Mini Cabrio Cooper S 2018 (F57)
Motor: 2,0 liter, rak 4-cyl, turbo, bensin, 192 hästkrafter, 280 newtonmeter 
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,2 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1455kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3850/1727/1415mm
Pris: från 269 500 SEK (Testbil cirka 370 000 SEK)

Den som vill ha en liten, charmig bil att glida runt i stadstrafik med har alltid gjort bäst i att köpa en Mini. Bilarna har alla de egenskaper som (de ofta unga) kunderna allra mest suktar efter, och priset är inte fasansfullt högt. Nyligen har britterna (eller ja, snarare tyskarna) bestämt sig för att ge den klassiska Mini-modellen en uppdatering, och självklart hoppade vi på telefonen när bilen ankom till Svensk mark. Är nya Mini något att ha? Låt oss ta reda på det!

Innermåtten är precis lika kompakta som de var innan uppdateringen. Baksätet är i praktiken mer lämpat för matkassar än fullvuxna människor, och bagageutrymmet utgörs på cabrioleten av en liten låda som inte rymmer många kubikmeter. Jag väljer ändå att förespråka ett köp av cabrioleten, istället för någon av de plåttaks-bärande modellerna. Bilden nedan förklarar varför (se bara till att ha en pålitlig lasthållare, min mänskliga modell fungerade utmärkt). 

En mänsklig lastspännare.

Den största, och helt klart viktigaste nyheten, är dubbelkopplingslådan. Borta är den sega, klumpiga, 6-stegade automatlådan, och i dess plats hittar vi nu istället en 7-stegad dubbelkopplingslåda (manuella växlar finns fortfarande som alternativ). Den nya lådan är helt klart bättre på alla sätt och vis än den gamla – lenare, snabbare och smidigare. Det handlar dock inte om någon banbrytande nyhet, eftersom växlingarna i låga hastigheter fortfarande upplevs som en gnutta ryckiga.    

Lite av känslan har dessvärre försvunnit i samma veva som den 6-stegade automatlådan. Precis som i Lamborghini Aventador gav den mer bristfälliga automatlådan en rejäl dos karaktär till bilen. Det både hördes och kändes rejält när växlarna skiftade kuggar, inte minst när man använde de rattmonterade paddlarna. Den känslan är borta nu. Hade jag hellre haft den gamla lådan? Knappast. Den nya är så pass mycket bättre i vardaglig körning att den smula känsla körkänsla som förvunnit inte rör mig i ryggen.

Uppdaterade Mini är i övrigt precis lika körglad som den alltid varit. Motorn ger ifrån sig ett underhållande ljud, framhjulsdriften gör sig påmind och fjädringen är härligt stel. Chassit är tveklöst optimerat för att kunna dominera snabba kurvor, men det går att leva med bilen på daglig basis. Tänk dock på att tygtaket släpper in en hel del oljud på motorväg. Mer om detta kan du läsa här och här.  

En annan viktig uppdatering är designen, och i mina ögon är det de nya lyktorna som sticker ut mest och bäst. Framlyktornas LED-cirkel är nu helt rund, istället för att brytas av på botten, och baklyktorna bär motivet av den brittiska flaggan. Framför allt är det framlyktorna som tilltalar mig, eftersom dessa påminner starkt om Porsche 911 (en personlig favorit). Snyggt! Den som vill kan nu dessutom få sin Mini med 3D-printade eller lasergraverade detaljer. Motivet bestämmer köparen själv. Den som vill kan skriva ett namn (varför inte döpa bilen till något kul?), ett citat eller något lustigt skämt.

Överlag är utsidan nu riktigt läcker (om man nu uppskattar det klassiska Mini-formatet). Det enda som krävs för full pott i designbetyget är nu en något kraftigare axellinje. Samma historia gäller även för interiören, men här är det de runda, rattfästa mätarhusen som hindrar bilen från att nu högsta betyg. Längre personer (jag är 187 cm) kan inte kombinera en bekväm ställning med full sikt över hastighetsmätaren. Retro, visst, men knappast praktiskt.

Sammanfattningsvis är nya Mini bättre än någonsin förut, om än med liten marginal. Bilen är i grunden fortfarande densamma, och tilltalar fortfarande samma slags klientel. Design är en mycket viktig faktor för dessa kunder, och visst är de nya detaljerna ett klokt steg framåt i utvecklingen. Var dock försiktig med tillvalslistan. Testbilen var totalt maxutrustad ända ut i hjulbultarna, vilket ledde till ett totalpris runt 370 tusenlappar. Den prislappen är ruskigt hög för en så liten bil, oavsett antalet leksaker…

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Körglädje
9
Valuta för pengarna
4
Relativ praktikalitet
4
Ha-begär
10
Relativ prestanda
7
Personlighet
10
Motorljud
9
Komfort
4
Redaktör, Porsche-entusiast och redaktionens IT-gud.