BMW G15 840d xDrive Coupé
Motor: 3,0-liters, I6, diesel, 320 hästkrafter, 680 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1905 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4951/1346/2137mm
Pris: 945 900 SEK (Testbil ca 1 150 000 SEK)

När jag svängde in i hamnen i Nynäshamn och såg fartyget som skulle ta mig över Östersjön till Ventspils i Lettland slog tanken mig. ”Italien kanske ändå hade varit bättre…”. Jag sitter i en BMW 840d, redo att köra ombord på det billigaste färdmedlet över Östersjön och känner mig lika malplacerad som Percy Nilegård i Compton. Trots dess geografiska närhet har jag aldrig varit i Baltikum och tänkte därför att en roadtrip i en GT-bil skulle vara ytterst lämpligtTuren gick från Nynäshamn till Ventspils för att sedan gå vidare mot Riga via en avstickare till Litauen. Slutligen skulle den fortsätta till Tallinn och därefter med färja tillbaka till Stockholm. Tanken var att se om nya 8-serien är en grand tourer av den kaliber BMW påstår och huruvida Baltikum de facto är ett resmål värt att besöka. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och ta oss an Baltikum i nya BMW 840d.

Bilen stod ute på däck, inklämd bland lettiska skåpbilar och jag låg i en säng som skulle kunna dubblera som skärbräde medan hela hytten skakade likt jordbävningen i Ankara år 1998. En grand tour definieras i vanliga fall av lyx och glamour, men i vårt fall hade det nog varit bekvämare att simma över Östersjön. Men vi behövde ju ha bilen med oss. Efter att ha sovit mindre än en 16-årig holländare på sitt första rave anlände vi äntligen till Ventspils. Bilen hade klarat övergången helt oskadd trots att natten bestod av en blandning av hela havet stormar och Bermuda-triangeln.

Att sjunka ner i 8-seriens säte efter en sömnlös, skallrande, skakande natt var som att lägga sig i en säng efter ett nattflyg över Atlanten. Ventspils är en gammal hamnstad som erbjöd begränsat gastronomiskt utbud men likväl hittade vi frukost till en oerhört rimlig peng. Siktet var därefter inställt på Litauen, en sträcka på ungefär 20 mil, endast på landsväg. Eftersom det var första gången i Lettland letade vi upp lite information och konstaterade snabbt att Europas bredaste vattenfall låg på vägen. Det sträckte sig 270 meter över floden Venta i byn Kuldiga och var troligtvis den största besvikelsen i världshistorien – det må ha varit brett, men var lika högt som Nils Karlsson Pyssling.

Landsvägen i Lettland såg ut att ha blivit lagd av ett flygplan som helt enkelt släppt asfalt från luften med potthål som BMW:n utan tvekan fick plats i. Den 840d vi hade till vårt förfogande var försedd med M-Sport-paketet som alltså innebär en sportigare approach. Resultatet är att den är mer lagd åt det dynamiska hållet snarare än det komfortorienterade. Det betyder att den inte är så bekväm som man vill att den ska vara; frågan är dock om fallet är annorlunda i ordinarie utförande. Likt vägarna ser Lettlands byggnader ut att ha stått helt orörda sedan urminnes tider, varenda byggnad är i renoveringsbehov och jag har aldrig ertappat så många övergivna byggnader, inte ens i Rumänien.

Efter att ha gjort en kort avstickare i Litauen och konstaterat att vägarna där är lika usla som i Lettland bar det av mot huvudstaden Riga, som visade sig vara en väldigt vacker stad. Lettlands vagnpark är inte jättespännande, dock såg vi extremt många Toyota Land Cruisers, något som är fullt rimligt med tanke på vägarnas skick. En BMW 840d gör sannerligen väsen av sig och man får oerhört många blickar som följer den svepande huven och den fantastiskt snygga siluetten.

Det som följde vår natt i Riga var Tallinn. Ju närmre Estland vi kom, desto bättre blev vägarna. När vi väl var inne i Estland var vägarna i utmärkt skick och jag kunde fokusera mindre på att köra slalom för att undvika alla potthål och mer på att njuta av färden. BMW 8-serien är tänkt att vara en lyxbil av rang, den ska distinkt utmärka sig från märkets mer folkliga modeller. Interiören är därför helt briljant – kvalitetskänslan är top-notch och ett genuint fokus på lyx genomsyrar kupén. Infotainmentsystemet är snyggt och intuitivt men ljudsystemet i testbilen var inte riktigt så bra som jag hade önskat, det går dock att köpa ett dyrare system för en saftig månadslön.

När vägarna blivit bättre och vi tröttnat på den stora vägen till Tallinn beslutade vi oss för att svänga av för att sätta BMW 840ds mer dynamiska karaktär på prov. Styrningen är lika alert som en lampknapp och bilen svarar direkt på input, något som får den att kännas betydligt mindre än vad den är. Det märks att BMW har fokuserat på körglädjen och inte kompromissat. Av den anledningen är 8-serien genuint atletisk och går att slänga runt med stort förtroende; en Lexus LC 500 känns exempelvis 18 gånger mer slapp. På så vis är BMW 840d mer lagd åt det sportiga hållet och uppmanar egentligen till att man tar just den där avstickaren över Alperna (eller i vårt fall den estniska landsbygden) istället för att kryssa på motorvägen hela vägen.

Tallinn bjöd på mycket kullerstenskörning och är överlag en av de vackraste städerna i Europa. Stadskärnan ser ut som en hybrid mellan Visby och Gamla stan. Dessutom finns det en hel del individer klädda som om det vore medeltidsveckan, en intressant kontrast till 840d. Visserligen kan man hävda att diesel som drivmedel är någorlunda gammeldags men BMW har ändå lyckats väl med att få det att kännas tidsenligt.

Vår färja tillbaka gick natten mellan en lördag och söndag och de som är bekanta med Östersjöns nattliv har nog listat ut att färden hem nästan var lika sömnlös som färden till Lettland. Det var inte för att vi tog del av nattlivet, utan istället var det för att fartygets nattklubb lika gärna hade kunnat hålla hus i vår hytt. Det enda som fattades var en dörrvakt. Överlag kantades vår baltiska grand tour av två nätter på fartyg som erbjuder samma lyx som ett litauiskt härbärge.

BMW 840d tog sig egentligen an Baltikum utan större problem. Bortsett från de katastrofala vägarna i Lettland var det inga konstigheter. Dieselmotorn passar dessutom Baltikums mer karga atmosfär. 8-serien känns inte ömtålig på samma sätt som en Aston Martin DB11 och lyckligtvis drar den inte heller åt sig lika mycket uppmärksamhet. Med vinterdäck och grov asfalt var kupéljudet snäppet för högt och bilens sportigare inställning är något som många konsumenter kanske tycker blir för mycket; jag hade personligen önskat mer fokus på komfort. Med det sagt är den dock helt briljant att köra, oerhört lyxig och väldigt behaglig att färdas i; en bra balans med andra ord.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknologi
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.