Cupra Formentor VZ5 provkörd i Finland

Cupra Formentor VZ5 (2022)
Motor: 2,5-liters, rak 5:a, 390 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 608 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4468/1852/1505 mm
Pris: från 669 900 SEK

Syftet med Cupra är enligt de själv att erbjuda prestanda och stil. Med det sagt kan man fortfarande beställa en Formentor med en 150-hästars dieselmotor och framhjulsdrift. Sportigt! Men det finns även en variant med en femcylindrig motor, närmare 400 hästkrafter och en begränsad upplaga om 7 000 bilar. För att stifta en närmare bekantskap begav jag mig till norra Finland för att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Cupra Formentor VZ5.

En femhelvetes pjäs under huven

Femman i modellbeteckningen avslöjar hur många cylindrar som döljer sig under huven (fem). Pjäsen är tagen direkt från Audi RS 3 men nedtrimmad från 400 till 390 hästkrafter. Cupras VD – Wayne Griffiths – jobbade i 20 år på Audi innan han bytte till sin spanska arbetsgivare och tydligen är det hans kontakter på Audi som gjort att VZ5 får använda sig av Audis heligaste skapelse. VZ står för ”veloz” som alltså är fart på spanska.

Utseendemässigt gäller det att man är släkt med Sherlock Holmes för att se skillnaderna jämte ordinarie Formentor VZ. VZ5 erbjuder andra bromsar, fälgar och en lite annorlunda huv. Dessutom är bilen lite lägre, man hittar kolfiber både fram och bak, det står VZ5 på bagageluckan och utblåsen ser annorlunda ut.

På insidan möts man av ett driftläge och skalstolar som man sitter riktigt långt ner. Kvalitetskänslan på insidan är för det mesta i paritet med Audi medan infotainmentsystemet är lika uselt som i en TomTom från 1991. Grafiken och färgläggningen ser dessutom ut att ha inspirerats av Game Boy Color.

Rally på riktigt

Nåväl, den största anledningen till att man köper en VZ5 är just körupplevelsen. Som referens genomsyras RS 3 av en oerhörd kompetens där användarvänlig prestanda står i fokus. Frågan är om VZ5 erbjuder en lite mer hetlevrad spansk tolkning av det hela. För att ta reda på det fick vi möjlighet att köra på en slinga av det finska rallyt. En tvättäkta rallyväg i en bil med femcylindrig motor! Audi ringde, de vill ha tillbaka sitt arv.

Vägen var avstängd för annan trafik och vi fick köra hack i häl på en guide. Snön var djup varför Formentors mer suv-iga framtoning och fyrhjulsdrift gjorde susen. Jag la direkt i driftläget och även på smala, snöbelagda finska skogsvägar var Formentor VZ5 oerhört lättkontrollerad. Även om vi inte brassade på i samma fart som faktiska rallybilar tog sig Formentor VZ5 an isen och snön med bravur.

Körning på is

Därefter var det dags att känna på de olika körlägena och inställningarna på antisladdsystemet på en isbana. Med antisladden på – och i ett av de mindre prestandastinna körlägena – upplevs Formentor VZ5 som vilken familjesuv som helst. Den är tyst, bekväm och är lika lättkörd som en Seat Leon. Ju mer aggressivt körläge man väljer, desto mer tillåter Formentor VZ5 i termer av att släppa loss.

Det mest intressanta är såklart driftläget – samma som man finner i Audi RS 3 och Volkswagen Golf R – som kort och gott skickar allt kraft till det yttre bakhjulet i en sladd. Precis som man kan tänka sig gör det att Formentor VZ5 känns bakhjulsdriven och det blir ruskigt enkel att få ut bakändan och att känna sig som en riktig fena på dynamisk körning. Prisskillnaden jämte RS 3 är hela 57 300 SEK till Audins fördel, men Formentor VZ5 är mer välutrustad från grund även om man får sämre prestanda.

Likt sina tyska kusiner är Formentor VZ5 oerhört tillmötesgående och det är egentligen svårt att säga huruvida den upplevs som mer lekfull än exempelvis RS 3. Hur man än vänder och vrider på det är det svårt att komma på en bil som inte känns lekfull när man låtsas vara Carlos Sainz Sr. på en isbana.

Rally igen

Efter driftingen fick vi åka på ännu en rallybana, denna gång med en instruktör i passagerarsätet. Marginalerna var minimala och Formentor VZ5 lyckades gång på gång visa hur kompetent och tacksam den är att köra. Den femcylindriga pjäs som ruvar under huven avger dessutom en ruskigt trevlig ljudbild och även om VZ5 är tillmötesgående finns helt klart risken att man gör bort sig riktigt ordentligt. När jag testade Audi RS 3 på bana fick jag i stället känslan av att det inte alls gick att göra bort sig. Att köra på is är emellertid en annan femma.

Summan av kardemumman

Cupra Formentor VZ5 är det jag föreställer mig att Cupras ledning vill att märket ska vara. Den är hetlevrad, prestandastinn och upplevs som väldigt speciell. Inte nog med att den är snabb rakt fram, den uppträder lekfullt under snöiga förhållanden och med en extrem kompetens. Huruvida den utmärker sig jämte sin tyska kusin är något ett mer genomgående test får utröna. Med det sagt är Formentor VZ5 det man vill att alla modeller från märket ska vara: lite loco.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Cupra Formentor VZ5 är det man förväntar sig att märket ska vara. Den upplevs som väldigt speciell och även om den har tydliga kopplingar till exempelvis Audi RS 3, känns det ändå som att Cupras ingenjörer har fått Formentor VZ5 känns riktigt genomarbetad och är en härlig kontrast till de lite mer alldagliga modeller som märket erbjuder.