En första titt på nya Kia EV6

Kia var snabba på att hoppa på trenden om att elektrifiera både ditt och datt. Det gäller allt från hybrider och laddhybrider till rena elbilar. När Stinger kom visade man även att Kia kan associeras med prestanda och körglädje, och att de inte bara bygger alldagliga vardagsbilar. Nu växlar märket upp ytterligare med en elbil som inleder en ny fas för Kia. Vi har tagit en första titt nya Kia EV6.

Bilen vi har varit och studerat i detalj heter alltså EV6. Den avtäcktes redan i slutet av mars men nu får vi för första gången se den i verkligheten och möjligheten till att klämma och känna på den helelektriska prestanda-SUV:en.

Kia EV6 kommer att säljas som fyra olika alternativ i Sverige. Instegsmodellen heter enbart EV6 och den blir bakhjulsdriven och får nöja sig med 228 hästkrafter. Vill man ha lite mer utrustning väljer man EV6 Plus som får antingen bakhjuls- eller fyrhjulsdrift beroende på val. Sedan kommer vi upp till EV6 GT-Line som är fyrhjulsdriven, producerar 325 hästkrafter och får en hel drös med utrustning. En glad nyhet för alla dragkroksälskande svenskar är att EV6 kommer att kunna dra 1600 kg i släpvagnsvikt.

Priser:
Kia EV6: 569 900 kr (RWD, 228hk)
Kia EV6 PLUS: 634 800 kr (AWD, 325hk)
Kia EV6 GT-Line: 674 700 kr (AWD, 325hk)
Kia EV6 GT: 749 600 kr (AWD, 585hk)

Versionen som är mest intressant heter dock EV6 GT. Denna får 585 hästkrafter och 740 newtonmeter, större fälgar, sportigare inredning och lite aggressivare design. Denna variant ska göra 0 till 100 kilometer i timmen på 3,5 sekunder och får en toppfart på 260 kilometer i timmen. Räckvidden för GT uppgår dock enbart till cirka 40 mil medan den bakhjulsdrivna instegsvarianten ska klara strax över 50 mil. Kia är dock noga med att poängtera att alla siffror är preliminära och kan komma att ändras.

Den EV6 vi har tittat på är en förserie-bil från Sydkorea och stämmer inte riktigt överens med de utrustningsnivåer som kommer att gälla i Sverige. Vi fick dock se funktioner som vehicle to load, V2L, som låter bilen agera powerbank så att man kan driva brödrostar, TV-apparater, riskokare, ja, allt som går att koppla in i ett vanligt 230-volts uttag egentligen. Det ska även vara möjligt att ladda andra elbilar via EV6 V2L-funktion.

Interiören i nya Kia EV6 är stilren och avskalad. Flera knappar har blivit touch men volymvred och scrollhjulet är fysiskt samt att klimatanläggningen sitter separat från infotainmentsystemet. Ratten är tvåekrad och förardisplayen sitter ihop med infotainmentskärmen i en lång, välvd display.

Känslan i interiören är bra, väldigt bra till och med. Skärmarna är högupplösta och alla knappar och vred känns högkvalitativa. Känslan när man trycker ner blinkersspaken är bättre än i någon annan Kia och även flera andra premiummärken. Även stolarna, som är tillverkade av återvunnen plast motsvarande 111 PET-flaskor, är överraskande bekväma.

Kia EV6 har en design som kommer att få människor att vrida på huvudet. Enligt mig är den färdiga bilen väldigt konceptbilsliknande och det är nog det märket vill. Det märks att Kia har tagit ett stort kliv framåt i tiden och att de vill bevisa detta med en ny logga och udda design. På papper ser EV6 lovande ut och det är en bra början med tanke på att Kia har utlovat att ha 11 elbilar i modellutbudet till år 2026.