Test: Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack TSI GTS
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 272 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 700 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4780/1527/1853mm
Pris:  444 900 (Testbil ca 480 000 SEK)

Perioden över jul och nyår är en av de tider på året då det verkligen lönar sig att ha en ordentligt mångsidig bil. Dels ska den gärna vara både rymlig och bekväm, då man kan behöva skeppa runt både människor och bagage mellan diverse familjetillställningar. Den ska också gärna vara väl rustad för vintervädret, och de Norrlands-baserade fritidsaktiviteter som detta inbjuder till. När jag skulle boka julbil föreföll därför Volkswagens kombi i funktionskläder Passat Alltrack – som nyligen fått en facelift och begåvats med en ny bensinmotor – vara det självklara valet. Nu blev det förvisso ingen fjällfärd för min del över julen, men jag lade istället i Högsta Växeln på hemmaplan för att avgöra om nya Passat Alltrack TSI GTS verkligen är så vettig som den verkar vid första anblick.

Och visst passar den höjda Passaten ypperligt för förortsarbete i juletid. Bara något så enkelt som bensinvärmaren, som ser till att bilen är både varm och isfri – trots en natt utomhus – är en fantastisk vinterlyx för den gatuparkerande lägenhetsbon. Konceptet att höja en vanlig kombi några centimeter är dessutom väldigt vettigt i mina ögon.

Man får några av SUV:ens fördelar som lättare insteg, ökad framkomlighet i snöblasket och längre fjädringsväg för att absorbera potthålen, men man slipper samtidigt åka runt i ett ekipage med de aerodynamiska egenskaperna av ett kryssningsfartyg och tyngdpunkten av ett vattentorn. Man gör inte heller någon större uppoffring vad gäller utrymme jämfört med en medelstor SUV, då man relativt lätt får plats fem vuxna och bagageutrymmet är fullkomligt enormt. Man slipper också leka bergsbestigare när man ska rota i takboxen.

Den stora nyheten för Volkswagen Passat Alltrack inför 2020 står att finna under huven, nämligen en tvåliters bensinmotor på 272 hästkrafter som är en mycket trevlig bekantskap. Den är visserligen varken särskilt upphetsande eller välljudande – det är få turbofyror nu för tiden – men den har ett fint bottenvrid och levererar kraften på ett härligt progressivt sätt när man utforskar de övre delarna av dess register. Upplevelsen störs dock något av att den sjuväxlade DSG-lådan ofta är lite väl snabb med att växla upp, för att sedan inte reagera med en nedväxling när man rullar på gasen igen.

Utöver motorn måste man emellertid säga att det handlar om ett högst försiktigt facelift, och exteriört handlar det i stort sett bara om smärre formmässiga uppdateringar av lampor, grill och stötfångare. Interiört har man inte heller tagit några större estetiska krafttag, utan på gott och ont egentligen bara smällt in lite ny teknik för att ge ett mer modernt intryck.

Det goda är att instrumenthuset nu är helt digitalt, och att man därmed kan få den information man verkligen bryr sig om rakt framför nosen. Man har även introducerat systemet Travel Assist, som på Tesla-vis (men inte lika väl) kombinerar en adaptiv farthållare med en filhållningsassistent för mer avslappnad körning på motorvägen och i köer. Jag hade dock uppskattat möjligheten att koppla bort den senare delen av systemet.

Värre är det i mittkonsolen, där de tidigare analoga knapparna har ersatts med touch-diton – ett enkelt men ack så ofunktionellt sätt att åstadkomma en modern känsla. Riktiga knappar och vred fungerar helt enkelt bättre. Att infotainmentsystemet allt som oftast inte riktigt hänger med i svängarna gör inte saken bättre.

Trots dessa irritationsmoment förblir Volkswagen Passat Alltrack en mycket trevlig vardagsbil. Den är väl anpassad för våra nordiska förhållanden, bekväm och oerhört praktisk. Den har dessutom en karaktär som är extremt lagom – inte hjärnbalksbedövande tråkig, men inte heller särskilt uppseendeväckande eller prålig. Frågan är bara om GTS-versionen är värd de extra 75 000 kronor den betingar jämfört med en standard Alltrack. Utöver lite finare stolar, adaptiva stötdämpare och en diffbroms som man 99 procent av tiden inte kommer att märka av är skillnaderna nämligen väldigt små.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.9

Sammanfattning

Volkswagen Passat Alltrack har fått ett minst sagt milt facelift och förblir en högst kompetent vardagsbil som passar riktigt bra för våra nordiska förhållanden. Den nya bensinmotorn i toppmodellen TSI GTS är också riktigt trevlig, men är lite väl törstig.