Test: Alpina B3 Touring

Alpina B3 Touring ALLRAD (2020)
Motor: 3-liters rak 6:a, bensin, 462 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 300 km/h
Vikt: 1865 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4719/1438/2068 mm
Pris: Från ca 900 000 SEK
(Testbil ca 1 200 000 SEK)

”Ska jag ta Ferrarin eller RS6:an idag?” Tyvärr är det inte en frågeställning jag tampas med varje morgon men om jag stod mellan valet och kvalet hade jag valt Ferrarin. Eller? Många (förmögna) bilfantaster har ofta ett flertal bilar. I många fall rör det sig om en eller annan söndagsbil à la Ferrari Roma eller dylikt och sedan något mer bruksmässigt. Men precis som för många kommer vardagen i kapp och i stället står den där jädrans Ferrarin och samlar damm, helg efter helg. Hur man än vänder och vrider på det är en snabb kombi mer lämpad för vardagen än en italiensk superbil. Vad är då lösningen? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Alpina B3 Touring.

Göran på Förenade Bil ansvarar för Alpina i Sverige och gav oss en genomgång av både Alpina som märke och vår specifika testbil; Görans entusiasm gjorde att man var som förtrollad. På hans kontor fanns en bild på hans ögonsten – en Alpina B10 av generation E39. Med andra ord helt rätt man för jobbet. I korta drag är Alpina ett tyskt företag som sedan 1965 har modifierat BMW-bilar och som har ett officiellt partnerskap med BMW. Modifikationerna är dock inte av den sorten som passar in på Biltema-parkeringen i Västerås utan i stället handlar det om att förfina bilarna för att de ska passa en otroligt kräsen målgrupp.

I runda slängar handlar det om att Alpina får välutrustade bilar av sin bayerska samarbetspartner som de sedan mer eller mindre massakrerar i syfte att förbättra precis allting. Chassi, dämpare, styrning, motor, interiör, växellåda – allt är modifierat till det bättre. En Alpina är som en vitguld-Rolex eller en flaska Château Margaux från 2006 – den är utomordentligt elegant och välkonstruerad men bara sanna entusiaster vet egentligen vad det rör sig om. En Alpina är inte en bil du köper för att du är en skrytmåns utan för att du uppskattar värdet av ren och skär ingenjörskonst; för diskreta finsmakare.

Detaljfokuset är sannerligen ”next level” – ratten är omfamnad av eget läder med handsydda sömmar. En liten spoiler sitter på taket precis vid vindrutans slut för att minska vindljudet vid panoramaglastaket i autobahn-hastigheter. Pirelli-däcken är dessutom särskilt utvecklade för just Alpina, något som kanske ses som en självklarhet för de stora biltillverkarna men när det kommer till ett tyskt företag som pumpar ut 1500 bilar per år är det rent ut sagt helt sjukt. Det finns heller ingen ”Eco”-knapp som i en vanlig BMW, i stället finner man en demonstrativt tom knapp mellan ”Sport” och ”Comfort”. Vem var det som sa att tyskar inte har humor?

Alpina B3 Touring kan i mångt och mycket ses som en BMW M3 med ett helt annat slutmål. I stället för att bilen ska stoltsera med bankompetens är det en fråga om att erbjuda mer mångsidighet i vardagen – det är komfort, lyx och raffinering som är ledorden. Det betyder dock inte att prestandan inte finns där, det är snarare en fråga om hur den paketeras.

Det är detaljer som avslöjar att det rör sig om en Alpina B3 – den är bredare vid höfterna och har den klassiska front-splittern. Den har även en diffusor bak, fyra rejäla utblås och en smakfull spoiler. Vår testbil hade även de populära 20-tums multiekrade Alpina-fälgarna. Även om det må låta vräkigt är det alltså gjort med absolut smakfullhet och följer receptet ”verka utan att synas”.

Trots sin mer tillbakadragna approach är inte B3 Touring på något sätt långsam. Alpina är måna om att bilen ska erbjuda så kallad ”effortless power”, det vill säga alltid kännas lätt och ledig med en herrans massa kraft i reserv. De har åstadkommit detta genom att skruva upp vridmomentet; den har mer vridmoment än nya BMW M3 Competition. Resultatet är att man utan att köra plattan i mattan har tillgång till den våg av kraft bilen erbjuder vilket är del av det som gör körupplevelsen så gemytlig.

Om man nu trycker gasen i botten kommer man inte bli besviken. Alpina B3 Touring upplevs som ruggigt snabb – fyrhjulsdriften innebär att kraften går rakt ner i backen utan förvarning. Snacka om vardagsprestanda. Den åttastegade automatlådan, som man även finner i Alpina B7 och som inte är en dubbelkopplad historia, är dock rapp och hänger definitivt med i svängarna och är dessutom behagligare att använda till vardags.

Körupplevelsen erbjuder en enorm bredd – väljer man Comfort Plus-läget är upplevelsen oerhört mjuk även om 20-tums Alpina-fälgarna bidrar till en hel del vägljud och gör att det kan kännas stötigt på grövre underlag. I Sport Plus-läget blir Alpina B3 i stället betydligt mer aggressiv och lekfull – den uppmanar till att köra satan medan fyrhjulsdriften håller ekipaget i styr.

Faktum är att många av Alpinas kunder är just sådana som märkt att de inte kör sin superbil tillräckligt ofta och vill ha något som kombinerar det bästa av båda världar. Konceptet av en bil som kombinerar prestanda med praktikalitet är knappast nytänkande men i många fall är det en kombination som tvingar en att kompromissa på just körglädjen.

I B3 Tourings fall kompromissas det inte för fem öre. Chassit är utomordentligt välbalanserat och även om bilen är tung upplevs den som lättfotad på landsväg samtidigt som den går som ett godståg på motorväg. Bara vetskapen att den kan göra 300 knyck är ruskigt imponerande.

En BMW M3 lyckas definitivt med körglädjeaspekten men Alpina fokuserar mer på känsla snarare än varvtider. En Audi RS4 är inte mer än en ruskigt snabb Audi som inte talar till de som genuint älskar bilkörning medan en Mercedes-AMG C 63 är mer som en hammare om B3 Touring är en skalpell. Alpina B3 Touring är till för dig som värderar elegans, diskretion och sportig bekvämlighet. Att den dessutom är superexklusiv utan att locka till sig tveksamma individer är bara ett plus i kanten. Självklart har denna exklusivitet ett pris men faktum är B3 Touring kostar ungefär lika mycket som en välutrustad M3. Det rör sig tveklöst om olika målgrupper, men nästa gång jag får frågan om hur mitt ultimata enbilsgarage hade sett ut har jag nu mitt definitiva svar. Alpina B3 Touring, såklart.

Betyg

Helhet:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Alpina B3 Touring är en bil för de som värdesätter kombinationen av prestanda och praktikalitet men vill ha något som genuint erbjuder en säregen körupplevelse som talar till deras inre bilfantast. Körupplevelsen är en härlig blandning av härligt avkopplande och skrämmande explosiv. Att den är så oerhört genomarbetad och förfinad märks tydligt och det faktum att det är en bil ”för de som vet, de vet” är så sjukt häftigt. Den erbjuder en mer gentlemannamässig tolkning av BMW M3 och riktar sig mer mot de som värdesätter lyx och användarvänlighet snarare än varvtider.