Test: Jeep Avenger e-Hybrid provkörd – en snitsig stadsjeep

Jeep Avenger e-Hybrid tar sikte på det glesnande undre skiktet av B-suv-segmentet och är kanske den mest tillmötesgående Jeep-modellen någonsin.

Jeep Avenger e-Hybrid är nämligen en mildhybrid i samma skrud som Jeep Avenger Electric, fjolårets European Car of the Year.

Bilen är till skillnad från de traditionella Jeep-modellerna utvecklad i Italien för den europeiska marknaden. 

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Italien för en provkörning.

Jeep Avenger e-Hybrid
Färgvalen äro många i dagens i övrigt svartvita värld. (Foto: Jeep)

Inte en Jeep av traditionellt snitt

Om man föreställer sig en Jeep, vandrar tankarna gärna till de som rullande iland i Normandie eller valfri Wrangler utan dörrar och tak.

Istället för fyrhjulsdrift, diffspärrar och avtagbara dörrar får Jeep Avenger e-Hybrid framhjulsdrift, en snål drivlina och moderna förarassistanssystem.

Tanken med modellen är att tilltala en hittills främmande målgrupp och därmed locka nya kunder till märket. 

Frågan är huruvida märket kan behålla sina kärnvärden när de breddar sina vyer.

Jeep Avenger e-Hybrid
Jeep-andan är bevarad på in- och utsidan av Avenger. (Foto: Jeep)

Muskelknutte i miniformat

Vid första anblick, på bild och i verkligheten, framstår Jeep Avenger e-Hybrid som både tuff och väl tilltagen.

Det är först när man kikar på siffrorna som det sjunker in att det rör sig om en, med dagens mått mätt, extremt kompakt bil.

Vi snackar både kortare och smalare än en Škoda Fabia, vilken borde framstå som en vandrande pinne bredvid Jeep Avenger e-Hybrid.

Rent designmässigt utstrålar den kompetens, och ger intrycket av en kortväxt bodybuilder.

Att Avenger är mindre än en Fabia är förbryllande. (Foto: Jeep)

Fortsatt Jeep-anda på insidan

Interiören framstår, likt exteriören, som större än vad den kanske egentligen är.

Faktum är att undertecknad, som mäter 194 cm topp till tå, får plats utan besvär. I framsätet det vill säga.

Att sitta bakom mig själv är så gott som omöjligt på grund av det då nästan obefintliga benutrymmet.

Bakom en förare av kortare snitt är baksätet gångbart under kortare turer. Huvudutrymmet är precis så att det räcker till, medan knäna får stifta bekantskap med framförvarande stolsrygg.

Med det sagt är kupéns dimensioner fullt dugliga för en barnfamilj eller några lätt belåtna bekanta.

Rör man sig vidare bakåt möts man av ett imponerande lastutrymme på 380 liter.

Nämnvärt är att Jeep Avenger e-Hybrid är rymligare både i baksäte och lastutrymme jämfört med den eldrivna varianten.

En annan viktig skillnad är givetvis priset. Prispåslaget för ren eldrift är kring 150 000 kronor, vilket blir ungefär 50 procent då hybriden kostar från 319 900 kronor.

Jeep Avenger e-Hybrid Interiör
På insidan finns gott om förvaringsutrymmen. (Foto: Jeep)

Bakom ratten på Jeep Avenger e-Hybrid

När man tar plats bakom ratten slås man av den moderna, men ändock retroinspirerade kupén.

Bakom ratten sitter ett helt digitalt instrumentkluster (utom i instegsmodellen) och vidare finns ett högupplöst och responsivt infotainmentsystem med trådlöst Apple CarPlay och Android Auto.

Designen är bestämt funktionell; det finns fysiska knappar för klimatinställningar och förvaringsutrymmen mest överallt.

Materialen känns billiga, men desto viktigare saker, såsom stolarnas komfort har man inte sparat in lika mycket på.

Äventyrsandan är inte densamma som i andra Jeep-modeller. (Foto: Jeep)

Ute på italienska vägar

Väl ute på de italienska vägarna imponerar Jeep Avenger e-Hybrid.

Den är väldigt lättkörd och att placera den är en barnlek tack vare dess fyrkantiga utformning.

Det hör inte till vanligheterna att motorhuven på en liten suv i B-segmentet tar för sig så pass mycket som här.

Det ger, tillsammans med de mycket stabila och förtroendeingivande chassiegenskaperna, lite storbilskänsla.

Avenger uppträder förvånansvärt raffinierat på vägen. (Foto: Jeep)

Elektrifiering kan vara klurigt

Jeep Avenger e-Hybrid är på pappret en mildhybrid, som kombinerar en förbränningsmotor med inslag av elektrisk drivning.

I verkligheten beter den sig som en fullhybrid som inte ogärna avverkar en större del av körningen på ren eldrift.

Något som väldigt snabbt kan förstöra hela upplevelsen, och som ofta är fallet i hybrider, är drivlinan.

När man tvingas kombinera en förbränningsmotor med växellåda, batteri och elmotor samt regenerering och friktionsbromsar, kan kalibreringen gå käpprätt åt helvete. 

Så är inte fallet i Jeep Avenger e-Hybrid.

Hybriden framstår som vettig med priset i åtanke. (Foto: Jeep)

En välutvecklad drivlina

Hybridiseringen jobbar bara till bilens fördel och raffinerar upplevelsen bakom ratten.

En person som bara har kört renodlade fossilbilar skulle inte se den som något annat än en extra tyst och snål bensinare.

Under huven ruvar en liten tre-pip som levererar 100 kusar till framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Elmotorn sitter på växellådan och bidrar med lite mer bottenvrid vilket gör stadskörning oändligt mycket härligare.

Vidare blir övergången mellan bensin- och eldrift oerhört sömlös.

Jeep Avenger lämpar sig bäst för en urban miljö. (Foto: Jeep)

Jeep Avenger e-Hybrid är en kompetent stadsjeep

Summa summarum rör det sig inte om något terrängätande monster, utan snarare en stadsjeep av rang.

Den högre markfrigången lär komma till användning mer frekvent i parkeringsgarage än ute i vildmarken.

Som helhetspaket är Jeep Avenger e-Hybrid imponerande men under det tuffa skalet gömmer sig en desto mjukare skepnad.

Är det vad Jeep behöver tillverka? Ja. Är det vettigt att försöka tilltala en ny typ av kund? Siffrorna säger ja. Har de lyckats behålla Jeep-andan längs vägen? Nej.

Jeep Avenger e-Hybrid
Jeep-andan är bevarad på in- och utsidan av Avenger. (Foto: Jeep)
Tekniska Data

Jeep Avenger e-Hybrid (2024)

Motor: 1-liters I4, bensin, elmotor, 100 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,4 sekunder
Toppfart: 184 km/h
Vikt: 1 280 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4084/1776/1536 mm
Pris: Från 319 900 SEK

Första Intryck

Jeep Avenger e-Hybrid

3.5

Jeep Avenger är inte det man förväntar sig av en Jeep. Istället är den en snitsig och kompetent stadsjeep.