Test: BMW X7 M50d

BMW X7 M50d (2020)
Motor: 3,0-liters I6, 400 hästkrafter, 760 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2535 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5151/2000/1805mm
Pris: 1 014 000 SEK
(testbil cirka 1 300 000 SEK)

Vår första stint bakom ratten på BMW X7 var på en roadtrip mellan Förenade Arabemiraten och Oman. Med undantag av några allvarliga kvalitetsproblem, något som har varit typiskt för USA-byggda BMW-bilar, imponerades vi av den X7 50i vi testade. X7 är designad främst med hänsyn till den amerikanska och kinesiska marknaden, något dess vulgära design ger nys om. 7:an i beteckningen innebär att den har släktdrag med 7-serien – den ska alltså vara lyxig, bekväm, och oerhört raffinerad. Det är dock en sak att testa en bil i Mellanösterns 50-gradiga sommarhetta på vägar lika släta som porslin och en helt annan att göra det på hemmaplan. Låt oss ta reda på om vi tycker om den lika mycket i Sverige genom att lägga i Högsta Växeln och recensera BMW X7 M50d.

Utseendemässigt är X7 en koloss av rang – den när nästan 20 centimeter längre än en Range Rover. Den rockar grillen bäst av alla bilar i BMW:s utbud men har långt till förstaplatsen på en skönhetstävling. Den enorma grillen klär biltypen och jag tycker inte alls att den är särskilt anskrämlig. Det faktum att bilen är helt enorm märks även av på insidan. Alla tre sätesrader rymmer fullvuxna individer, även om bagageutrymmet tar en hel del stryk med sista sätesraden uppfälld.

Samtliga säten är oerhört bekväma, särskilt de i de två främre sätesraderna – baksätet är av den kalibern man skulle finna i en baksätesbil. Att fälla fram den andra sätesraden (för tillgång till den tredje) gör man med ett knapptryck. När vi testade den funktionen i Mellanöstern ledde det till ett 10-timmars verkstadsbesök. Det skedde inte denna gång, men det tar fruktansvärt lång tid för sätena att fällas fram, något som är otroligt frustrerande.

BMW X7 M50d:s paradgrenar är dess komfort och nästintill bottenlösa mängd kraft. Luftfjädringen gör att man som ockupant är totalt avskärmad från alla ojämnheter, man glider helt enkelt över dem. Bilen är välisolerad och under min vecka med X7 körde jag närmare 150 mil, något som var lika ansträngande som att meditera. Som min kollega Andreas nämnde i sin recension av den X7 vi körde i Mellanöstern är den en bil man kan köra jorden runt med; sannerligen en komplimang som heter duga. Kvaliteten på interiören är dock inte i den liga som man förväntar sig och man känner igen många beståndsdelar från vissa av märkets instegsmodeller. Lite som om ett femstjärnigt hotell skulle ha Dubbeldusch.

X7 M50d erbjuder enorma mängder kraft och tar sig fram på ett lätt och ledigt vis. Den susar fram och man är ständigt medveten om hur mycket krut motorn har att ge, en minst sagt behaglig sensation. Det är på motorväg som X7 M50d gör bäst ifrån sig där den ligger likt ett strykjärn oavsett hastighet. Det går att köra väldigt fort utan att bilens ockupanter ens reflekterar över den höga hastigheten, något som är ett kvitto på dess sanslösa förmåga att sluka mil och komma upp i fart. M:et i beteckningen känns helt onödigt för det finns inget sportigt med en sjusitsig SUV på närmare 2,5 ton, även om den tar kurvor plant och lyckas väl med att dölja sin enorma vikt.

BMW X7 M50d gick nyligen i graven eftersom den drabbades på tok för hårt av diverse skattebeslut. Likt Audi SQ8 TDI har den en årsskatt som är svindlande hög och är ännu en bil som begravs i diesel-V8-kyrkogården. Rymdkänslan i kupén är astronomisk, ljudsystemet är briljant, och bilen är extremt komfortorienterad. Den genomsyras av lyx och opulens, något utsidan minst sagt ger nys om. Vad man än tycker om bilens utseende går det inte att undgå det faktum att X7 M50d är en otroligt trevlig jätte-SUV med undantag av interiören som i vissa fall upplevs som billig. Man undrar också hur det faktum att den tillverkas i USA kommer att drabba bilens livslängd. Med det sagt är den bekväm, snabb, rymlig, och raffinerad. Synd bara att den inte längre går att köpa…

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.9

Sammanfattning

X7 M50d erbjuder enormt med komfort och lyx i ett paket som är större än en buss men som ändå erbjuder imponerande prestanda. Det är på motorväg som den hör hemma och kan korsa kontinenter med samma ledighet som en pensionär i Hawaii-skjorta. Utseendet må vara en vattendelare men passar ändock bilens enormitet. Insidan är lyxig och rymlig, oavsett om man sitter fram eller bak men det känns som ett område som BMW sparat in på.