Test: Subaru Outback

Subaru Outback (2020)
Motor: 2,5-liters, H4, bensin, 175 hästkrafter, 235 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT-låda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h 10,2 sekunder
Toppfart: 198 km/h
Vikt: 1706 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4820/1840/1605mm
Pris: 344 900 SEK (testbil cirka 363 900 SEK)

Om du är någon som tycker att friluftslivet lockar och hellre tillbringar semestern i ett tält snarare än i ett hotell har du förmodligen haft en Subaru. Märket tillverkar bilar för de som använder uttryck som “aktiv livsstil”, för de som har fler par vandringskängor än sneakers. Subaru Outback är en av våra favoritfamiljebilar, mycket tack vare dess enkelhet och tuffa aura. Nya Outback har fått en uppdatering som är mindre omfattande än en students hushållsbudget, ett beslut märket har fattat efter nära dialog med dess klientel. Frågan är om Subaru Outback fortfarande håller måttet. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Subaru Outback.

Utseendemässigt är det glasklart vad Subaru Outbacks ambition är. Den utstrålar en skogsmulle-aura och är en kombi à la gummistövlar. Designen utstrålar robusthet och kompetens och lär inte direkt sticka någon i ögonen. På insidan möts man av hårdplast och material noga utvalda för att kunna hantera stryk och lera. Infotainmentsystemet fungerar bra men rent generellt är interiören verkligen en fråga om funktion före form. Baksätet är stort men bagageutrymmet sväljer inte så mycket om man kanske tror – en Passat Alltrack rymmer nästan 100 liter mer.

Subaru Outback är inte en bil skapt för de som finner glädje i att rasta en bil på en landsväg. Istället är det ren och skär funktionalitet som gäller. På vissa marknader kan man få Outback med hela 260 hästkrafter men som svensk får man nöja sig med en 175-hästars bensinare som får ner kraften i backen via en CVT-låda och permanent fyrhjulsdrift. Trycker man gasen i botten möts man av det förbannade drönandet som en CVT-låda avger och en acceleration som skulle ha svårt att skrämma en nyfödd bebis.

Det är dock inte det en Outback är till för. Motorn är förhållandevis bränslesnål och man kommer dit man vill. Känslan av att bilen aldrig kommer att gå sönder är ständigt påtaglig. Rör man sig bort från asfaltens trygga barm och istället styr skutan ut i skogen märker man genast hur hemma den känner sig som. Den tar sig bokstavligt talat över stock och sten utan bekymmer och fyrhjulsdriftssystemet lyckas väl med att fördela kraften för att maximera grepp. Den känns verkligen hemmahörande i de miljöer en friluftsmänniska hade kallat för ”fantastiska” och ”uppfriskande”.

Allt är givetvis inte guld och gröna skogar. Som modell är Outback tämligen utdaterad, prismässigt ligger den förhållandevis högt jämte lyxigare konkurrenter, drivlinan är lika spännande som glaciologi, och sett till den riktning bilvärlden är på väg så är nya Outback lite av en dinosaurie.

Subaru Outbacks trumfkort är dess förmåga att helt sonika ta sig an allt man kan tänkas utsätta den för, vare sig det är utvändigt eller invändigt, och inte bry sig. Dess charm är dess anspråkslöshet och äventyrliga anda. Om du vill ha något som kommer att hålla tills dagen du stupar och som kan ta sig fram lite varstans samt inte är så intresserad av ”det senaste” är Outback perfekt för dig. Den gör precis det som det står på burken; vad mer kan man begära?

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

Subaru Outback gör det man förväntar. Den är robust, tuff, och är till för dig som använder ordet “aktiv” lite för ofta. Den kommer inte att vinna några priser i termer av design och prestanda men den kommer alltid att leverera det du förväntar dig av den. Ett helt klart underskattat alternativt.