Test: Mazda CX-60 – oerhört mycket bil för stålarna

Mazda CX-60 var den japanska tillverkarens största modell på den svenska marknaden innan storasyskonet CX-80 gjorde entré. Idag står den för cirka hälften av Mazdas totala försäljning.

Den mellanstora suven CX-60 går att få med två olika drivlinor: en laddhybrid med samma fyrcylindriga bensinmotor som återfinns i CX-5, eller en nyutvecklad rak dieselsexa.

Ja, det är värt att upprepa, en nyutvecklad rak dieselsexa på över tre liter. 

I den stora omställningen till elektrifierade drivlinor har Mazda upptäckt ett behov av energieffektiva förbränningsmotorer för de som inte kan kliva ombord på elektrifieringståget med detsamma.

Hur står sig en diesel av större storlek mot andra alternativ när kalendern visar 2024?

Låt oss ta reda på just det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Mazda CX-60 E-Skyactiv D.

Foto: Morgan Petri

Mazda CX-60
Mazda CX-60 tar sig an de väletablerade tyskarna med bravur.

Inte Mazdas Mona Lisa

Redan vid första anblick har CX-60 en viss pondus och självsäkerhet som vanligtvis förknippas med tyska bilar. 

I instegsutförandet får den skärmar och trösklar i plast. Tar man klivet upp till utrustningsnivån Homura, den utrustningsnivå som testbilen hade, blir den desto sportigare i dess framtoning..

Kromet försvinner och ersätts av svarta detaljer samtidigt som de ovan nämnda plastbitarna blir lackade i bilens kulör. Det ger hela bilen ett betydligt mer exklusivt intryck.

I helhet är designen inte någon fullträff till skillnad från vissa andra modeller i Mazdas portfolio, men den är långt ifrån ful.

Mazda CX-60
Mazda CX-60 är inte nödvändigtvis vacker, men utstrålar ändock pondus.

Mazda CX-60 avger storbilskänsla

Invändigt är det svårt att inte bli imponerad. Designen sveper snyggt från dörrsidorna till instrumentbrädan som är skulpterade på ett sätt som ger känslan av att man sitter i en bil av större storlek.

Den breda mittkonsolen styrker även det intrycket. Där de två möts finner man en snygg och intuitiv panel för alla klimatinställningar, och det tackar vi för i en tid där nästan alla biltillverkare har begravt klimatreglagen djupt i infotainmentsystemet.

Själva byggkvaliteten är övertygande och materialvalen är smarta utan att vara överdrivet premiumbetonade.

En förvånansvärt positiv aspekt är BOSE-ljudsystemet, som förvisso är ett tillval som en del av ett större paket, men som låter riktigt härligt.

Mazda CX-60 Interiör
Interiören går att få i en rad varierade utföranden.

Teknik som imponerar

Infotainmentsystemet är hyfsat lätt att navigera, men kan endast styras från vredet under körning och genvägarna på mittkonsolen. 

Står man stilla kan man även navigera infotainmentsystemet med hjälp av touch, men skärmens placering får det att framstå som en eftertanke.

Skärmen är stor och högupplöst, vilket trådlösa Apple CarPlay drar nytta av. Även trådlösa Android Auto finns som standardutrustning i grundmodellen.

Annan teknik som är standardutrustning är en head-up display, backkamera, heldigital förardisplay, nyckellöst låssystem samt stols- och rattvärme.

Mängden fysiska knappar leder till en god förarergonomi.

Fjädringen lämnar lite att önska

De läderklädda stolarna är bekväma men har knappast någon wow-faktor. De lyckas inte dölja den överraskande stötiga fjädringen. 

Det är en passiv upphängning som blir mycket behagligare i högre hastigheter och förvisso understryker bilens sportiga DNA, men det hade inte skadat om den var aningen mjukare inställd.

En adaptiv upphängning hade hjälpt CX-60 framstå som betydligt mer premium. Samtidigt skulle prislappen då tveklöst reflektera det.

Mazda CX-60 bör köpas med dieseln

Köregenskaperna är dock utmärkta. Samtliga CX-60 är fyrhjulsdrivna, men driver endast på bakhjulen tills att greppet försvinner.

