Volkswagen Touareg R (2021)
Motor: 3,0-liters V6, bensin, 340 hk, elmotor på 128 hk, systemeffekt 462 hk, 700 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 47 km
Vikt: 2507 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4878/1686/1984 mm
Pris: 859 900 SEK
(Testbil ca 1 000 000 SEK)

Volkswagen Touareg är flaggskeppsmodellen från Tysklands folkligaste märke och ett ypperligt val för dig som vill ha lyx i en förpackning som till viss del flyger under radarn och den är en modell vi testat fler gånger än en mopedbil orsakat högt blodtryck i trafiken. Som flaggskepp är det Touaregs uppgift att visa vad Volkswagen går för och med tanke på att elektrifiering är lika aktuellt som att titta snett på de som hostar i offentligheten finns det självklart en laddhybridsvariant. Men i stället för att paketera den som en vanlig Touareg eHybrid har tyskarna valt att benämna den R med allt vad det innebär. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen Touareg R.

Utseendemässigt ser Touareg R något sportigare ut än sina stallkamrater men det krävs egentligen ett mikroskop för att se skillnaderna, åtminstone om man bortser från det enorma R:et på bagageluckan. Vår testbil var utrustad med svarta fälgar och svart lack, en kombination som är gräslig och osar kriminalitet. På insidan är det infotainmentsystem som totaldominerar kupén. Volkswagen hänvisar till det som en ”digitaliserad förarmiljö” och det kallar jag för att slå huvudet på spiken. Skärmen är helt kolossal och tillsammans med den digitala instrumentpanelen ser det ut som att man sitter i en rymdfarkost. Det ser ballt ut och den stora skärmen gör det enklare att använda infotainmentsystemet men frågan är hur väl det kommer att åldras.

Att köra är Touareg R i ärlighetens namn inte särskilt R:ig. Luftfjädringen innebär att komfortnivån är skyhög och det är just komfort som genomsyrar hela upplevelsen. Det är en alldeles utomordentligt trevlig bil att färdas långt i. Om man väljer att styra skutan mot landsvägar och försätter bilen i sport-läget gör den allt i sin makt för att man ska känna av den kombinerade effekten av el- och förbränningsmotorn. Totalt pumpar de tillsammans ut hisnande 462 hästkrafter och även om det inte upplevs som lika potent som de må låta, är det nog för att Touareg R ska upplevas som genuint snabb. Jämte koncernsyskonet Q7 e-tron som mer eller mindre har samma drivlina upplevs ändå Touareg som sportigare men det är egentligen V8 TDI-varianten (som nu är nedlagd) som var den mest R:iga Touareg-modellen.

På krokiga vägar är faktumet att bilen är så extremt avancerad i ingenjörsväg som gör att den tar sig runt varje kurva utan tillstymmelse till problem Fyrhjulsdriftssystemet är variabelt och kan skjuta upp till 70 procent av kraften till framhjulen och 80 procent till bakhjulen vilket gör att kraften alltid fördelas optimalt. Men den blir aldrig särskilt rolig att köra, utan det är snarare en fråga om att den är ruskigt kompetent. Dess expertområde är egentligen mer åt det praktiska och bekväma hållet snarare än det sportiga, men det innebär bara att den blir betydligt trevligare att leva med. Den elektriska räckvidden på cirka 4 mil kan ses som klart godkänt i segmentet. Dess storlek gör dessutom att den får plats med ett helt möbelvaruhus i bagageutrymmet och rymdkänslan är minst sagt påtaglig.

Volkswagen Touareg R kombinerar komfort och effektivitet med imponerande prestanda. Resultatet är en bil vars paradgren är just hur raffinerad och komfortabel den är och även om den är snabb och imponerande flink på en landsväg flinar man sällan bakom ratten. Jag kan dock inte påstå att jag förväntade mig något annat. Att kalla den för Touareg R är inte mer än ett sätt att kränga fler bilar och jag har svårt att se att någon förväntar sig en tvättäkta R-upplevelse bortsett från just hur rapp den ändå är. I myllret av elektrifierade stadsjeepar i XL-format imponerar Touareg, särskilt med dess höga komfort och teknikspäckade interiör samtidigt som den i rätt utförande är riktigt diskret; sannerligen en värdig flaggskeppsmodell.

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.