Test: Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback 35 TDI (2020)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 150 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 224 km/h
Vikt: 1 485 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4343/1816/1449mm
Pris: 339 500 SEK (testbil cirka 460 200 SEK)

Audi A3 har länge delat mycket med koncernsyskonet Volkswagen Golf. Allt från plattform till motorer och växellådor. Något som har skiljt dem åt är designen och priset. När Golf släpptes i nytt utförande som åttonde generation tog det inte lång tid innan Audi A3 visades upp i ny skepnad. Med sportigare design och nya materialval ska A3 vara det lyxigare alternativet i halvkombidjungeln. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om den är värd det högre priset eller om den bara är en Golf förklädd i grå kostym.

Redan vid första anblick syns det att Audi A3 är sportigare än någonsin. Grillen är större än en blåvals gap och det fejkade grillmönstret vid sidan om den riktiga grillen ser på avstånd ut att göra bilen bredare än vad den faktiskt är. De nya framlyktorna påminner om Audis mycket större Q8 men utan samma grova tvådelade indelning av lamporna. Beskådar man bilen från sidan kommer man att känna igen sig. Det råder ingen tvekan om att det är en A3 man tittar på, men den är lägre än tidigare och har ett mer sluttande tak. Baktill råder samma historia, man kommer att veta att det är en A3 man betraktar. Baklamporna är nya och har en häftig design men formerna bak uppfattas som mjukare än övriga bilens kaross. A3 har även besmyckats med en lång takspoiler och två onödiga (men relativt välintegrerade) fejkutblås för att förhöja den sportiga looken.

På insidan är layouten enkel och tydlig. Audis större modeller har fått en extra skärm för att manövrera klimatanläggningen men i A3 finner man fysiska knappar och vred. Tack för det. Infotainmentsystemet är lättförståeligt, har snygg grafik och flyter på lika bra som samarbetet i en totalt synkroniserad dans. Växelväljaren i mitten är en liten ”flärp” snarare än en spak, precis som i nya Golf, och den fungerar fint när man väl vant sig.

När det kommer till själva körningen beter sig Audi A3 precis som man förväntar sig att den ska göra. Man sitter relativt lågt och sätenas support omfamnar kroppen så att man stannar kvar i stolen även när man tar kurvor i väldiga farter. Bilen uppmuntrar i viss mån till dynamisk körning utan att släppa loss helt och hållet. A3 bjuder ungefär på lika mycket körglädje som Golf, man börjar på sin höjd le lite men kommer aldrig att börja skratta. Samspelet mellan den 150 hästkrafter starka dieselmotorn och dubbelkopplingslådan är briljant och det finns nog med kraft för att hänga med i stadstrafik såväl som på motorvägen, utan att någonsin bli överraskad när man trycker plattan i mattan.

Den relativt hårda dämpningen, som blir ännu hårdare om man klickar i tillvalet ”S-Line”, gör att man känner av allt som nuddar däcken. Med det sagt är det inget som kommer att orsaka diskbråck, utan snarare få föraren att sakta ner lite extra vid ojämnheter i vägen. Ljudnivån på insidan är låg. Minimalt med dieselklatter sipprar in i kupén och vägljudet är lågt även i lite högre farter.

En halvkombi innebär ofta att man får plats med fem fullvuxna personer utan att ha alltför mycket extrautrymme i baksätet. Karossformen brukar även medföra att bagageutrymmet är fullstort nog för det mesta. Audi A3 är inget undantag på någon av tidigare nämnda punkter. Jag som är cirka 185 centimeter lång får med enkelhet plats bakom mig själv.

Nya Audi A3 påminner om Volkswagen Golf. Med samma plattform och drivlinor är det dock inte särskilt konstigt att just körkänslan liknar. Med det sagt är både Golf och A3 oerhört trevliga bilar att köra så det man betalar extra för i den sistnämnda är premiumkänslan i interiören och den exteriöra designen. Och att få köra runt med fyra nollorna i grillen förstås. Med ett relativt högt instegspris är Audi A3 knappast bara en bil för de som vill ta sig från A till B, för då fungerar en Seat Leon precis lika bra. Nya Audi A3 tar det bästa från Golf och klär sig i en lyxig, högkvalitativ och riktigt snygg kostym.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

Audi A3 är en halvkombi som liknar Volkswagen Golf på många sätt. Den passar den som letar efter det där lilla extra, som i fallet med A3 är snyggare exteriör och mer premium interiör. Kom dock ihåg att; smakar det så kostar det.