Den bjuder gärna upp till dans på landsväg där såväl drivlina som chassi får briljera. CX-60 är, bortsett från den stundtals stötiga fjädringen, en väldigt behaglig och snudd på rolig bil att köra.

Samma sak går emellertid inte att säga om man väljer laddhybriden, som upplevs som långt mer oraffinerad. Radsexan under huven är nämligen en riktig pärla.

Den må inte vara lika kvick som laddhybriden, men den känns aldrig slö. Det känns som om man ständigt surfar på en silkeslen tsunami av vridmoment.

Mazda säger själva att man har fokuserat på en god gångkultur framför regelrätt prestanda, något som passar bilen extremt bra och bidrar till den fantastiska känslan bakom ratten.

Växellådan är likt fjädringen stundtals oraffinerad i lägre hastigheter men kommer annars väl överens med motorn och är ständigt med i matchen.

Mazda CX-60 är rymlig nog för de allra flesta. För de som vill åt 7 säten finns CX-80.

Är en stor dieselsuv rimlig år 2024?

Att köra runt i en suv med en större dieselspis kanske inte låter särskilt tilltalande i dessa tider, men effektiviteten står i centrum även här. 

Faktum är att Mazda CX-60 släpper ut 15 gram koldioxid mindre per kilometer än BMW X3 xDrive20d som är BMW:s absolut snällaste diesel i storleksklassen.

Vill man få en BMW X3 med dieselsexa släpper den ut 33 procent mer koldioxid och förbrukar 28 procent mer bränsle enligt WLTP, den mindre slagvolymen till trots.

För de som inte kan passa in en elbil eller laddhybrid i sitt liv på grund av bostadssituation, vardag, eller bristfällig infrastruktur är det bättre för miljön att köra en miljövänlig diesel än att köra exempelvis en laddhybrid på ett ineffektivt sätt.

Det finns en Mazda CX-60 för alla typer

I grundutförandet har CX-60 tygklädsel och kan fortfarande fås med den raka sexan. 

Tack vare det rymliga baksätet och stora lastutrymmet kan CX-60 därmed bli en riktig arbetshäst om man så önskar, medan toppmodellen Takumi snarare hör hemma på parkeringen utanför Yasuragi.

Toppmodellen Takumi är fortfarande billigare än en BMW X3 xDrive20d helt utan utrustning. Då får man ett ordentligt arsenal med teknik, en ljuvlig rak sexa som drar mindre soppa och kvalitet som imponerar.

Mazda CX-60 är en oerhört mångsidig bil som skulle passa de flesta.

Summan av kardemumman

Mazda CX-60 E-Skyactiv D är ett välbehövt och väl utfört alternativ till de många elbilar och laddhybrider som ännu inte kan ersätta fossilbilen i samtliga hushåll.

Mängden bil man får för pengarna är snudd på oslagbart och upplevelsen bakom ratten är CX-60 positiv, även om den faller lite på mållinjen tack vare inkompetensen vid låga hastigheter.

Trots den stora dieselspisen känns bilen knappast utdaterad. Tvärtom kan man köpa en suv med en stor motor med gångkultur och motorljud som heter duga utan att känna sig som en miljöbov.

Som alternativ till många sömnpiller inom segmentet är Mazda CX-60 lätt att rekommendera.

Mazda CX-60
En briljant dieselsexa är ett ypperligt sätt att förhöja premiumkänslan i en bil.

Fördelar

  • Fantastisk drivlina
  • Konkurrenskraftigt pris
  • Mångsidig karaktär

Nackdelar

  • Sparsam hjulupphängning
  • Oraffinierad i låga hastigheter
Tekniska Data

Mazda CX-60 E-Skyactiv D (2024)

Motor: 3,3-liters raksexa, 254 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 219 km/h
Vikt: 1 909 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4740/1686/1890 mm
Pris: Från 493 400 SEK (Testbil ca. 563 600 SEK)

Helhetsintryck

Mazda CX-60 E-Skyactiv D

4.5

Mazda CX-60 är en ypperligt bra suv som förtjänar tid i rampljuset.