter, 252 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad CVT-låda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,2 sekunder
Toppfart: 198 km/h
Vikt: 1 664 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4870/1875/1675 mm
Pris: från 384 900 SEK
(Testbil 429 900 SEK)

Subaru Outback har sedan den debuterade 1994 varit som en japansk Volvo XC70. Det är viktigt att notera att det rör sig om en förhöjd kombi och inte en suv. Outbacks trumfkort har legat i dess robusta anda, äventyrslystna utstrålning och allmänna kompetens. Efter 28 år har det nu blivit dags för en helt ny Subaru Outback, även om det krävs ett förstoringsglas för att vara på den säkra sidan. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Subaru Outback.

Den minst sagt konservativa uppdateringen av Subaru Outbacks designspråk går i linje med mantrat som genomsyrar bilen – ”if it ain’t broke, don’t fix it”. Nya Outback har en otrolig jägmästaraura och har ett utseende som tveklöst tilltalar de som har stövlar 300 dagar om året. Något som dock behövdes var en uppdatering av interiören, vilket den nu också har fått. Den förra modellen var pepprad med hårdplast och ett infotainmentsystem som var dåligt för blodtrycket.

Konkurrenter
Audi A6 Allroa
Škoda Superb Scout
Volkswagen Passat Alltrack
Volvo V90 Cross Country

Nya Outback erbjuder i stället ett helt uppdaterat infotainmentsystem som är arton miljoner gånger bättre än det som fanns i föregångaren. Dessutom har japanerna blivit lite väl taggade på sin nya infotainmentskärm och tilldelat den funktioner som exempelvis luftkonditionering. Det samma gäller körlägena – varför inte bara ha en knapp? En av de största nyheterna med nya Outback är att den för endast 10 000 SEK kan etanolkonverteras, en kostnad man snabbt spar in tack vare lägre skatt.

Interiört möts man av brunt nappaläder och bilen känns hemtrevlig. Ännu en nyhet med nya Outback är ett förarövervakningssystem i form av en kamera som läser av ens ansikte för att bedöma huruvida man är distraherad eller trött. Fortsättningsvis ställer systemet in klimat och infotainment efter föraren samt ytterbackspeglarna och förarstolen. Det fungerar för det mesta bra även om det känns olustigt att ha en kamera riktat mot ansiktet hela tiden.

På praktikalitetsfronten erbjuder Outback ett stort fokus på utrymme och det gäller alla ledder. Baksätet är rymligt och bagageutrymmet likaså – även om flera konkurrenter erbjuder mer plats, och sikten runtom är god. Det finns även fiffiga lösningar som ett inbyggt takräcke som man kan fälla in och ut. Det går även att välja en särskild stolklädsel som är vattenavvisande och mer slitstark.

Körupplevelsen i övrigt är väldigt komfortorienterad och kombi-känslan är påtaglig. CVT-lådan är bra på att simulera olika steg, vad nu syftet med det är, och den symmetriska fyrhjulsdriften bidrar till en otrolig framkomlighet; något som anspelar på den ovannämnda jägmästarauran.

Fortsättningsvis är nya Outback även väldigt tyst och bekväm förutom faktumet att den piper hej vilt av diverse anledningar. Det har att göra med de otaliga säkerhetssystemen man finner i bilen. Subaru understryker gång på gång hur säker nya Outback är, något som är en trygghet, och japanerna målar upp det som en kärra för den aktiva familjen.

Nya Subaru Outback känns även välbyggd och följsam på landsväg. Den uppmanar inte på något sätt till dynamisk körning men den vantrivs heller inte på krokiga vägar. Den nya bottenplattan erbjuder en påtaglig skillnad i hur väl ihopskruvad nya Outback känns jämte föregångaren. Att svänga av landsvägen och in på skogsvägar är dock där man känner att den hör hemma. Den svaga motorn och förbannade CVT-lådan är bara något att skriva hem om i samma mening som ”långsam”.

Nya Subaru Outback har uppenbarligen använt sig av den utgående modellen som mall och gjort (nästan) allt lite bättre. Resultatet är en bil som osar kompetens och robusthet och gör exakt det man förväntar sig av den (och lite till). Nya Outback är en bil man köper just för att den är så vettig, något som kan tolkas som en form av lyx – det är bara så himla trevligt när saker och ting fungerar. Den är knappast revolutionerande och nya Outback är en evolution av ett redan beprövat recept.

För- och nackdelar

+ Robust
+ Bekväm

– CVT-låda
– Långsam

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya Subaru Outback erbjuder inga överraskningar och fortsätter på gamla meriter. Med det sagt levererar den ett vettigt helhetspaket och erbjuder god komfort, bra framkomlighet, praktikalitet och ett stort fokus på säkerhet. CVT-lådan och motorn drar ner helhetsintrycket.