Test: Renault Scenic provkörd – makalös räckvidd för pengarna

Renault Scenic debuterade redan 1996. Nu, 28 år senare, har det blivit dags för den nya modellen att elektrifieras helt. Från att ha varit en MPV är nya Secenic nu ett mellanting mellan en suv och en halvkombi men beskrivs som en familjebil av fransoserna.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Spanien för en provkörning.

Renault Scenic
Vi provkörde nya Scenic i Malaga. (Foto: Renault)

Omvänd retro

Renaults elbilsstrategi går i viss mån ut på att ta beprövade beteckningar och göra om dem helt till elbilar. Ett exempel är nya Renault Megane E-Tech Electric.

Nu har Scenic fått samma behandling och receptet är sig likt. Enligt Renault själva vill de demokratisera elbilar.

Det är genom att erbjuda valuta för pengarna så att den stora massan också kan ratta elbil. Nya Scenic erbjuder således marknadens bästa samband mellan pris och räckvidd.

Faktum är att Scenic erbjuder upp till 625 kilometers räckvidd till ett pris på ”bara” 549 900 kronor.

Renault Scenic
Scenic satsar på valuta för pengarna. (Foto: Renault)

Ett rejält kliv åt en ny riktning

Designmässigt har Renault lyckats med Scenic. Med ett hjul i varje hörn har den nya modellen en imponerande närvaro, inte minst om man blickar tillbaka till äldre Scenic-modeller i stil med RX4 från 2000.

Utöver designmässiga fördelar innebär ett hjul i varje hörn att de interiöra utrymmena imponerar. Just rymd är något fransoserna har lagt mycket krut på.

Infotainmentsystemet är en Google-historia vilket innebär att det för det mesta fungerar felfritt. Systemet frös emellertid i vår ägo ett antal gånger på en av bilarna som testade.

Kvalitetskänslan är inte fantastisk, men Renault har naturligtvis behövt spara in någonstans.

Runt ratten finner man ett smörgåsbord av reglage. På vänstersidan finns ett medan det finns tre på högersidan – växelväljaren, vindrutetorkaren, och ett volymvred.

Växelväljaren – reglaget högst upp – är dessutom vinklat lite konstigt vilket stundtals gör det knepigt att lägga i rätt växel.

Det finns paddlar på ratten som reglerar regenereringen i fyra steg, vilket är ett smidigt inslag.

Baksätet är utformat för tonåringar enligt fransmännen själva och undertecknad på 184 centimeter satt bra, även om det saknades lårstöd.

Renault Scenic
Interiört är Scenic användarvänlig och modern. (Foto: Renault)

Räckvidd och laddning

Det finns två batteristorlekar att tillgå i nya Renault Scenic. Ett på 60 kWh med 43 mils räckvidd enligt WLTP. I den får man 170 hästkrafter.

På plats i Spanien fanns dock bara varianten med lång räckvidd att testa. Det innebär ett batteri på 87 kWh vilket sörjer för en räckvidd på hela 625 kilometer enligt WLTP. Med stora batteriet får man även 220 hästkrafter.

Båda varianter kan laddas upp till 150 kW. Enligt Renault ska man klara av att köra 600 kilometer på motorväg med ett stopp på 30 minuter.

Renault Scenic
Scenic skryter om segmentets bästa räckvidd. (Foto: Renault)

En fransos på rull

De 220 elektriska kusarna går ner i backen via framhjulen. Det är en bestämt lagom mängd kraft för biltypen och omkörningar av exempelvis långsamtgående spanska lastbilar var inga som helst bekymmer.

Den direkta gasresponsen i kombination med den förhållandevis låga vikt – runt 1 800 kilogram – innebär att nya Scenic upplevs som väldigt flink. Styrningen är snabb och Scenic räds inte slingriga vägar.

Fjädringen hänger dock inte alltid med i svängarna. Scenic är väldigt mjuk och nästintill gungig på franskt vis, men ojämna spanska landsvägar är inte något den hanterar med bravur.

Den upplevs som lite hoppig, särskilt i högre hastigheter. På motorvägen känns det som att fjädringen jobbar febrilt för att hålla ekipaget i styr.

Det är dock ingenting som den tänkta målgruppen nödvändigtvis kommer att reagera på, men det är ännu ett område där fransoserna valt att spara in. Skillnaden mellan de olika körlägena är märkbar, men inte enorm.

Kupén är väldigt tyst, något Renault jobbat hårt med, men jag får ändock känslan av att det är något de släta spanska vägarna garanterar. Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna hur den ter sig på våra grova svenska vägar.

Renault Scenic
Rent kördynamiskt är inte nya Scenic världens mest rafflande vagn. (Foto: Renault)

Renault Scenic är en fransk favorit

Nya Renault Scenic satsar stenhårt på valuta för pengarna. Resultatet är en oerhört vettig bil som erbjuder rikligt med räckvidd och goda utrymmen.

Märket har siktet inställt på familjer såväl som tjänstebilister och helhetspaketet som Scenic erbjuder är imponerande.

Den får ledande räckvidd sett till priset och känns rejält genomtänkt. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer att krylla av Scenic på våra rikes vägar.

Med lilla batteriet – och en räckvidd på 430 kilometer enligt WLTP börjar Scenic på 464 900 kronor.

Den väntade storsäljaren är instegsversionen av varianten med stora batteriet som börjar på 549 900 kronor.

Renault Scenic
Nya Scenic lär blir en dunderfavorit. (Foto: Renault)
Tekniska data

Renault Scenic E-Tech Electric (2024)

Motor: En elmotor fram, 220 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km
Vikt: 1 842 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1571/1908 mm
Pris: Från 549 900 SEK

Första intryck

Renault Scenic

4.0

Renault Scenic erbjuder klockren räckvidd och rikligt med utrymmen, allt till ett förnämligt pris.