Test: Audi Q8 50 TDI

Audi Q8 50 TDI quattro (2019)
Motor
: 3,0-liter, V6, turboladdad, diesel, 286 hästkrafter, 600 newtonmeter 
Kraftöverföring
: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 6,3 sekunder
Toppfart
: 245 km/h
Vikt
: 2371 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 499/200/171 cm
Pris
: Från 712 500 SEK (Testbil cirka 929 500 SEK)

Audi befinner just nu i en typ av övergångsperiod mellan deras nya generation bilar och den utgående generationen. Med denna övergång ser vi en hel del försök till innovation som helt enkelt har fallit platt. Nya A7 och A8 är bara några exempel på detta. Inte bara ser de trista ut utan jag skulle bli fullkomligt vansinnig om jag skulle behöva leva med dem till vardags på grund av deras kassa och onödigt krångliga teknik. Nya Q8 ser å andra sidan riktigt häftig ut och sticker därför ut i modell-stallet. Kanske kan den bli den första nya Audin som faktiskt imponerar på oss? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi Q8.

Nya Q8 är enligt mig den första bilen av den senaste generationen Audi som faktiskt ser bra ut. Silhuetten faller någonstans mellan vanliga SUV:ar och coupé-SUV:ar, och lyckas riktigt bra med det. Till skillnad från BMW X6 eller Porsche Cayenne Coupé ser Q8 riktigt slank och elegant ut. Det här är också ett utmärkt exempel på en bil där ljusrampen bak hjälper snarare än stjälper. Den gör att Q8 ser bredare och maffigare ut. Den enda tveksamheten är den något oharmoniska fronten som har för många spetsiga vinklar. Snabbt drar jag dock slutsatsen att utseendet är vad som säljer nya Q8 mest.

Interiören i Q8 är precis som vi nu har kommit att förvänta oss av Audi, väldigt få knappar, och ett interface som förlitar sig tungt på touch, något jag fortfarande inte är helt övertygad om trots skärmarnas haptiska feedback. Det underliggande problemet är att man som förare inte kan känna sig till de knappar man vill åt när allt är integrerat i en touch-skärm. Det är en tydlig trend vi ser just nu, men enligt mig måste den få ett slut snarast till fördel för mer pragmatiska lösningar som fysiska knappar och vreden för exempelvis klimatanläggningen.

Vår test-Q8 var mindre buggig än den A8 vi testade nyligen men den var fortfarande långt ifrån perfekt. Ett exempel är att när parkeringssensorerna går igång automatiskt dras mediavolymen ner, precis som den ska, men när sensorerna stängs av återställs inte volymen vilket är fruktansvärt irriterande. Ibland är det också en viss fördröjning från att man drar i dörrhandtaget och att dörren faktiskt öppnas. Detta får bilen att inte riktigt kännas färdigutvecklad vilket minst sagt påverkar kvalitetskänslan negativt.

Audi Q8 är en väldigt härlig bil att åka i eftersom stolarna och fjädringen är utomordentligt bekväma. Luftjädringen suger upp alla ojämnheter i vägen så till den grad att jag inte skulle ha något emot att ratta Q8 till andra sidan kontinenten. Körupplevelsen är dock en helt annan historia. Problemet finner sitt ursprung i den 8-stegade automatlådan som är oacceptabelt trög och oresponsiv. Detta problem har Q8 gemensamt med bland annat både Audi A8 och Volkswagen Touareg och det gör att inga av dessa modeller någonsin kan tilltala en sann bilentusiast. Synd då att V6-dieseln faktiskt är en riktig pärla, kraftfull och vridmomentsstinn.

Prismässigt landar Q8 ungefär där man räknar med, runt miljonen för att välutrustat exemplar. För den som är ute efter något som väcker uppmärksamhet och vill åka bekvämt är nya Q8 lika perfekt som koks för Patrick Bateman. Jag, å andra sidan, har svårt att rekommendera den eftersom tekniken och drivlinan inte fungerar tillräckligt väl ännu vilket är riktigt synd. Q8 är trots allt det häftigaste Audi har producerat på länge.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Teknologi:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.3

Sammanfattning

Nya Audi Q8 är fäftig att beskåda och skön att åka i men oinspirerande att köra och inte överdrivet praktisk. Den är dock betydligt mer rimligt prissatt än många av sina märkes-syskon vilket gläder mig. Q8 är enligt mig den bästa Audin man kan köpa just nu, men långt ifrån den bästa bilen.