Polestar 2 Performance (2020)
Motor:
 2 elmotorer, 408 hästkrafter, 660 newtonmeter
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift med datorstyrd kraftöverföring
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Vikt: 2123 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4606/1800/1473mm
Pris: Från 659 000 SEK (testbil cirka 742 000 SEK)

Tesla är för töntar. Polestar, å andra sidan, är för allmänt trevligt folk. På imponerande kort tid har Sveriges nyaste bilmärke lyckats bli mycket omtyckt. Den första modellen, med det evinnerligt kreativa namnet “1”, var aldrig tänkt att bli någon miljonsäljare. Den senaste bilen delar den logiska namnsättningsstrategin med namnet “2”. Den är helt eldriven och mycket viktig för Polestar och dess framgång. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Polestar 2 kan mäta sig med den mycket gedigna konkurrensen.

När det kommer till elbilar vill jag påstå att de tre viktigaste punkterna är räckvidd, acceleration och pris. Polestar 2:s faktiska räckvidd på fullt batteri är cirka 35 mil, naturligtvis beroende på hur man kör. Jämfört med konkurrenterna hamnar den därför någonstans i mitten av spelplanen. Köper du en Tesla med de största batterierna kommer du betydligt längre men en Mercedes-Benz EQC eller Audi e-tron är något sämre.

En av de stora fördelarna med elbilar, åtminstone för oss bilentusiaster, är hur responsiva de är att köra. Vridmomentet är lika tillgängligt vid varje varvtal och det kombinerat med Polestar 2:s 408 hästkrafter leder till en minst sagt påtaglig acceleration värdig varje fartdåres beundran. 0-100-sprinten tar mindre än 5 sekunder vilket är imponerande men inte klassledande. Det känns dock betydligt häftigare än det låter eftersom all kraft är tillgänglig direkt.

Prismässigt ligger oftast elbilar högre än motsvarande bil med förbränningsmotor. Batterierna är ju trots allt inte bara stora och tunga, de är dyra också. Polestar 2 kostar från 659 000 vilket faktiskt är rimligt för en bil med dess prestanda och kvalitet. Vår testbil var utrustad med Performance-paketet som inkluderar biffiga Brembo-bromsar och ställbara Öhlins-dämpare (som man även finner på Lamborghinis och Koenigseggs). Och på tal om Lamborghini, hur kan en modern och fullt rimligt praktisk bil ha så otroligt kass bakåtsikt? Jag ser mer genom ett par solglasögon i ett mörkt rum än när jag tittar bakåt i en Polestar 2.

Bortsett från bakåtsikten är Polestar 2 faktiskt förhållandevis praktisk. Baksätet är rymligt och detsamma gäller för bagageutrymmet. Polestar 2 är en halvkombi så man kan lasta relativt stora prylar men den som har diamantkort på Ikea bör naturligtvis blicka åt el-suvarnas håll som har betydligt mer praktiska karossformer.

Trots ett bra baksäte trivs man bäst bakom ratten i Polestar 2. Märkets koppling till Volvo är fortfarande tydlig men i förhållande till modermärket ska en Polestar vara sportigare. Om detta faktum råder det enligt mig inga tvivel. I Performance-utförande har modell nummer 2 något hårdare ställda dämpare (från fabriken) vilket resulterar i en något mindre bekväm åkupplevelse men en fantastiskt fin körupplevelse. Som många andra elbilar har Polestar 2 en låg tyngdpunkt tack vare strategiskt placerade batterier, vilket resulterar i exceptionell väghållning. Bra jobbat, Polestar!

En ytterligare punkt på listan över vad Polestar har lyckats med är interiören. Testbilen var utrustad med vad Polestar själva kallar för veganskt läder, eller plast som vi andra skulle hänvisa till det som. Trots materialets mindre exklusiva aura gör det sig otroligt väl i 2:ans interiör. Dessutom hittar man många andra trevliga skandinaviska inslag såsom det melerade gråa tyget och de snygga träinläggen.

Polestar 2 är även den första produktionsbilen med ett infotainmentsystem helt baserat på Android, och som reaktion på det kan jag enbart säga: äntligen! Borta är tiden då man hellre använde Google Maps på telefonen istället för den inbyggda GPS:en i bilen. Nu finns Google Maps redan inbyggt och det fungerar exakt lika bra som man vill. Detsamma gäller för den inbyggda röstassistenten som för första gången i världshistorien faktiskt fungerar. En frisk fläkt i en annars konservativ bransch.

Den största kritiken jag har när det kommer till Polestar 2 är egentligen inte unik för modellen utan snarare för alla elbilar. På ett objektivt plan är de på många sätt bättre än bilar med traditionella motorer. De är tystare och mer responsiva. Samtidigt saknar jag den levande känslan man får av att veta att cylindrarna pumpar på under huven. Det är lite som att jämföra en konversation med en människa med en röstassistent. Assistenten har alla grundläggande attribut av en människa men den känns inte mänsklig för det. På samma sätt känns inte en elbil som en karaktär på samma sätt som en “vanlig” bil.

Så borde du köpa en Polestar 2? Om du är ute efter en elbil och har möjlighet att ladda hemma är svaret ett rungande JA. Om du å andra sidan, som jag och många andra, bor i lägenhet och inte kan ladda under natten kan jag tyvärr inte rekommendera varken Polestar 2 (eller valfri elbil för den delen) till dig. Detta är synd eftersom Polestar 2 enligt mig är den bästa elbilen som tillverkas just och jag vill kunna rekommendera den till alla, oavsett hur man bor.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.