Test: Range Rover Evoque

Land Rover Range Rover Evoque (2019)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 180 hästkrafter, 430 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,3 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Vikt: 1891kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4371/1649/1996mm
Pris: 488 900 SEK (Testbil ca 695 000 SEK)

Range Rover Evoque är märkets minsta modell. Den är en designmedveten, trendig och stilren kompakt-SUV som ska passa i tajta parkeringsfickor i staden såväl som på leriga småvägar i skogen. Första generationen kom ut 2011 och blev genast en succé bland både modemedvetna ungdomar och tanter med piffiga handväskor. Den drog till sig blickar som huvudpersonen i en teaterpjäs och satte ribban för hela Range Rovers framtida designspråk. Nu, åtta år efter att den första generationen började rulla på vägarna, är en ny generation här. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om nya Range Rover Evoque är den mest eleganta kompakt-SUV:en på marknaden.

Vid första anblick är nya Evoque extremt lik den förra. Karossformerna är runda precis som förut. Det syns att den är kompakt men fronten gör att bilen ändå utstrålar en ståtlig aura. Det är först när man jämför de två sida vid sida som skillnaderna växer fram. Nya Evoque är utan tvekan inspirerad av det lite större syskonet Velar. Både fram- och bakljus ser ut att vara krympta varianter av storebrors och dörrhandtagen åker, precis som på Velar, in i dörrarna när man låser bilen eller när den börjar rulla. Det råder ingen tvekan om att nya Evoque är lika cool som grundskolebarnet som på min tid hade det bästa Pokémon-kortet.

Även på insidan finner man många designdrag från Velar. Mycket har förändrats från den tidigare layouten som hängde med ända sedan Evoque introducerades. Den nya har fått tre skärmar jämfört med tidigare en. Nästan alla reglage är touch vilket ger en stilren look, men det är relativt osmidigt att använda. Infotainmentsystemet är snabbare än förut, men det flyter fortfarande inte på lika bra som det gör hos många konkurrenter. Ett område där nya Evoque imponerar är dock materialvalen som känns väldigt högkvalitativa. Stolarna är sköna att sitta i, och det är svårt att hitta någon billig plastkänsla. En ytterligare detalj är att Range Rover har valt att montera en konventionell växelväljare som ersätter det tidigare ”snurrhjulet”.

När man väl sätter sig bakom ratten och startar motorn märks inte särskilt mycket, dieselmotorn är nämligen tystare än ett fallande höstlöv. Ljudnivån i kupén är överlag låg i stadstrafik såväl som i motorvägsfart. Det råder ingen tvekan om att Range Rover Evoque är inställd på komfort. Stötdämparna är nämligen ställda åt det mjukare hållet och absorberar ojämnheter i vägen bra. Dieselmotorn som producerar 180 hästkrafter upplevs inte som särskilt rapp men det som förstör prestandan mest är den niostegade automatiska växellådan. Den är oerhört långsam på att svara och eliminerar minsta lilla gnutta körglädje.

Range Rover Evoque är precis lika gullig som den alltid har varit. Den nya designen är lika stilren som en dansk designvas och interiören är betydligt snyggare än förut. Den som köper en Evoque handlar med hjärtat snarare än hjärnan. Visst har de interiöra utrymmena blivit bättre än tidigare men det är fortfarande den uppseendeväckande designen som är den starkaste dragkraften. Evoquen vi körde hade en prislapp på nästan 700 000 kronor vilket är absurt mycket pengar för en mindre SUV. Bevisligen finns det dock köpare som prioriterar elegant design före allt annat, och då är en Range Rover Evoque ett väldigt passande val.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.1

Sammanfattning

Nya Range Rover Evoque passar in bland fina kvarter i staden. Designen påminner mycket om storebror Velar, och likaså interiören. Den bjuder på hög komfort, men den katastrofalt tröga växellådan förstör körupplevelsen.