Audi RS4 Avant
Motor: 2,9-liters, V6, bensin, 450 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: 280 km/h
Vikt: 1790 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4781/1404/2022mm
Pris: 791 300 SEK (Testbil ca 1 100 000 SEK)

Audis RS-kombibilar har alltid varit sobra missiler med en liten dos sting och en enorm klick tyskt tänk. De har kombinerat prestanda och praktikalitet på ett svårmatchat vis och finner sig ofta på en lina mellan för praktiskt kontra för våghalsigt. Trollkarlarna i Ingolstadt har trollat fram alltifrån Audi/Porsche RS2 till RS6 med V10 som alla har haft det ultimata receptet för den ultimata kombin. På senare tid har dock känslan bakom ratten bortprioriteras för användarvänlighet vilket i en prestandabil är som att prioritera grannarna på en hemmafest. Nya RS4 tar den dämpade approachen ett steg längre och därför finner man en 2,9-liters V6 under huven istället för V8:an i föregångaren. Låt oss ta reda på vad resultatet av det blir genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi RS4.

RS4 ser ut som en bodybuilder i en lite för tight kostym – musklerna döljs till stor del, men det är omöjligt att inte lägga märke till de enorma armarna. Det är en bil som tämligen många lägger märke till men den går givetvis att utrusta med både diskreta fälgar och kulör. Insidan är en kaskad av minimalism och funktionalitet som belyser bilens propra sida. Infotainmentsystemet består av en skärm som verkar vara tagen från hyllan på Biltema men bortsett från det är kvalitetskänslan hög och komforten god. Baksätet är rymligt och bagageutrymmet likaså – med andra ord är det precis som man förväntar sig av en kombi från en prominent tysk biltillverkare.

Att konstatera att en kombi från Audi är praktisk är som att säga att taxichaufförer inte kan köra bil; en självklarhet. Hur är det då för personen bakom ratten? Förmodligen för den personen som tvingats få en kombi med 450 häst att framstå som en rationell proposition; svaret är en påse blandgodis. Precis som i nya RS5 är RS4 bara en snabb bil, inget mer. RS står för RennSport (racing-sport) och då anser jag att man kan förvänta sig åtminstone en gnutta vanvett. Dock saknar RS4 det där lilla extra, det som gör att man vill ta den långa vägen hem och sukta efter roadtrips till Nürburgring. Det är ett recept som passar mer i en kombi, men resulterar i en sågning om så är fallet i en coupé med samma emblem.

Med nya RS4 har Audi gjort det lättare än någonsin för vem som helst att behärska 450 hästkrafter. Du bara pekar bilen i den riktning du vill och trycker plattan i mattan, mer än så krävs inte. Det faktum att RS4 dessutom har mer eller mindre samma prestandasiffror som generationen innan säger en hel del om dess klientel. Bilen är våldsamt kvick och det dröjer ungefär fem sekunder innan du kan garantera en kortare visit bakom lås och bom. Dessvärre tröttnar du väldigt snabbt på accelerationen, precis som en Gröna Lund-arbetare tröttnar på Fritt Fall. Det fina med prestandan är att bilen känns kopiöst oansträngd och att det är inte mycket som kör ifrån den. Fyrhjulsdriftsystemet (quattro) i kombination med den utomordentliga växellådan gör att 0–100-tiden kan uppnås även på en glaciär.

Styrningen är stum och den enda variabeln som verkar förändras desto aggressivare inställning man väljer verkar vara tyngden. En avsaknad av feedback gör att RS4 aldrig blir riktigt involverande. Något som förändras desto mer mellan de olika körlägena är komforten – i ”comfort” är bilen mjuk och bekväm även om vägljudet från de enorma fälgarna har en negativ inverkan på akustiken. I Sport plus-läget blir bilen styv och får en gasrespons som är mer på hugget än tyska myndigheter när det kommer till Dieselgate. RS4 saknar dock den schizofrena personligheten man ofta förknippar med bilar av denna kaliber, istället förvandlas den från ett får till ett snabbt får snarare än till en rytande ulv.

Audi RS4 är väl egentligen den mest verklighetstrogna tolkningen av vad en snabb kombi ska vara. Den är ruggigt snabb men lurar ingen att den har rekord runt Nordslingan. För vem låtsas vara Ayrton Senna på väg till stugan på landet med barn och packning i bilen? Ingen är svaret. Det rör sig alltså inte om en galen kombi med en miljard hästkrafter utan en tysk familjekärra som råkar vara så in i bomben snabb. Huruvida man föredrar det sistnämnda eller om man har ringat in varenda bandag i kalendern varierar. Audi RS4 är lite som världens bästa dammsugare, den gör jobbet oerhört väl men inte mycket mer än så.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
8
Körglädje
7
Valuta för pengarna
5
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
6
Relativ prestanda
7
Personlighet
6
Motorljud
8
Komfort
9
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.