Ford Mustang GT Fastback 

Motor: 5,0-liters, V8, bensin, 451 hästkrafter, 529 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 249 km/h
Vikt: 1818 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4784/2080/1381mm
Pris: 462 500 SEK (Testbil ca 540 000 SEK)

Ford Mustang har alltid varit bilen för den som söker efter en kombination av prestanda och valuta för pengarna. Det är få andra bilar som än idag har kvar en mullrande V8 under huven till ett relativt rimligt pris. Mustang har alltid varit omåttligt populär i det hamburgerälskande landet på andra sidan Atlanten tack vare att bensinen kostar mindre än saft och att de flesta vägarna är rakare än en gitarrsträng. Den har dock på senare år även ökat i popularitet i Europa likt soliga semesterresor under regniga somrar eftersom den nu går att ta kurvor med utan att ha livet som insats. Nu är en facelift av sjätte generationen Mustang här som ska locka fler europeiska kunder. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om den har blivit mer sofistikerad.

Att Mustang har fått en facelift innebär att det har gjorts en del skönhetsingrepp som ska ge den en fräschare look samtidigt som man ska känna igen vad det är. De detaljer som märks mest är den nya fronten och smått förändrade bakljus. Fronten är nu mer lägre och framlyktorna smalare medan bakljusen har böjts inåt till ett antal C-former som liknar ett kastspö som fått bottennapp. Vissa skulle säkert kalla den uppdaterade designen för aggressiv men jag hade till en början svårt att svälja den omarbetade exteriören. Efter att ha beskådat bilen noggrannare än fågelskådare granskar fåglar kunde jag trots allt acceptera förändringarna även om jag fortfarande har svårt att avgöra om den har blivit vackrare eller inte efter faceliften.

Även interiören är uppdaterad med en större skärm i mitten och en ännu större skärm rakt framför näsan som ersätter den traditionella instrumentpanelen. Många vred och knappar finns kvar vilket uppskattas när man trycker plattan i mattan och snabbt vill sänka radion för att lyssna på den rytande V8:n.

Det viktigaste och bästa med Mustang GT är trots allt motorn. Man får en femliters V8 som skickar all kraft till bakhjulen och det är ett recept som sällan slår fel. När man trycker gasen i botten dansar bakdelen runt som en lättfotad balettdansös på vägen utan att vara överdrivet livlig och det sätter snabbt ett leende på förarens läppar. I kurvorna känns den atletisk snarare än som en tung sten som inte kan svänga. Den involverade körupplevelsen förstärks av den manuella växellådan som är lika distinkt som Johnny Depps käkben.

Ljudet från motorn kan närmast beskrivas som ett kraftigt åskdunder. Känslan av att tryckas bak i stolen av de 451 hästkrafterna samtidigt som örongångarna fylls av ett djupt muller medför inget annat än ren njutning. Avgassystemet är lyckligtvis aktivt och går att ställa in i ett tyst läge så att man slipper skrämma liv i halva grannskapet varje gång man startar bilen. Om man kombinerar det läget med att ställa stötdämparna i mjukaste läget skulle man, om det inte vore för Recaro-stolarna, kunna kalla den för komfortabel.

Ford Mustang är en typisk amerikansk muskelbil som på senare tid har blivit anpassad för den europeiska marknaden. Den uppdaterade versionen är en lättkontrollerad bil som inte känns särskilt tung i svängarna utan klarar det riktigt fint så länge man inte pressar den alltför hårt. Man får fler blickar än en världskändis på scen på en musikfestival trots att man inte sitter i en särskilt exklusiv bil utan tvärtom en sportbil med en prislapp som är relativt överkomlig. Mustang är en barnslig och omogen bil som utstrålar en extremt hög cool-faktor. Den är inget för den äldre, välbeställde pensionären utan snarare medelåldersmänniskan med ålderskris. Ford Mustang är en rolig leksak som i och med uppdateringen är mer mogen än någonsin utan att överhuvudtaget vara i närheten av tråkig.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
7
Körglädje
8
Valuta för pengarna
10
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
8
Relativ prestanda
9
Personlighet
8
Motorljud
9
Komfort
7
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.