Polestar föddes med lanseringen av modellen 1, en bil tillverkad i begränsad upplaga med syfte att dra uppmärksamhet till det nya svenska märket. Näst på tur är – föga förvånande – Polestar 2. Det är en crossover i fastback-utförande i samma storleksklass som Tesla Model 3. Dess fokus är dock mer premiumorienterat med en tydlig inriktning på körglädje och hållbarhet. En potentiell kassako med andra ord. För att en helt ny bil ska lyckas måste den inte bara vara bra, den måste vara en slipad ädelsten. Låt oss ta reda på om den har vad som krävs genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Polestar 2.

-470 km räckvidd enligt WLTP
-408 hästkrafter, 660 Nm, fyrhjulsdrift
-pris från 659 00 SEK (testbil 742 000)
-0 till 100 på 4,7 sek
-Toppfart på 205 km/h

Utseendemässigt har Polestar 2 tydliga drag från Volvo-släktskapet – främst framtill – men det är knappast en invändning. På insidan är den största nyheten infotainmentsystemet som är utvecklat i samarbete med Google; Polestar har bestämt hur systemets grafik ska se ut medan mjukvaran kommer från Google. Det fungerade för det mesta problemfritt med undantag av att Spotify-appen frös vid några tillfällen och en del strejkande från den röststyrda Google-assistenten. Fortsättningsvis kan man få en vegansk interiör (men även riktigt läder går att beställa) och rent generellt känns det mesta kvalitativt med undantag av panelerna vid mittkonsolen. Jämte en Tesla Model 3 är det dock en helt annan dimension.

Vår testbil var utrustad med det så kallade Performance-paketet som innefattar dämpare med 22 olika ställbara lägen, andra fälgar och sportdäck, och Brembo-bromsar. Syftet med paketet är att framhäva bilens körglada sida – för att citera Thomas Ingenlath, Polestars VD – ”även om inte kunden någonsin kommer köra på den nivån som paketet tillåter, är det skönt att veta att bilen har förmågan.” Enligt Joakim Rydholm, testförare och chefsingenjör för chassiutformningen på Polestar är det en fråga om att få kunden att känna sig trygg och självsäker bakom ratten. Resultatet av det hela är att Polestar 2 sväljer vägens ojämnheter likt ett lejon sväljer en antilop och tar sig an våra grova svenska vägar med makalös politess. Den känns alltså alltid kontrollerbar även vid grövre underlag.

Styrningen erbjuder mer feedback än man förväntar sig – man får snabbt inblick i var däcken befinner sig och hur mycket grepp som finns kvar. Med bilens 408 elektriska kusar är Polestar 2 blixtsnabb och känns oavbrutet pigg, trots vikten på 2123 kg. På kurviga vägar känner man hur kraften skyfflas runt till bilens respektive hjul och det är snudd på omöjligt att få bilen att tappa greppet. Med andra ord är nya Polestar 2 genuint rolig att köra och dessutom lätt att köra satan med. Komforten är hög med undantag av vägljudet som är snäppet för påtagligt.

Polestar 2 må vara den andra i ledet men är den första som faktiskt är i linje med vad framtida Polestars är tänkta att vara – eldrivna och förhållandevis tillgängliga. Svenskarna har gjort ett makalöst jobb och den klår Tesla Model 3 på alla fronter med undantag av laddningsmöjligheter. Polestar 1 har agerat lockbete medan Polestar 2 är håven som ska snappa upp alla intressenter. Den tilltalar entusiaster i det att den är förträfflig att köra samtidigt som den tar miljöfrågan på största allvar. Elbilslandskapet blev helt plötsligt mycket mer spännande.

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.