Audi A5 2.0 TFSI quattro S tronic
Motor:
 2-liters, fyrcylindrig, bensin, 252 hk, 370 Nm
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1575 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4673/1371/2029 mm
Pris: 452 000 SEK (Testbil cirka 685 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Audi är ett märke som jag historiskt sett har sett som tillverkare av bra bilar som talar lika mycket till min själ som en mobil-laddare. Jag har aldrig kört en dålig Audi, men upplevelsen bakom ratten har aldrig genomsyrats av en värmande känsla inombords. Sedan körde jag RS6 vilken totalt mördade mina tidigare fördomar om märket såväl som mina inre organ. Även nya A4 är lika trevlig att framföra som det är att äta lunch på Grand Hôtel. Det tyska märket börjar alltså bli mer och mer av en favorit i mina ögon, vilket innebär att sprillans nya A5 har riktigt goda chanser att lyckas. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Audi A5.

Audis designers har visat sig vara exceptionellt lata när det kommer till utseendena på deras nyritade bilar. Både nya A4 och A5 är fullkomligt identiska med de tidigare generationerna. A5 Coupé ser onekligen bra ut, men den är på tok för vardaglig och rent ut sagt tråkig. Baklyktorna är copy-paste:ade från den tidigare modellen och framlyktorna har getts ett, enligt mig, mer neutralt utseende vilket knappast är vad som behövs. Jag hoppas innerligt att A5 i RS-utförande får ett utseende som kan liknas mer med harakiri än grillkrydda. Interiören, å andra sidan, är en helt annan historia. Den är sparsmakad och modernt minimalistisk. Om du hatar knapphavet i Q7 behöver du KNAPPast oroa dig för hur det ser ut i A5:an. Dessutom är Audi:s multimediasystem MMI föredömligt lättnavigerat, och ytterst välgenomtänkt.

A5:an vi testade var utrustad med bensinmotorn på 252 hästkrafter, vilket ger bilen en lite lagom sportig karaktär. Motorn, i kombination med fyrhjulsdriftssystemet, garanterar prestanda som upplevs som mer tequila än lemonad, samtidigt som den inte är någon prestandabil. I snö blir det tydligt att quattro är lika kompetent som vår förre finansminister. Bilen framförs med fördel med antisladdsystemet avaktiverat under riktigt krävande förhållanden. Föraren känner sig då som Ken Block när han använder gaspedalen minst lika mycket som ratten för att styra bilen i snötäckta kurvor. Om du tillhör kategorin människor som stannar hemma om det snöat två centimeter som en ren säkerhetsåtgärd finner du sannolikt mitt argument som något främmande och kanske till och med dumdristigt. Faktum är dock att bilen uppför sig såpass kontrollerat att inte ens min mor blir rädd när baken kickar ut. Dessutom klarar A5 att parkera i Kilimanjaro-inspirerade snödrivor utan problem. Aldrig var jag ens i närheten av att köra fast och tro mig, jag försökte verkligen.
Det faller sig naturligt att baksätet på en coupé med två dörrar och en sexigt sluttande taklinje knappast erbjuder ett baksäte i linje med en A8. Om gud skapte dig med ett barns dimensioner är det inga problem, men någon i min storlek (lång som satan) kommer att få både nackspärr och klaustrofobi. Bagageutrymmet imponerar dock genom att vara ytterst rymligt.

Ett potentiellt problem med nya A5 är, precis som för RS6, typen av människor som köper bilarna när de sjunkit i pris. När man ser en lite äldre A5 tenderar det att sitta en ung man med kepsen på sniskan, som entusiastiskt fyller kupén med tjock cigarettrök. Detta gör att det blir fullkomligt otänkbart att synas bakom ratten på en 5-10 år gammal Audi, om man inte lyssnar på musik med överdrivet mycket bas och bär mjukisbyxor av märket Adidas bland folk. En äldre Audi medför alltså en viss image som många, inklusive mig själv, inte gärna identifierar sig med.

Sammanfattningsvis trivs jag bakom ratten på A5. Man betalar helt klart ett premium för att få en bil med de fyra ringarna på grillen, men i det här fallet får man också vad man betalar för. På utsidan gör den mig besviken, men insidan och de betryggande köregenskaperna kompenserar för detta. Audi A5 – Kinderägg No.1

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
7
Interiör
9
Körglädje
8
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
8
Relativ prestanda
7
Personlighet
6
Motorljud
7
Komfort
8
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.