Test: Volkswagen Tiguan provkörd – nya folkhemsfavoriten?
Volkswagen har länge varit en av världens största tillverkare, primärt tack vare volymmodeller i stil med Tiguan. Nu har det blivit dags för den tredje generationen att äntra marknaden. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Nice, Frankrike för en provkörning.
”Volkswagen Tiguan är vår viktigaste modell” förklarar en representant från märket på plats i Frankrike.
Anledningen är enkel – den är märkets mest sålda modell världen över och har sedan 2007 varit en riktig kassako för Volkswagen.
Nya Tiguan har således stora skor att fylla, skor som hittills har fyllts av 7,6 miljoner tillverkade bilar.
Ett (något) tuffare yttre
Utseendemässigt upplevs Tiguan som större än vad den är. Från långt håll påminner den om andra generationen Touareg.
Även om Volkswagen har satsat på ett bestämt konservativt spår ser den nya modellen betydligt mer exalterande ut än tidigare.
Det konservativa tänket fortsätter även på insidan och nya Tiguan är tillsammans med nya Passat den första modellen som återintroducerar fysiska knappar till märket.
Instrumentpanelen är i form av en digital display på 10,25 tum medan infotainmentsystemet är Volkswagens nya variant. Skärmen på testbilarna var alla på 15 tum, medan 13 tum är standard.
Växelväljaren har flyttats till rattstången, något som frigör utrymme i mittkonsolen. Detta utrymme har använts till förvaring, men huserar även ett reglage som kan agera både volymvred och körlägesväljare.
Även knapparna för fönsterhissarna är av den traditionella typen och Volkswagen har lagt mycket krut på att få till en gedigen kvalitetskänsla. Det är just det som genomsyrar interiören i det stora hela och alla ytor man tar på känns robusta.
I termer av praktikalitet rymmer bagageutrymmet i Tiguan 652 liter och upp till 1 650 liter med sätena nedfällda.
En rad drivlinor
På plats i Nice fanns mer eller mindre hela Tiguan-utbudet att tillgå. För den svenska marknaden väntas laddhybriden bli storsäljare, men instegsmodellen har tveklöst möjlighet att kamma hem marknadsandelar genom att helt enkelt vara så förbannat vettig.
Enligt Volkswagen ska Tiguan fokusera på design, mångsidighet, kvalitet, och inkorporera en rad tekniker som oftast återfinns i dyrare bilar som inbyggd massage och matrix-strålkastare.
Fortsättningsvis är Tiguan tänkt att ha ett komfortfokus.
Anledningen till att Tiguan är en sådan kassako för Volkswagen kan härledas till hur vettig den upplevs vad gäller köregenskaper, praktikalitet, och mångsidighet.
Bakom ratten på Volkswagen Tiguan
I Sverige väntas som sagt Tiguan som laddhybrid bli storsäljaren. Den kommer att erbjudas i två varianter – en med 204 hästkrafter och en med 272.
Den elektriska räckvidden är uppåt 100 kilometer, vilket enligt Volkswagen täcker 99 procent av sina kunders behov.
Bägge laddhybrider är framhjulsdrivna då det inte anses att kunderna efterfrågar fyrhjulsdrift. Rent kördynamiskt är modellerna snarlika, och det finns egentligen ingen anledning att välja den mer kraftfulla varianten.
Det går att köra på ren el i hastigheter upp till 140 km/h. Övergången mellan eldrift och förbränning är för det mesta sömlös, men upplevs stundtals som ryckig. Sätter man bilen i det rena el-läget kickar förbränningsmotorn bara in vid kickdown.
Tiguan är för det mesta tyst, men lite bullrig på motorvägen. Gasen i botten leder till en hel del vridstyrning – särskilt i den starkare laddhybriden -och man känner hur bilen sätter sig på bakaxeln.
Det är emellertid inte en bil som uppmanar till hård körning, och vid fullt gaspådrag dröjer det några ögonblick för hela drivlinan att sätta fart på ekipaget framåt.
Bråttom till lämning av barn
På plats i Nice körde jag även dieseln på 193 hästkrafter. De renodlade bensin- och dieselbilarna har fyrhjulsdrift som standard och en dragvikt på upp till 2 300 kilogram.
Chassit i nya Tiguan är välbalanserat och modellen har begåvats med märkets nya tvåvalvsdämpare. Kort och gott innebär det att fjädringen är markant mycket bättre på att parera vägens ojämnheter och kan glida ostört över grövre vägar.
Dieseln upplevs som tyst och raffinerad och passar onekligen biltypen.
Det innebär även att nya Tiguan inte räds mer inspirerande körning och klarar av extremt mycket mer än man förväntar sig.
Med det sagt upplevs Tiguan som något svajig i högre hastigheter och ibland lite stötig, vilket till viss del beror på den förhållandevis korta hjulbasen.
Det nya chassit – DCC Pro – går att justera i styvhet, från extremt mjukt till väldigt styvt. Det finns även en rad körlägen att tillgå – Comfort, Eco, Sport – och Volkswagen har plockat bort läget ”Normal” som tidigare fanns på modellen.
Man kan även välja bland en rad ”atmosfärer” via reglaget i mittkonsolen, en funktion som helt enkelt byter färg på interiörsbelysningen vilket känns helt onödigt.
Instegsmodellen lockar
Jag satte mig även bakom ratten på instegsmodellen för den svenska marknaden – 48V-mildhybriden på 150 hästkrafter med en sjustegad dubbelkopplingslåda.
Kraften går ner i backen via framhjulen och drivlinan upplevs som betydligt rappare än siffrorna ger nys om.
Motorn kan dessutom stänga av två av fyra cylindrar, något som på pappret sörjer för mindre förbrukning. Övergången är dock inte alltid helt vibrationsfri.
Prisskillnaden på 130 000 kronor jämfört med laddhybriden (med samma utrustningsnivå) – som även den är framhjulsdriven – är egentligen extremt svårmotiverad.
Instegsmodellen är riktigt vass och gör exakt det man önskar, särskilt med hänsyn till målgruppen.
Volkswagen Tiguan är en ny folkhemsfavorit
Nya Volkswagen Tiguan fokuserar helhjärtat på det tyska märkets styrkor. Den känns oerhört vettig och genomarbetad, samtidigt som den är praktisk, trevlig att köra, och försöker inte vara något den inte är.
Laddhybriden lockar med ruskigt bra räckvidd och erbjuder enorm flexibilitet vad gäller körning på el och bensin.
Dieselmotorerna känns raffinerade och lockar med ett härligt vrid, fyrhjulsdrift, bra dragvikt, och en räckvidd på uppåt 80 mil.
Instegsmodellen – mildhybriden kallad eTSI – lockar med ett ruskigt lockande instegspris från 384 900 kronor medan den billigaste varianten med fyrhjulsdrift kostar 460 900 kronor.
Nya Volkswagen Tiguan visar att tyskarna har stenkoll på hur man ska bygga bilar som tilltalar den stora massan. Att den fortsätter vara en riktig kassako är att vänta.
Laddhybriden ska inom kort börja säljas. Dieseln börjar säljas i vår medan instegsmodellen redan går att köpa.
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Motor: 2-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1 684 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4539/1842/1658 mm
Pris: Från 387 200 SEK
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4MOTION (2024)
Motor: 2-liters I4, diesel, 193 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 1 836 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4539/1842/1658 mm
Pris: Från 460 900 SEK
Volkswagen Tiguan
Nya Volkswagen Tiguan gör exakt vad modellen utlovar.