Suzuki Swift Sport
Motor
: 1,4-liter, fyra cylindrar, turboladdad, bensin, 140 hästkrafter, 230 newtonmeter 
Kraftöverföring
: 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 8,1 sekunder
Toppfart
: 210 km/h
Vikt
: 970 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 3890/1735/1495 mm
Pris
: Från 199 900 SEK (Testbil cirka 199 900 SEK)

Suzuki är ett märke som man nästan glömmer bort att det finns. Deras modeller säljer inte direkt som smör i Sverige och är i de flesta fallen lika intressanta som en beige heltäckningsmatta. Men det finns ett undantag till detta: Suzuki Swift Sport. Swift är märkets småbil som konsekvent har fått beröm för hur flink och körglad den är. Nu finns en ny generation Swift Sport och frågan är om den fortfarande är briljant. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Suzuki Swift Sport.

Utvändigt var det första jag slogs av hur otroligt gul testbilen var. När jag hunnit smälta detta kunde jag konstatera att Swift är en tuff liten bil. Framlyktorna påminner lite om Jaguar F-Type och de kantiga rutorna för tankarna till Mini. Sport-modellen får också en hel del kolfiberdetaljer som definitivt förhöjer känslan av att man åker runt i något lite speciellt.

Om utsidan är lyckad är interiören raka motsatsen. Klimatanläggningen är riktigt förvirrande med sina tre vreden där det inte är helt uppenbart vilken som gör vad. Infotainmentsystemet ser ut som en relik från det förra decenniet och det är om möjligt ännu mer förvirrande än klimatanläggningen. Det tog mig på fullaste allvar tio minuter att lista ut hur man bytte från FM-radio till bluetooth. Så svårt ska det inte behöva vara.

Suzuki Swift Sport tillhör samma kategori som Opel Adam S och Volkswagen Up GTI. Fokus ligger på balans snarare än överdrivna mängder kraft vilket i en småbil oftast resulterar i löjligt stora leenden på förarens läppar. Swift Sport är knappast något undantag till detta. Den är inte ett dugg galen eller jättesportig men körkänslan kunde inte vara bättre. Bilen har naturligtvis en kort hjulbas och mycket låg vikt vilket leder till en underhållande kurvtagningsförmåga. Kopplingen är naturlig, styrningen intuitiv och känslan i växellådan når nästan upp till Honda och Mazda.

Suzuki Swift Sport är alltså helt fenomenal vad gäller körglädje men det finns ett stort problem: priset. Swift Sport kostar 200 000 kronor vilket förvisso inkluderar all extrautrustning som finns (förutom metalliclack) men en Volkswagen Up GTI kostar 30 000 kronor mindre och den är en betydligt trevligare bil att leva med. En annan stor konkurrent som går att få i standardutförande för inte särskilt mycket mer kosing är Ford Fiesta ST och då är man helt plötsligt många nivåer upp vad gäller sportighet. Dessutom är ljudsystemet på Swift Sport kasst och front collision warning-funktionen likaså.

Med detta i åtanke blir det därför svårt för mig att rekommendera Suzuki Swift Sport, inte för att bilen är dålig utan för att många av konkurrenterna erbjuder ännu bättre valuta för pengarna. Detta är synd eftersom Swift Sport är alldeles utmärkt att köra. Men det är märkligt nog inte allt här i världen.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
3
Körglädje
9
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
8
Relativ prestanda
6
Teknologi
2
Motorljud
7
Komfort
7
Valuta för pengarna
7
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.