Test: Volkswagen Arteon R Shooting Brake

Volkswagen Arteon R Shooting Brake (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 320 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sek
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 808 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4866/1871/1460mm
Pris: Från 599 900 SEK (testbil cirka 658 500 SEK)

Arteon lanserades 2017 i Europa som en mer elegant och väldesignad syskonbil till bästsäljaren Passat – en slags spirituell efterträdare till Volkswagen CC. Tanken var att attrahera en ny sorts publik som lägger värde vid extravagans och lyx men inte vill tömma plånboken på en Audi, BMW eller Mercedes. Modellen intar alltså en intressant position på marknaden som aspirant till premiumsegmentet trots dess något lägre prislapp. Arteon går nu dessutom att fås i R-utförande vilket medför en välkommen prestanda-boost och biffigare exteriördesign, något som lär tas emot med öppna armar av dess tilltänkta målgrupp. Snabba och praktiska bilar är som bekant ett välbeprövat framgångsrecept. Frågan är emellertid om vi har att göra med en glorifierad Passat eller om Arteon R når hela vägen fram. Vi lägger i Högsta Växeln för att ta reda på det. 

Det råder inga tvivel om att Volkswagen har lagt krut på designarbetet. Arteon R är en frisk fläkt i märkets modellutbud och i min mening en av de snyggaste bilarna i mellanklassen. Bilen har en stark närvaro med dess långa huv som avslutas i en sportigt låg front med en horisontell LED-ramp, bred grill och stora luftintag. Den är samtidigt särskilt elegant tack vare de långa utdragna linjerna som mynnar ut i bakdelen.

Att Volkswagen Arteon R dessutom går att få som kombi är – i varje fall på papperet – ett starkt köpargument inom vårt avlånga lands gränser. I verkligheten rymmer emellertid Shooting Brake-versionen endast 565 liter i bagageutrymmet med uppfällda baksäten, alltså 2 liter mer än i halvkombi-utförande. Valet av kaross faller således troligen på designmässiga preferenser. 

Interiören är dessvärre, likt de flesta bilar från Volkswagen, förutsägbar och tråkig. Kabinen påminner i stort om en Passat även om designspråket är mer elegant med en svepande instrumentbräda och lyxigare paneler. Det vore emellertid välkommet med en mer unik inredning. I övrigt är sportstolarna som kommer med R-modellen bekväma och byggkvalitén känns genomgående hög. Infotainmentsystemet och alla dess touchkontroller hade jag däremot kunnat klara mig utan, men det är ett virus som har tagit fäste i hela VW-koncernen.

Konkurrenter
Audi A5
BMW 4-serie
Peugeot 508
Merceds C-Klass

Baksätet bjuder på massor av benutrymme och panoramataket lyser upp bilen för en känsla av rymd, något som motverkar upplevelsen av att vara instängd baktill följt av den höga fönsterlinjen. Taket kunde förvisso vara högre, men överlag är bilen tillräckligt rymlig för de flesta behov. 

Hur är den då att köra? Vi har trots allt att göra med en R-modell – Volkswagens sportutbud. Med 320 hästar, fyrhjulsdrift och en blixtsnabb DSG-låda är Arteon R genuint snabb. 0-100 km/h avklaras på 4,9 sekunder vilket är klart imponerande och i kurvigt väglag hålls bilen på plats med hjälp av en elektronisk differentialbroms samt torque vectoring. Automatlådan förtar dock en hel del av körglädjen liksom den fyrcylindriga turbomotorn saknar karaktär, inte minst på grund av dess dammsugarliknande ljud. Bilen kräver sällan din uppmärksamhet till max och är således inte särskilt rolig att ratta, dess fartresurser till trots. 

Volkswagen har däremot gjort ett bra jobb på komfortsidan. Arteon R färdas mjukt över ojämnheter och bjuder på en riktigt trevlig åktur – en lyckad allround-bil med andra ord. Något som slog mig är emellertid att kabinen fylls av otroligt mycket buller i högre farter. Kanske kan det kopplas till testbilens 20-tum-fälgar. 

Sammanfattningsvis är Arteon R Shooting Brake en kompetent familjebil med hög komfort, en åtråvärd design och en rejäl dos prestanda. Modellen är ett gott val för de som söker en allsidig bil med extra krut under huven och samtidigt vill glida i stil. Det är emellertid värt att begrunda huruvida de extra fartresurserna är värda prispåslaget jämte en vanlig Arteon. 

För- och nackdelar

+ Snygg design
+ Bekväm
+ Praktisk

– Inte den bästa körupplevelsen
–  Krångligt infotainmentsystem
– Förutsägbar interiör

Bygg din bil här!

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Volkswagen Arteon R Shooting Brake är en bra allround-bil som sätter design i första rummet. Dessvärre är den inte särskilt rolig att köra, dess höga prestanda till trots.