Audi RS 3 Sportback (2022)
Motor: 2,5-liters, rak 5:a, 400 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 1 645 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4389/1851/1436 mm
Pris: från 598 000 SEK

Audi RS 3 har sedan den debuterade för 10 år sedan stoltserat med svindlande sting, fyrhjulsdrift och den ikoniska femcylindriga motorn. Tanken med RS-bilar är enligt Audi själva att de ska erbjuda både prestanda och praktikalitet i ett tillmötesgående och kompetent paket. Nu har det blivit dags för en ny generation Audi RS 3. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Grekland för en provkörning.

En tyngdlyftare i kostym

Varvrekord runt Nürburgring
7:40.748 av Frank Stippler

Exteriört bjuder RS 3 på en mer muskulös framtoning kontra exempelvis S3 och särskilt ordinarie A3. Trots sin mer testosteronstinna utstrålning förblir Audi RS 3 diskret. Designmässigt är det en funktionell historia och de enorma luftintagen och luftutsläppen bakom de främre hjulhusen har en uppgift som sträcker sig bortom det kosmetiska. På insidan lyder ett typiskt tyskt mantra à la ordning och reda. En digital instrumentpanel är standard och kan fyllas med minst sagt nördig information som exempelvis g-krafter, varvtider och accelerationssiffror.

Lika snabb till 100 som en Koenigsegg CCX

Beträffande accelerationen har Audi uppmätt en 0-till-100-tid på 3,3 sekunder under optimala förhållanden. Den officiella tiden på 3,8 sekunder är något bilen bör klara av oavsett kvaliteten på bränsle och andra externa faktorer. Under huven finner man en femcylindrig historia vars rallyarv är påtagligt och som är dess största försäljningsargument.

Prestanda jämfört med Mercedes-AMG A 45 S

“Fler hästkrafter är onödigt” – Audi

RS 3
400 hk
500 Nm
3,8 till 100
290 vmax
Från 598k

A 45 S
421 hk
500 Nm
3,9 till 100
270 vmax
Från 603k

Trots bilens fem cylindrar har Audi beslutat sig för att inte fortsätta det eviga hästkraftskriget som råder inom bilvärlden. Trots det kommer RS 3 upp i 290 knyck med RS-dynamikpaket plus som uinkluderar keramiska bromsar. Audis ingenjörer berättade dock för mig att bilen kan komma upp i över 300 (!) kilometer i timmen utan fartbegränsningen.

Likt en ballerina oavsett underlag

När det gäller just mer aktiv körning fick vi erfara det både på allmän väg och på bana. En del av testrutten bestod av bergsvägar som verkar ha uppkommit när någon helt enkelt hällde asfalt över landskapet med tanke på hur skrovliga de var. Hur Audi RS 3 tar sig an gropar och knölar är imponerande och trots att vägen såg ut som Mars yta lyckades fjädringen parera alla ojämnheter likt en musketör samtidigt som quattro-systemet såg till att få ner all kraft i backen, oavsett underlag.

När det gäller mer vardaglig körning imponerar Audi RS 3 med hur komfortabel och tillmötesgående den är. I komfort-läget upplevs den som vilken annan A3 som helst. Det enda som egentligen skvallrar om att det rör sig om just en RS-bil är detaljerna på insidan, vägljudet från de stora däcken och att bilen ändå är lite åt det styvare hållet. Den enorma mängden vridmoment som alltid finns nära till hands gör bilen väldigt lättsam att hantera under mer vardaglig körning.

Tokyo drift ringde

Vi fick även möjlighet att testa bilens driftläge som må vara en gimmick men som fungerar riktigt väl. Det fungerar med hjälp av torque-splittern som kan skicka all kraft till ett hjul, upp till 1750 newtonmeter i vridmoment på ett hjul vilket resulterar i att man kan sladda satan. Det är samma hårdvara som man finner i Volkswagen Golf R men mjukvaran är en annan. Det krävs förvånansvärt lite gaspådrag för att kicka i gång driften och det enda som krävs för att hålla sladden är att man som förare modulerar gaspedalen lite lätt och inte överdriver med styrningen.

Hur är den att rasta på bana?

Vad beträffar bankörning är det just det avancerade fyrhjulsdriftsystemet som kommer till sin rätt. Vi inledde bankörningen i sportläget som förvandlar RS 3 till en bestämt lekfull pjäs. Kraften fördelas gärna bakåt och bilen upplevs som bakhjulsdriven. De instruktioner vi fick var att trycka gasen i botten mitt i kurvan, något som rent principiellt går emot det mesta man lärt sig om bankörning. Gör man det i en bakhjulsdriven bil flyger man garanterat rakt åt fanders. Att kunna trycka plattan i mattan när som helst och låta bilen sköta resten är sjukt imponerande men min farhåga är att det i längden inte är särskilt stimulerande.

Körlägen
Efficiency
Comfort
Auto
Dynamic
RS Performance
RS Individual
RS Torque Rear (drift)

Plattan i mattan mitt i en kurva i nya Audi RS 3 resulterar i stället i att bilen jobbar febrilt med att skicka ner kraften i backen där det behövs och således katapulteras man ut. Även om bilen överstyr är den lätt att sladda och uppmanar en att ge järnet. Ett av bilens sju körlägen är det så kallade RS-läget vars syfte är att vara så allvarligt som möjligt. 

RS-läget gör att bilen inte känns lika lekfull utan i stället stramas upplevelsen åt och RS 3 fokuserar helhjärtat på att vara så snabb som det bara går. Bilens olika elektroniska hjälpsystem jobbar i symbios för att hjälpa en som förare att vara så snabb som möjligt. Styrningen är en av bilens svagheter och den upplevs som stum och kräver mycket input från föraren.

Summan av kardemumman

Nya Audi RS 3 styrka ligger i hur enormt lättkörd och tillmötesgående bilen är, även på gränsen. Att kunna nyttja RS 3:s fulla potential kräver inte att man är en särskilt begåvad bilförare. Det är respektingivande att Audi har lyckats med konststycket att få en bil med superbilsprestanda att dels kunna passa in i vardagen, och dels kunna rastas på bana utan att känna sig allt för malplacerad. När det gäller just körglädje är dess enorma kompetens något som inkräktar på hur rolig den är att köra, även om man känner sig som Stig Blomqvist bakom ratten. Med nya RS 3 tar sig Audi an segmentet med bravur.

Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan går redan nu att beställa. De kostar från 598 000 SEK respektive 607 000 SEK.

För- och nackdelar

+ Maklös femcylindrig motor
+ Lika kompetent oavsett underlag och väder
+ Tillmötesgående

– Inte överdrivet rolig att köra
– Man önskar mer av styrningen
– Man måste trycka till riktigt ordentligt för att bilen ska uppträda lekfullt

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.