Polestar 2 Long Range Single Motor (2021)
Motor: El, 231 hk, 330 Nm
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, fwd
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 542 km
Vikt: 1994 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4606/1859/1473mm
Pris: ca 489 000 SEK, testbil ca 584 000 SEK

Polestar 2 är utmanaren till Teslas folkelbil, Model 3. Därför är det hög tid att man blickar nedåt på prisskalan. För att nå en bredare publik har man nu tagit fram två varianter som driver endast på framhjulen. Den ena med ett stort batteri, den andra med ett lite mindre. Polestar bjöd in oss för att provköra denna nyhet i Stockholm, vilket resulterade i en dagstur upp till Vaxholm och Rindö – för landsvägarnas och bilfärjornas skull. Trippen avslutades med stadskörning. Låt oss lägga i Högsta Växeln och skrida till verket!

Köregenskaperna

Utan en motor som driver på bakhjulen får man klara sig med 231 hästkrafter (att jämföra med Dual Motor-variantens 408). Det är tillräckligt för de flesta av oss. Förresten är det ungefär vad man fick i den – för knappa tre decennier sedan – råa Volvo 850 T5. Och även om 850:n var känd för sin platta vridmomentskurva har jag svårt att tro att Polestar 2 behöver känna sig hotad med sin på elbilsmanér superdirekta gasrespons.

Se vår videorecension av Polestar 2 här!

Man saknar inte accelerationsförmåga i någon trafiksituation, men det är för den sakens skull inte så att man blir överväldigad. Köregenskaperna i övrigt är underhållande; bilen har likt sitt prestandaorienterade syskon mycket god kurvtagningsförmåga. Framhjulsdriften ger sig tillkänna vid hårdare acceleration, då man känner att det rycker lite i ratten.

Konfigurera utifrån behov

Eftersom en elbil i det här marknadssegmentet bara är sin räckvidd värd är det fullt logiskt att spara in 50 tusen på att välja den mer energisnåla Single Motor över sin fyrhjulsdrivna stallkamrat. Vad gäller övrig utrustning kan det emellertid vara en god idé att noggrant gå igenom de två utrustningspaket som finns att välja på: Pilot- respektive Pluspaketet.

Grundpriser
Long Range Dual Motor: 589 000 SEK
Long Range Single Motor: 539 000 SEK
Standard Range Single Motor: 489 000 SEK

Tillvalspaket
Plus (värmepump & bekvämligheter): 45 000 SEK
Pilot (360-graderskamera & bättre farthållare): 40 000 SEK

Utan Pluspaketet får man nämligen ingen värmepump, vilket kan vara en viktig komponent i vår kyliga del av världen. Testbilen var utrustad med det här paketet, vilket utöver värmepumpen medförde annan klimatutrustning, elektriskt justerbara stolar och lyxiga högtalare. Dessutom hade den panoramaglastak med den karaktäristiska Polestar-stjärnan i framkant.

Pilotpaketet förutan går man i stället miste om kameror, sensorer och därmed förenad säkerhetsutrustning. Den främsta bristen är avsaknaden av adaptiv farthållare, som är en av bilindustrins bästa uppfinningar i modern tid – och just det, något man har som standard i till exempel Toyota Yaris. Knapparna för avståndsreglering får man likförbannat behålla, så att man aldrig ska glömma var man snålade in.

Om du frågar mig

Om jag stod i begrepp att välja det ena eller andra utrustningspaketet skulle jag landa i Pilotpaketet. En bra farthållare underlättar att köra bekvämt och snålt längre sträckor. Det är ett rimligt mål att ha när man köper en elbil, och som sagt något man har i bakhuvudet när man väljer Polestar 2 Single Motor över Dual Motor. Nöj dig också med 19-tumsfälgarna, som bidrar till ovan nämnda ändamål samtidigt som de förskönar.

Bygg din egen Polestar 2 här!

BETYG
Första intryck
En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.