Test: Land Rover Discovery
Land Rover Discovery 5 First Edition
Motor: 3,0-liters, V6, diesel, 258 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,1 sekunder
Toppfart: 209 km/h
Vikt: 2585 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4968/1867/2002 mm
Pris: 595 900 SEK
(Testbil cirka 903 000 SEK)
Stort tack till Jan på Terrängcamp Ekeby som gav oss möjligheten att sätta Discoveryn på prov i utmanande terräng.
1989 fick världen skåda den första generationen Discovery, en bil som delade mycket med syskonet Range Rover men som var tänkt att vara mer av en bil för massorna. Givetvis var terrängambitionen hög – det är trots allt en Land Rover – samtidigt som den skulle kunna användas för vardagligt bruk. Nu har den femte generation lanserats men ambitionen är densamma – en terrängduglig bruksbil till ett lägre pris än motsvarande Range Rover. På pappret bådar allt gott men frågan är om Discovery lyckas behålla grundpelarna som förknippas med farfarsfar. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den femte generationen Land Rover Discovery.
Nya Discovery är en sådan bil som har en design som polariserar. Framifrån är den en attraktiv skapelse men om man kastar ett öga på bilen i profil ser den ut som en skåpbil. Bakifrån ser bilen ut som Vasaskeppet – bilen är alldeles för smal och ser ut som om den ska kapsejsa. Att Discoveryn är asymmetrisk baktill ger inte heller några pluspoäng hos dem med tvångstankar. Lyckligtvis är det en annan femma på insidan. Den känns precis som en Range Rover och kupén osar lyx samtidigt som den är lika praktisk som en atlantångare. Sju säten är standard och var man än sitter går det ingen nöd på komfortnivån.
Luftfjädringen gör att bilen är helt otroligt bekväm, även om kupéljudet är lite väl påtagligt. Man sitter högt samt ståtligt och har därför mer pondus än Drottning Viktoria av Storbritannien under 1800-talet. Man möts av en hekatomb av läder och lyx, något som – likt exteriören – ger mer av ett fashionabelt intryck snarare än den robusta känslan som föregångarna gav.
På landsväg gör utseendet bakifrån belägg för sig själv – bilen förvandlas till ett skepp i en orkan; upplevelsen är bekväm men knappast en dynamiskt imponerande sådan; bilens färdigheter sträcker sig inte särskilt långt, en pråmliknande upplevelse som utlovas. Det mest intressanta är dock givetvis hur bilen ter sig i terräng. För att ta reda på det begav vi oss till Terrängcamp Ekeby, strax utanför Stockholm, där Land Rover-fantasten Jan bedriver sin off-road verksamhet. Han råkar ha två stycken Discovery av generation äldre och hade förväntningar i höjd med Big Ben. Det var med skräckblandad förtjusning som vi rullade in på området.
Likt sina föregångare är nya Discovery försedd med lågväxel. Utöver det har den ett antal off-road-lägen men dessvärre hade testbilen fälgar som var definitionen av form före funktion. Efter många stunder med hjärtat i halsgropen och terräng man onekligen inte skulle utsätta bilen för om man själv ägde den lyckades Discoveryn imponera. Vi körde genom skogen, djupt vatten (Land Rovern har ett vaddjup på 90 centimeter), branta backar och slutligen i ett sandtag.
Även om den inte ser lika robust eller funktionsduglig ut är den minst sagt kapabel. Det finns inte tillstymmelsen till en möjlighet att bilen inte lyckas ta itu med det man kastar i dess väg – såvida det inte är trånga parkeringsplatser. Den enda gången vi körde fast var när ett överflöd av lera gjorde att däcken hade lika mycket friktion som en inoljad ål.
Discovery erbjuds med mindre motorer – instegsmotorn är en 2-liters diesel på 180 hästkrafter – men att snåla på den fronten är lite som att sova i lobbyn på The Dorchester. Vår testbil var utrustad med 3-liters sexan som nästan är ett krav med tanke på dess sanslösa storlek. Den känns aldrig någonsin snabb men inte heller som att motorn är utanför sin komfortzon. Med en mindre motor hade man troligtvis blivit omkörd av kontinentaldriften. Med tanke på Discoveryns terrängambitioner krävs det en stor motor med mycket vridmoment, just för att kunna nyttja bilens fulla potential.
Nya Land Rover Discovery är ett av världens dyraste multiverktyg. Bortsett från att exteriören gör att bilen passar bättre i James Bond snarare än Indiana Jones utlovar inte bilen någonting den inte kan leverera. Vill man korsa en kontinent utan att använda sig av vägar är den tveklöst ett alternativ.
Vill man rulla upp vid Buckingham Palace utan att vara malplacé är även det en valmöjlighet. På motorväg och större landsväg tar den sig fram med samma auktoritet som Högsta domstolen samtidigt som bilens ockupanter lär njuta mer än en fiskmås på en fiskmarknad. Land Rover Discovery framhäver utforskaren inom en samtidigt som den mer än gärna tar sig an vardagens utmaningar; en bil som gör allt, men inte lite till.
Betyg
Sammanfattning
Land Rover Discovery må likna en stadsbo som inte gillar att kavla upp armarna men faktum är att det döljer sig en skogsmulle under kostymen. Bilen fokuserar helhjärtat på att vara sanslöst kapabel i terräng samt oerhört bekväm. Den försöker inte på en massa saker som den inte är skapt för. Ett funktonellt och mycket attraktivt paket. Jag är imponerad.