Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG (2021)
Förbränningsmotor: 2-liters, 4-cylindrig bensinmotor, 245 hästkrafter, 370 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 485 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4287/1789/1478 mm
Pris: 361 400 SEK
(testbil cirka 410 000 SEK)

Volkswagen Golf GTI har i sju generationer definierat sitt segment. Receptet som varit beprövat sedan länge består av att kombinera en lagom dos prestanda paketerat i en bil som är lika lämpad för vardagen som strumpor. I september förra året testade jag den åttonde generationen i Tyskland och nu har det blivit dags att testa den lite mer utförligt på hemmaplan. Frågan är om den yngsta avkomman i Golf-trädet kan fortsätta framgångarna som dess föregångare banat vägen för, även när konkurrensen är lika tuff som på Wall Street. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Golf GTI.

När en bil har funnits i hela åtta generationer blir det en fråga om att fortsätta säkerställa dess framtid vilket man gör genom att köra på det säkra framför det osäkra. Det innebär att man minimerar utsvävningar, något som definitivt märks av bara man slänger ett getöga på nya Golf GTI. Utseendemässigt följer den GTI-modellernas röda tråd och även om den rent kosmetiskt erbjuder en del sportiga inslag förblir helhetsintrycket väldigt diskret. På insidan fortsätter den röda tråden i form av sportstolar med det berömda rutmönstret och det är endast några enstaka detaljer som skvallrar om att detta är lite av en specialmodell.

En stor anledning till att man köper en Golf GTI är för att man premierar användarvänlighet, något bilens kassa touchknappar aktivt jobbar emot. Den primära anledningen är dock relaterad till körupplevelsen. Volkswagen Golf GTI har i urminnes tider varit go-to-halvkombin för den som är tillräckligt sportig för att springa några kilometer i veckan men som inte är sugen på att ta sig an ett ultramarathon.

Körupplevelsen är, likt många av Volkswagens nuvarande modellutbud, sanslöst förutsägbar. Man kan argumentera för att det innebär att egentligen vem som helst kan slå sig ner bakom ratten på en Golf GTI och på väldigt kort tid känna sig trygg med att köra som en ligist. DSG-lådan växlar blixtsnabbt medan gasen i botten inte kommer att överrumpla en – lagom var bara förnamnet. Hur man än vänder och vrider på det är 245 hästkrafter – lika mycket som föregångaren – inte utmärkande på något sätt.

Nya Golf GTI använder sig av samma bottenplatta som föregångaren men är snabbare på alla mätbara sätt mycket tack vare användningen av oerhört avancerade elektroniska system som är till för att göra bilen snabbare snarare än att hindra dess framfart när det går överstyr. Det som varit Golf GTI:s paradgren har sedan länge varit att den ska vara körglad och tillmötesgående.

Det är en hårfin balans då en bil ändå måste ha en någorlunda möjlighet att släppa loss för att vara riktigt rolig samtidigt som man gärna vill ha livet i behåll. I den åttonde generationens fall lyckas Volkswagen att göra bilen rolig att köra men samtidigt är den farligt nära gränsen – den är lite väl tillmötesgående och vardaglig. Jämte föregångaren känns den dock vassare och tar sig an kurvor med betydligt mer förtroende och är en fröjd att köra på landsväg. Samtidigt finns det en vassare variant i form av GTI Clubsport (som vi också har testat).

Den åttonde generationen Volkswagen Golf GTI fortsätter med konststycket att göra en vardagsbil som är lagom sportig för att det stundtals ska vara skojigt men som ändå inser att de flesta inte bor granne med Nürburgring. Om du vill ha en sportig halvkombi som ändock erbjuder det där lilla extra är exempelvis konkurrenter som Hyundai i30 N och Ford Focus ST väl värda en titt.

Golf GTI erbjuder i stället det säkra valet, både på gott och ont. Å ena sidan vet man precis vad man betalar för men samtidigt lär man inte ha riktigt så roligt som man förväntar sig. Oavsett hur man ser på det är Golf GTI även i sin senaste tappning ett vettigt val för dig som älskar bilkörning men som ändå lever i den riktiga världen. Kruxet är egentligen att många av konkurrenterna är otroligt vassa. Golf GTI är därför inte den ultimata heta halvkombin som den nästan alltid varit men den passar dig som har åkt på semester till Spanien de senaste tio åren.

För- och nackdelar

+ Rolig att köra
+ Förutsägbar
+ Trevlig att leva med

– Inte tillräckligt med kraft
– Förutsägbar
– Samma bottenplatta som MK7

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.