Test: BMW 430i Coupé
BMW 430i Coupé (2021)
Motor: 2–liters 4-cylindrig bensinmotor, 48-volts mildhybridsystem, 258 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8–stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1738 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4768/1383/2081 mm
Pris: 477 100 SEK (Testbil ca 724 700 SEK)
Kärt barn har många namn; även om detsamma nog likväl kan sägas om avskytt barn. På internet har jag nämligen funnit alla möjliga liknelser vid grillen på BMW:s nya 4-serie. Eller vad sägs om för tätt sittande flugögon, enorma näsborrar och Hitler-mustasch? Knappast det mest smickrande man kan kalla fronten på en coupé –biltypen som personifierar den eleganta balansgången mellan form och praktisk funktion. Frågan är om bilen har andra egenskaper som kan väga upp för det fula trynet, eller förstärka intrycket av den fina fronten om man nu ryter från för-sidan av de molnbaserade barrikaderna. Det har blivit dags att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW 430i Coupé!
Jag ska säga att jag faktiskt inte riktigt håller med mig själv i introt. Den här grillen må vara något utöver det vanliga i negativ bemärkelse, men i kombination med de stora, svarta fälgarna och den långa, gråblå karossen får den en närvaro som jag tror många uppskattar. På det stora hela tycks det som började med BMW X7 och 7-serie nu tyvärr ha urartat, potentiellt till En grillfest för livet om inte BMW ser upp. Jag intalar mig själv att jag i och med föregående mening säkerställt att bayrarna begränsar grillandet till denna förlorade generation, för att inte Ernest Hemingway ska behöva vända sig i sin grav.
Till min förvåning bytte mitt misstycke vad anbelangar designen snart fokus till vinklar där grillen inte syns. Rakt bakifrån och lite snett bakifrån ser bakhjulen ut att sitta för långt in, vilket gör att bilen ser ut att vara hjulbent…benhjult. I förhållande till bakhjulen ser aktern också knubbig ut, men samma knubbighet är nog en delförklaring till att sidovyn för tankarna till en lightversion av BMW 8-serie coupé.
Exempel på tillval (SEK)
– Metallinlägg i ratt och dörrar: 1 200
– M Sport-differential: 15 800
– Helljusassistent: 1 800
– Head-up-display: 12 400
De maffiga 8-serievibbarna fortsätter på insidan, åtminstone om man som i testbilen lyckats jobba upp en tillvalsnota på 247 600 spänn. För knappt en halv procent av den summan – 1 200 kronor – får man de kalla, exklusivitetsosande metallinläggen på ratten och i dörrarna; det är inte helt fel om man tillbringar mycket tid med ratten i händerna och vill att den ska kännas dyr.
Om inte annat kan man på så sätt låta sig distraheras och för en sekund glömma att motorn saknar två cylindrar. Visst, mildhybridsystemet mjukar upp kraftleveransen, som inte behöver skämmas för sig, men är det verkligen så här det ska vara? Ska det behöva komma ett falskt (sexcylindrigt) motorljud ur högtalarna i en bil för en halv till en tre kvarts miljon? En riktig sexa hade varit perfekt i BMW 430i, och med grillen i åtanke att föredra i allt utom möjligtvis basalternativen för bensin- respektive dieselmotor.
Konkurrenter
Audi A5
Ford Mustang
Mercedes-Benz C-klass
För att få en sexa i nya 4-serie utan att köpa en M4 måste man välja varianten M440i. Den extra slanten täcker då in två saknade cylindrar och 116 extra hästkrafter, men också drivning på framhjulen. Fyrhjulsdriften fungerar säkert utmärkt, men med 4-series exceptionellt välbalanserade chassi är det fy skam att inte kunna få bakvagnen att kliva ut lite mellan varven – något testbilen gör utan drama tack vare dess bromsade M Sport-differential.
Sett från den ljusa sidan innebär avsaknaden av två cylindrar i BMW 430i i och för sig inte bara bränslebesparingar. En lättare framvagn bidrar onekligen – ihop med bromsdiffen – till testbilens pigga och precisa instyrning. Det enda man helt objektivt kan anmärka på vad gäller körupplevelsen är att styrningen är lika kommunikativ som Georg VI i början av The King’s Speech. Men samtidigt kanske det bara är enligt min subjektiva uppfattning som den anmärkningen är objektiv. Många nöjer sig nog med att bilen slänger sig in i kurvor som om gravitationskraftens riktning skiftade beroende av vartåt framhjulen pekar.
För och nackdelar
+ Köregenskaper
+ Rymlig
+ Interiörkvalitet
– Dyr extrautrustning
– Styrkänsla
– Grillen polariserar
För att summera är det svårt att kritisera BMW:n på några andra punkter än de mer eller mindre estetiska. Den TV-spelsaktiga styrkänslan kanske till och med går i linje med vad man gillar om man låter sig charmas av grillen. Beträffande grillen är jag förresten övertygad om att jag kommer att ha vant mig helt vid den om ett par år, men om designen når universell fullträffstatus à la 5-serie E60 kan bara tiden utvisa.
Som sportig vardagsbil är nya 4-serie coupé mycket kompetent. Att förbise den på grund av designen tycker jag vore att göra sig själv en otjänst, definitivt så länge alternativen från Audi och Merca – som båda sjunger på sista versen – inte kommit i ny tappning. För spekulanten är ett kritiskt förhållningssätt till de många, kostsamma tillvalen viktigt.
Betyg
Sammanfattning
Nya 4-serie är ett riktigt kompetent alternativ om man vill ha en lite sportigare vardagsbil. Styrkänslan är antagligen en smaksak bland spekulanter, även om jag personligen bokför den som ett minus. Sägas skall också att testbilen är lika påkostad som en kaviarmacka där Kalles har fått lämna plats åt Kaluga; det vore intressant att se hur bilen ter sig i grundutförande. Beträffande grillen är jag övertygad om att den om ett år eller två inte längre kommer att sticka ett dugg i ögonen.