Land Rover Discovery D250 (2021)
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, diesel, 249 hästkrafter, 570 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,1 sekunder
Toppfart: 194 km/h
Vikt: 2 437 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4956/2073/1888mm
Pris: 721 900 SEK (testbil cirka 950 000 SEK)

Hela Jaguar Land Rover-koncernen är fylld med SUV:ar som trivs bättre bortom vägen snarare än på den. Range Rovers modeller ska vara lite lyxigare medan Land Rover-bilarna ska vara mer funktionella. Vi har testat den enorma Land Rover Discovery som har tagit sig till skönhetssalongen och fått en uppfräschning. Frågan vi ställer oss är om den har blivit för fin för sitt eget bästa eller om den robusta känslan av att kunna ta sig fram precis överallt finns kvar? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och kika närmare på uppdaterade Land Rover Discovery.

2017 lanserades den femte generationen Discovery och i och med den nya bilens intåg kom även ett helt nytt designspråk på köpet. Tidigare generationer hade haft en väldigt fyrkantig design och inte sällan misstagits för att vara ett liggande kylskåp på hjul.

Den femte generationen bjöd på runda former och svepande linjer som aldrig tidigare skådats på en Discovery. Den uppdaterade versionen är än mer stilren med nydesignade strålkastare och bakljus samt nya stötfångare fram och bak. Exteriörmässigt är det inte mycket mer än så som är nytt. Registreringsskylten är fortfarande placerad till vänster om bakluckans mitt som ett särdrag för just Discovery. Huruvida utseendet faller i smaken är såklart individuellt men jag gillar designen skarpt.

På insidan finner vi dock lite fler nyheter. Infotainmentskärmen är helt ny och den är nu både större och skarpare än tidigare. Det märks att Land Rover har jobbat med responsen i systemet då menyer flyter på bra mycket bättre än tidigare system som verkade ha samma processorkraft som ett Game Boy.

Växelväljaren är ny och den roterande saken som såg ut som en stor volymknapp är borta och istället finner man en mer konventionell spak i mittkonsolen. Även rattens design är ny och ser nu mer robust ut än tidigare. Interiören känns lyxig, så lyxig att man ibland glömmer bort att man sitter i en fenomenalt kompetent terrängbil.

När det kommer till köregenskaperna är det ingen överraskning att en närmare 2,5 ton tung klump inte levererar någon vidare sportig känsla bakom ratten, tack och lov. Discovery fokuserar på framkomlighet och bekvämlighet, och det märks.

Luftfjädringen bidrar till en fenomenalt skön färd även över större ojämnheter och väljer man det högsta läget blir markfrigången oerhört hög. Ljudnivån i kupén är låg och på längre resor kan sju personer sitta skönt utan att behöva trängas, ja, även de två sittplatserna längst bak bjuder på godkänd komfort.

Uppdaterade Discovery går enbart att köpa med sexcylindriga motorer. Testbilen vi körde packade den minsta dieselmotorn med 250 hästkrafter under huven. Den åttastegade växellådan gör ett bra jobb och bilen känns relativt pigg tack vare det, trots sin vikt. 250 hästkrafter räcker knappast till för att få känslan av en explosion i ryggen när man trycker plattan i mattan men det är fullt tillräckligt för att känna sig säker vid omkörningar.

Motorn i sig är tyst och jämn och en underbar kompanjon vid längre färder. Till hjälp har nya Discovery fått ett mildhybridsystem som ska sänka förbrukningen. I praktiken märker man endast av en lite mjukare färd.

Land Rover Discovery är sannerligen ett multiverktyg som är mer stilrent än tidigare och som inger en hög känsla av lyx. När man stiger in bakom ratten kan man inte tro att man sitter i en bil som är kapabel att korsa en öken. Faktum är dock att många sålda exemplar sällan kommer att få smaka på lera eller vada genom vatten, och då är det tur att den även är ståtlig nog att parkeras utanför valfritt slott.

Discovery är det vettiga alternativet till motsvarande Range Rover eftersom den är billigare och inte skyltar med sitt namn på samma sätt, men som ändå lyckas hålla samma klass. Med det sagt ska man komma ihåg att en extrautrustad Discovery kommer att kosta närmare en miljon, så att kalla den billig är knappast motiverat. Uppdaterade Discovery är finklädd och tjusig, men räds samtidigt inte lite skit under naglarna och behåller därför gummistövlarna på.

För- och nackdelar

+ Oerhört bekväm
+ Rymlig tredje sätesrad
+ Kompetent i terräng

– Väldigt försiktig uppdatering av exteriör
– Hög prislapp
– Onödigt mildhybridsystem

BETYG
Helhet
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.