Test: Cupra Ateca

Cupra Ateca 
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad DSG dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 247 km/h
Vikt: 1655 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4367/1615/1841mm
Pris: 409 900 SEK (Testbil ca 491 800 SEK)

Seat anstränger sig rejält för att föryngra sin image. De vill bli det självklara valet inom Volkswagen-koncernen för den unge och trendige. Unga brukar uppskatta pulver under huven och det är något som märkets Cupra-modeller har erbjudit. Tills nu. Cupra har nämligen blivit ett helt eget märke, separat från Seat, och först ut i utbudet är Ateca, mellan-SUV:en. Frågan är dock om det har hänt tillräckligt mycket för att skilja Cupra Ateca från Seat Ateca? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Cupra Ateca.

Låt oss börja med stylingen. Ateca är i sitt grundutförande en stilig bil, men som Cupra ser den också riktigt tuff och elak ut. Fälgarna är snygga, och de rejält breddade skärmarna och fyra utblåsen avslöjar att det rör sig om något mer speciellt än en standard-familjebil. Cupra Ateca ser lika hardcore ut som Sacha Baron Cohen i filmen Brüno, men det är något som inte fortsätter på insidan.

I de allra elakaste bilarna hittar man ofta alcantara-klädda rattar, outhärdligt obekväma skålstolar och kolfiberdetaljer. Cupra Ateca har inga av dessa. Istället finner man sig i en helt vanlig interiör från Seat där märket på ratten är det enda som på riktigt skiljer en Cupra Ateca från från en Seat Ateca. Kvaliteten är dock hög. Knapparna känns solida utan att utmärka sig med några särskilt exklusiva eller sportiga material. Stolarna är också långt mycket bättre än vad man hittar i en het halvkombi, åtminstone när det kommer till bekvämlighet.

Under huven sitter en 2-liters bensinfyra som har trimmats rejält till 300 hästar med hjälp av turboladdare. Konsekvensen av det är att det inte händer särskilt mycket under 4000 varv per minut och bilen känns ärligt talat ganska trög. Man tror nästan att man kör något med hälften så mycket kraft. Över 4000 varv är dock historien en helt annan. Cupra Ateca flyger fram som en pil, men den är ändå inte chockerande snabb.

På kurviga landsvägar framkommer det snabbt att Cupra Ateca inte är lika hardcore som den ser ut att vara. Den är lite som en tonårsgrabb som klär sig riktigt coolt men som ännu inte har kommit i målbrottet. Tyvärr var testbilen också utrustad med vinterdäck med kasst grepp. Bilen understyrde därför mer än jag misstänker att den gör med riktiga sulor. Dessutom får man som förare känslan av att bilen dras ut ur kurvorna som om den vore framhjulsdriven vilket inte är fallet. Den 7-stegade dubbelkopplingslådan fungerar dock alldeles ypperligt.

Sammanfattningsvis kan jag inte hjälpa att vara lite besviken på nya Ateca. Det känns som att den lovar mer än den kan hålla. Den är inte på något sätt dålig att köra, men jag trodde att den skulle vara ännu bättre. Å andra sidan ser Ateca genuint cool ut. Jag trivs bakom ratten på den trots att det egentligen inte är tillräckligt stor skillnad från en Seat för att rättfärdiga ett helt nytt märke. Varför inte bara kalla den Seat Ateca Cupra?

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Cupra Ateca är mjukare och lugnare än man tror. Samtidigt ser den riktigt cool ut. Men varför har Seat gjort ett eget märke av Cupra när det enda som skiljer sedan tidigare bara är märket på ratten och i fronten?