Test: Volkswagen ID. XTREME provkörd – när ingenjörerna får leka

När Volkswagen lanserade första generationen Golf GTI var det resultatet av några rebelliska ingenjörer som arbetade i hemlighet för att skapa något unikt. Nu har tyskarna även tillverkat nya ID. XTREME.

Det är alltså en liknande anda återuppstått – men den här gången med en ID.4 som förvandlats till en fullfjädrad rallybil.

Skillnaden nu är att Volkswagen ID. XTREME är sanktionerad av företagets chefer.

Den har utvecklats av ett passionerat team som arbetar enligt filosofin ”Made with passion and friends” – ett projekt som kombinerar kreativitet och teknik.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Magdeburg för att provköra konceptbilen Volkswagen ID. XTREME.

Volkswagen ID. XTREME
Marcus åkte till Tyskland för en provkörning.
Volkswagen ID. XTREME
På taket kan man läsa bilens mantra – ”made with passion and friends”.

Foto: Volkswagen

En renodlad konceptbil

När Volkswagen byggde ID. XTREME tog de en prototypversion av ID.4 som de sedan modifierade hej vilt. Syftet är att visa vad MEB-plattformen som bilen sitter på kan åstadkomma.

Bilen är tre centimeter högre och har två centimeter bredare fotavtryck jämte ordinarie ID.4. ID. XTREME pryds även av ett underredsskydd, ett takräcke, en ljusramp och en rejäl stötfångare. Den har även mer påtagliga skärmbreddare, ett racingchassi och riktigt rejäla terrängsulor.

På insidan möts man av unika racingstolar, mittkonsolen från den kinesiska versionen av ID.4, ett lägre baksäte och en rad orange detaljer. Även infotainmentsystemet har fått sig en uppdaterad XTREME-grafik.

Det är emellertid under huven som det har gjorts mest – den bakre elmotorn har skruvats upp rejält i termer av effekt och ID. XTREME pumpar således ut hela 387 hästkrafter och 740 newtonmeter.

Eftersom det rör sig om en konceptbil behöver Volkswagen inte ta hänsyn till batteriets livslängd och liknande, något som gjort att ingenjörerna kunnat gasa på.

I övrigt är ID. XTREME permanent fyrhjulsdriven till skillnad från exempelvis ID.4 GTX och även antispinnsystemet har omarbetats.

Många av modifikationerna är mjukvarurelaterade vilket innebär att man tekniskt sett skulle kunna modifiera sin ID.4 på liknande vis, men enligt Volkswagens ingenjörer ”är det svårt, även för oss som kan”.

Volkswagen ID. XTREME
Även interiören är modifierad.
Volkswagen ID. XTREME
ID. XTREME kommer inte att tillverkas.

Snö och sol i Magdeburg

Testkörningen ägde rum på ett flygfält i Magdeburg, där banan bestod av slalom, raksträckor och kurvor designade för att låta bilen sladda ut.

Förhållandena var perfekta med både snö och strålande sol, vilket satte bilen på prov under skiftande underlag.

Redan vid första gaspådraget märks att ID. XTREME är något helt annat än en vanlig ID.4. Ljudeffekterna från elmotorerna förstärks av en ljudgenerator i hjulhuset, vilket ger bilen en distinkt och kraftfull ljudbild.

Takräcket och ljusrampen bidrar till att skapa vindljud, och de grova däcken avger ett mullrande ljud som tydligt skiljer XTREME från standardmodellerna.

Efter några uppvärmningsvarv började vi pressa bilen allt hårdare. Sulorna gör att bilen känns mjukare än väntat, men det bredare fotavtrycket ger gott om grepp.

På snön har den däremot svårt att få ner all kraft i marken, men på torrt underlag svarar bilen med imponerande acceleration och rapp respons.

Volkswagen ID. XTREME
ID. XTREME är kraftigt modifierad.

Prestanda som inbjuder till lek

Med sin permanenta fyrhjulsdrift och höga effekt känns ID. XTREME bakhjulsdriven i sin karaktär.

Det omarbetade antispinnsystemet gör bilen lättkontrollerad och tillåter föraren att leka med bakändan utan att tappa kontrollen. Elmotorernas snabba respons förstärker intrycket av en bil som är byggd för att ha kul bakom ratten.

När det går för långt över gränsen kliver antisladdsystemet in och återställer balansen, vilket är särskilt värdefullt i en bil som det bara finns en av.

Det finns också tydliga spår av terrängkapabilitet, även om vår testkörning i det avseendet begränsades till en kort tur på en lerväg.

Volkswagen ID. XTREME
Körningen ägde rum på ett inhägnat område.

Volkswagen ID. XTREME är kul på riktigt

Volkswagen ID. XTREME är en fascinerande inblick i vad MEB-plattformen kan åstadkomma när gränserna tänjs.

Konceptbilen visar inte bara potentialen för eldrivna prestandabilar, utan också en lekfull sida av Volkswagen som vi inte alltid förknippar med märket.

ID. XTREME är kanske inte en bil vi kommer se på vägarna, men den är en påminnelse om att innovation och kreativitet kan leda till fantastiska resultat.

Med sin råa kraft och unika design ger den oss hopp om att ännu mer vågade ID-modeller kan vara på väg.

Volkswagen ID. XTREME
ID. XTREME är genuint rolig att köra.
Tekniska data

Volkswagen ID. Xtreme (Konceptbil)

Motor: Elmotor fram, bak, 387 hästkrafter, 740 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Batteristorlek (brutto): 77 kWh

Första intryck

Volkswagen ID. XTREME

4.5

ID. Xtreme visar att Volkswagen fortfarande har humor och har möjlighet att tillverka bilar av det mer spännande slaget. Förhoppningsvis pekar den nya konceptbilen på att framtiden kommer att kryddas till en aning.