I samarbete med Carla

Framtidens drivmedel stavas elektrifiering, något som i dagsläget kan ses som glasklart. Elbilsnäthandlaren Carla är väl medveten om detta och vill göra det lättare att få tag på elektrifierade bilar med siktet inställt på att bli Europas största renodlade e-handel för elbilar. Faktum är att de både köper och säljer bilar. Vi begav oss till Luleå, 90 mil norr om Stockholm, för att hämta en Tesla Model 3 som Carla hade köpt av en kund. Vi tog oss an uppdraget att hämta den för att testa på vad Carla kan erbjuda.

Sälj din elbil till Carla här!

Alltid gratis hemleverans, var du än är

Vare sig du befinner dig någonstans mellan Ystad till Haparanda eller Ledsund till Kataja (eller Gotland) kan Carla komma och hämta bilen de köpt av dig, eller leverera bilen du köpt av dem. Fortsättningsvis bygger Carlas koncept på att de ska förenkla hela köpprocessen – de levererar bilen hela vägen till din dörr, oavsett var du bor, givetvis helt gratis.

”Jag har kört ner till Holland i den där” sa Björn, Luleå-mannen som Carla hade köpt Teslan av. Innan avfärd gav Björn Teslan en sista kärleksfull blick. Hans holländska äventyr gjorde att jag kände mig lugnare.

Jag ska inte sticka under stol med att jag var något tveksamt inställd till att korsa större delen av riket i en elbil. Målet var enkelt: köra de 918 kilometrarna från Luleå i norr till Stockholm i söder. Vi skulle alltså få nyttja en av Teslas främsta styrkor – det så kallade supercharger-nätverket.

Sinnesro med hjälp av batteritest

Den Tesla Model 3 vi hämtade var en fyrhjulsdriven Long Range-variant som officiellt ska ha 56 mils räckvidd. Vi genomförde ett batteritest, något Carla gör med alla sina bilar och det visade sig att efter två år och 7200 mil (!) så hade batteriet fortfarande 90 procent kapacitet kvar.

Det innebär att en enorm osäkerhet kring just en begagnad elbil försvinner från det första ögonblicket – hur mycket kräm som batteriet har kvar, en siffra som Carla anger för alla sina bilar.

Navigationssystemet i Teslan rekommenderade tre laddstopp à 30 minuter. Rent krasst är nästan två timmars väntan en klar nackdel men jämte en fossilbil blir den faktiska tidsskillnaden inte särskilt hög. Man måste ändå stanna för att äta både lunch och middag och det är ju alltid trevligt med lite fika.

Supersnabb smidig laddning

Den första superchargern fann vi i Skellefteå följt av Örnsköldsvik och sedan Hudiksvall och den enda motprestationen som krävdes från vår sida var att vi kopplade in laddaren. Resten sköts av bilen och kostnaden att ladda dras direkt från kontot kopplat till Tesla. Alla Tesla-snabbladdare är dessutom blixtrande snabba, en klar förutsättning för en lyckad roadtrip.

Det gick lika smidigt varje gång – koppla in och så kickar laddningen prompt i gång. Ytterligare en fördel med en Tesla är att det går att spela spel på den enorma skärmen och även titta på film när man laddar. Vi kombinerade laddstoppen med alla behov som ändå måste uträttas när man kör närmare 100 mil.

Ett äventyr som heter duga

Att korsa större delen av riket på en dag är en bedrift i sig, oavsett om man kör elbil eller inte. Samtidigt som en långresa med elbil kräver mer planering, något Teslan löser åt en.

Många andra elbilar har liknande funktionalitet eller så kan man använda sig av diverse appar. Det är en vanesak om inte annat. Man känner dessutom en viss tillhörighet i den Tesla-gemenskapen som uppstår längs vägarna.

Som ett brev på posten

Carlas budskap är enkelt – det ska vara enklare, tryggare och snabbare att köpa något elektrifierat. Både upphämtning och leverans ingår, oavsett var du befinner dig i Sverige och du kan klicka hem en (nästan) ny elektrifierad bil direkt från soffan. Även om du råkar sitta i Luleå eller Treriksröset så kommer Carla som ett brev på posten. Smidigt!

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.