Volkswagen Golf R Sportcombi w/ Performance Pack (2022)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, 320 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1 656 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4644/1789/1466mm
Pris: 492 900 SEK
(testbil cirka 575 000 SEK)

Vardagslämplighet, utseende, prestanda. Det är ingredienserna om man vill bygga en Volkswagen R-bil. Vägen dit är dock lång och faktum är att Volkswagen R är ett eget bolag vars enda uppgift är att tillverka just märkets R-modeller. Nu har det blivit dags för ännu ett tillskott – Volkswagen Golf R Sportcombi. Jag kastade i Högsta Växeln och begav mig till Tyskland för en provkörning.

Sprinter i familjeskrud

För det otränade ögat är det inte särskilt mycket som avslöjar att det de facto rör sig om en R-modell med undantag av de fyra utblåsen och de R-specifika fälgarna. På insidan är det desto mer som är unikt för just R-modellen där blåa detaljer är det genomgående temat samt en digital instrumentpanel som till exempel bjuder på information om laddtryck och kraftfördelning. Sportstolarna omfamnar en väl samtidigt som de är komfortabla.

Performance-paketet
Toppfart höjd till 270 km/h
Två extra körlägen – drift och Special (Nürburgring)

24 400 SEK

Alla bilar vi testade var utrustade med det så kallade Performance-paketet  som bland annat höjer toppfarten till 270 knyck och inkluderar ytterligare två körlägen – Special (Nürburgring) och ett särskilt Driftläge som gör precis som det låter. Jag fick möjlighet att testa bilen på både allmän väg och bana.

Andra R-bilar vi testat
Arteon R
Tiguan R
Touareg R
T-Roc R

En R-bil startar alltid i sportläget, en helt onödig funktion då man 90 procent av tiden på allmän väg hellre kör i komfortläget. Undantag kan göras på exempelvis Autobahn och vid landsvägskörning. Vid ordinarie körning känns Golf R Sportcombi identisk med sina mer alldagliga syskon.

Bilen förblir förhållandevis mjuk och bekväm även om det faktum att det rör sig om en styvare prestandamodell stundtals ger sig till känna. På Autobahn ligger den stabilt och kan i mångt och mycket ses som ett motorvägslok. Jämte ordinarie Golf R har Sportcombi-varianten längre hjulbas, något som gör att bilen upplevs som betydligt större och stabilare.

Golf R Sportcombi har nu dragkrok och får dra 1900 kilogram.

Klinisk kompetens

Bilster Berg, banan vi fick testa Golf R Sportcombi på.

Kuriosa
7.51 runt Nürburgring
Endast med DSG
1900 kilogram dragvikt

Skillnaden jämfört med en icke-R-variant av Golf uppenbarar sig emellertid när man tar fram blyfoten och bilens 320 kusar får springa fritt. När det beträffar bankörning är Golf R:s styrkor delvis kraften och fyrhjulsdriften men det som utmärker bilen är dess förmåga att använda elektroniska hjälpmedel för att hjälpa snarare än stjälpa. Till skillnad från förra generationen Golf R interagerar alla bilens system för att bilen ska vara så snabb som möjligt. Faktum är att den har kört runt Nürburgring på imponerande 7 minuter och 51 sekunder.

Konkurrenter
Cupra Leon Sportstourer
Mercedes-AMG CLA 35 Shooting Brake

Resultatet är att bilen upplevs som lätthanterlig på bana. Jag testade att trycka gasen i botten i en kurva och Golf R gör då allt i sin makt för att fördela kraften på bästa möjliga sätt för att maximera farten genom kurvan utan att man understyr rakt in i en betongvägg. Golf R tillåter även de mest oerfarna av bilförare att köra varv efter varv både snabbt och utan incidenter.

I termer av körglädje smittar bilens kompetens av sig och möjligheten att köra ruskigt fort och ständigt känna sig trygg är imponerande i sig. Det innebär emellertid även att en del av den renodlade körglädjen försvinner och det är där Golf R bär eller brister beroende på vad man har för preferenser. På bana är bilen bokstavligt talat pulshöjande men på landsväg under mer ordinarie omständigheter räcker inte körglädjen hela vägen fram utan Golf R Sportcombi känns lite väl förutsägbar.

Summan av kardemumman

Volkswagen Golf R Sportcombi stoltserar med en makalös mångsidighet. Bilen lyckas med att dels kunna erbjuda en sansad och mogen upplevelse samtidigt som den har en förmåga att kunna köra riktigt snabbt, sladda satan och stundtals kännas genuint rolig, åtminstone på bana. Det finns inte mycket som rent objektivt är fel och Volkswagen Golf R Sportcombi framstår således som en svårslagen proposition. I många avseenden gör den allt på ett tämligen kompromisslöst sätt. Sett till vad Volkswagen Golf R Sportcombi är – en snabb, tillmötesgående och ruskigt kompetent familjefraktare – finns det nog inget vettigare om man inte har fickor djupare än Marianergraven. Golf R Sportcombi går redan att beställa.

För- och nackdelar

+ Fortfarande en Golf
+ Mångsidig som få
+Tillmötesgående

– Fortfarande en Golf
– Inte särskilt körglad bortom banan
– Lite väl mogen

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.