Test: Volkswagen Golf GTI Clubsport provkörd – märkets roligaste
GTI-emblemet kom att förändra bilvärlden till det bättre redan 1976. Sedan dess har Golf GTI mer eller mindre definierat segmentet. Den hetaste varianten stavas Volkswagen Golf GTI Clubsport. Vi har provkört.
Det är i samband med uppdateringen av Volkswagen Golf, och lanseringen av generation 8,5, som även GTI Clubsport fått sig en genomkörare.
Det som lagt grunden till GTI och dess framgång är en hög dos praktikalitet, användarvänlighet och körglädje.
Det Clubsport gör är att fokusera på just den körglada aspekten och tilltala de mest entusiastiska av Golf-fantaster.
Vår provkörning ägde primärt rum på banan Lausitzring i östra Tyskland, en dryg timme från Berlin.
Där fick vi rasta Golf GTI Clubsport bakom instruktörer som rattade Golf R.
Foto: Volkswagen
Snabbare än man tror
Volkswagen Golf GTI Clubsport erbjuder hela 300 hästkrafter på framhjulen.
Medan utgående generation finns att tillgå med manuell växellåda är inte så fallet för den nya – man får nöja sig med en sjustegad dubbelkopplingslåda.
För att få ner kraften i backen har Volkswagen försett Clubsport med ett elektroniskt difflås på framaxeln som ser till att kraften disponeras rätt mellan framhjulen, allt för att öka bilens flinkhet.
På pappret är den långsammare än Golf R, åtminstone sett till acceleration (1 sekund långsammare till 100 km/h) och toppfart (267 kontra 270 km/h).
I verkligheten blir det dock tydligare hur det faktiskt står till. Clubsport väger 100 kilogram mindre än Golf R, vilket man inte skojar bort, inte minst när det vankas bankörning.
En fråga om kalibrering
Golf GTI Clubsport är tänkt att tilltala de som inte räds att rasta sin bil på bana. Som banbil är den exceptionell i det att den uppträder lekfullt, tillåtande och har en lagom dos prestanda.
Styrningen är riktigt trevlig – direkt med mycket feedback – och den lätta bakvagnen gör GTI Clubsport bestämt taggad på snäva kurvor, då hela bilen är lättare att rotera. Den är således snabbare runt en bana än en Golf R.
I Clubsport kan man ta sig an valfri kurva i en bra mycket högre hastighet än man initialt tror. Man är även ständigt medveten om var gränsen för att börja understyra går, inte minst tack vare styrningen.
Ut ur kurvan kämpar framhjulen febrilt med att få ner kraften – samtidigt som de styr – något Golf R inte har samma problem med.
Golf GTI Clubsport har även ett Nürburgring-läge som stramar till allt förutom fjädringen, där en mjukare inställning är att föredra när man ska köra på ojämna och guppiga vägar.
Det går även att själv justera dämparna med ett reglage i infotainmenskärmen och Lausitzring som är lika slät som ett marmorgolv tas bäst an med styvaste inställningen på allt.
Volkswagen Golf GTI Clubsport är kul på fyra hjul
Volkswagen Golf GTI Clubsport är tveklöst den roligaste bilen som tyskarna idag tillverkar. Den är enormt kompetent och skärpt, samtidigt som den hela tiden bjuder på en lekfull sida.
Den är dessutom bekväm nog för att användas till vardags och det är en tydlig skillnad mellan de olika körlägena.
GTI Clubsport är en Golf när du vill det och en genuint skojfrisk het halvkombi när så lusten faller in.
En manuell låda skulle eventuellt kunna höja upplevelsen ett snäpp, men Volkswagens manuella växellådor är knappast kända för att vara de roligaste.
I segmentet är det svårt att se något vettigare alternativ.
Volkswagen Golf GTI Clubsport (2025)
Motor: 2-liters fyrcylindrig motor 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 267 km/h
Vikt: 1 459 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4296/1789/1456 mm
Pris: Från 454 900 SEK
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport imponerar med sin lekfullhet och kompetens. Som banbil är den förlåtande och lättkörd, samtidigt som den ger utrymme att testa gränserna.