Alpina B5 provkörd

Alpina B5 Biturbo Touring AWD
Motor:
4,4 liters V8, bensin, 621 hk, 800 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,6 sekunder
Toppfart: 322 km/h
Vikt: 2155 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4987/1868/1466mm
Pris: Cirka 1 700 000 kr

Ofta talar vi motorjournalister om att vissa bilar klarar allt. Ofta rör det sig då om en AMG-, RS-, eller M-modeller från de tre stora tyska tillverkarna. Men vad händer om man vill avancera ett steg från exempelvis en M-bil utan att förlora den kompromisslösa känslan? Jo, då vänder man sig till Alpina och kanske är deras 5-serie-variant, B5 Biturbo, den bästa i deras modellutbud? Vi tog oss ner till Malmö och Förenade bil för att ta reda på det.

Alpina, skidort eller biltillverkare?

Så vad är egentligen Alpina? De ägs eller styrs inte av BMW men de är samtidigt en officiell samarbetspartner till det bayerska motorhuset. Det innebär att de får toppmodeller levererade till sig direkt från BMW. Sedan tar de alla de viktigaste komponenterna såsom motor, växellåda, och fjädring och totalmodifierar dem enligt skit-i-kostnaden-konceptet. Resultatet är bilar som närmast konkurrerar med BMW:s egna M-bilar fast med ett helt annat fokus. Här handlar det om användbarhet i verkliga livet snarare än att sätta nya varvrekord runt Ringen.

B5 möter M5

Alpinas namnsättningsstrategi är tämligen enkel. ”B” står för ”Bensin” och ”5” står föga förvånande för 5-serie. Alpina B5 är alltså en 5-serie som drivs av en bensinmotor, men inte vilken bensinmotor som helst. Här har vi att göra med en BMW:s 4,4 liter stora V8 som utvecklar ofattbara 621 hästkrafter. Om man jämför med en M5 kanske det inte låter särskilt imponerande men vår testbil var en kombi (M5 säljs bara i sedanutförande) med 7-serie-lik fjädringskomfort och i min värld är det oändligt häftigt. Dessutom är Alpina betydligt mer diskret än en M-bil. Detta är en motorvägsmissil av rang.

Att verka utan att synas

Alpinas pathos bygger på att diskretion och tyst prestanda är det bästa som finns och jag kan inte göra annat än att hålla med. En Alpina ser inte aggressiv ut, utan lyckas väva in det smakfulla designspråk som har präglat märkets bilar i decennier. Allt från de klassiska, 21 tum stora multiekrade fälgarna till den diskreta fronten och de fyra avgasutblåsen existerar i en sådan elegant symbios att jag blir sexuellt upphetsad varje gång jag ser en Alpina. Även interiören är modifierad med eget läder samt inslag av grönt och blått i bland annat infotainment och sömmar. Till min stora förskräckelse har dock Eco Pro-knappen, som demonstrativt plockats bort från lillebror B3, behållits i B5. Nåväl, fokus ligger ju mer på komfort än sport här.

Komfort och exklusivitet über alles

Naturligtvis bjuder Alpina B5 på både prestanda likvärdig en superbil (0-100 km/h går på ofattbara 3,6 sekunder och topphastigheten är 322 km/h) och praktiska egenskaper som inte avviker från en vanlig 5-serie Touring (kombi) men mest imponerande av allt är den obegripliga komforten. I en B5 glider du över ojämnheter i vägen i närmast luftfjädringslik komfort, särskilt i det för Alpina unika Comfort Plus-läget. Samtidigt kan den förgöra de flesta andra bilar på kurviga bakvägar tack vare dess fullkomligt fenomenala väghållning. Och om du väljer en Alpina vet du dessutom att du antagligen aldrig kommer att se en likadan på vägarna. Vår testbil är nämligen den enda som finns registrerad i Sverige. Mycket mer exklusivt än så blir det väl inte?

För bra för att vara sant?

Letar man efter något att klaga på med Alpina B5 kan vägljudet omnämnas. Med 21-tumsfälgar kan man nämligen inte förvänta sig samma tysta framfart jämfört med en bil med mindre fälgar och därigenom mer gummi. Sedan måste du naturligtvis också ha en inkomst likvärdig NASA:s budget för att ha råd med en Alpinas astronomiska prislapp. Vår testbil är till salu just nu för 1,7 miljoner kronor vilket i absoluta termer är fruktansvärt mycket pengar. Men jämför du med en likvärdig BMW M5 är prisskillnaden enligt mig inte särskilt orimlig. Om du ändå har förlikat dig med tanken om att spendera 1,5 miljoner på en snuskigt snabb BMW kan du ju lika gärna spendera några hundringar till på en bil som är mer elegant och enklare att leva med. Det hade åtminstone jag gjort!

För- och nackdelar

+ Obegripligt snabb
+ Lika praktisk som valfri annan kombi
+ Tyst och diskret
– Visst vägbuller i kupén
– Jättedyr

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 5.0

Sammanfattning

Världens bästa bil? Åtminstone om du har en plånbok så fet att den inte ryms i din bakficka.