Jaguar F-Type SVR
Motor:
 5,0-liters, kompressormatad V8:a, 575 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 314 km/h
Vikt: 1705 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4475/1311/1092
Pris: 1 460 900 SEK (Testbil cirka 1 650 900 SEK)

Vilken som är bilvärldens vackraste bil genom tiderna är en svår fråga att svara på, om man inte vet ett dugg om bilar. Har man det minsta intresse för fordon med fyra hjul kan man sannolikt vara tämligen överens om att Jaguar E-Type är bilarnas skönhetsdrottning. Även om mekaniken var lika pålitlig som ”Tjock-Steffe” på en styrelsepost, kunde man inte annat än att förtjusas av de vackra linjerna. Den själsliga efterföljaren hos Jaguar heter numera F-Type vars design hämtar en hel del inspiration av sitt syskon från 60-talet. Nyligen har Jaguar släppt en ny variant av F-Type på vilken trollkarlarna hos deras SVO-avdelning har fått gå loss. Jaguar F-Type SVR ska vara bland det hårigaste märket har att erbjuda och ett slagkraftigt prestandapaket. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Jaguar F-Type SVR är bland det mest dramatiska sportbilsköpet man kan göra idag.

Att bara beskåda F-Type SVR är underhållning i sig. I SVR-utförande är det inte böljande linjer som drar till sig uppmärksamhet, utan snarare ett frikostigt användande av kolfiber, en enorm splitter i fram och ännu större vinge i bak. Vingen kan för övrigt justeras för att anpassa mängden downforce man vill applicera på bakaxeln, eller om man vill reta bakomvarande bil när man sitter i kö på E18. Själva utseendet är en smaksak men med fullt SVR-kit kan man inte säga annat än att den är iögonfallande. Vill man ha uppmärksamhet behöver man inte ens starta bilen, att ha den parkerad drar till sig många blickar av varierande slag. Om man nu inte anser att man fått tillräckligt med uppmärksamhet när bilen står parkerad kan man enkelt ändra på detta genom att starta motorn. Vid kallstart öppnas en ljudkuliss som jag inte kan beskriva som något annat än enorm. Tänk att hela Aleksandrov-kören sjunger som om det vore den 2:a maj 1945 samtidigt som de matas in i en industriell sågmaskin, ungefär så upplevs ljudet vid kallstart.

Att köra F-Type SVR är ingenting annat än en upplevelse. På pappret ser det väldigt lockande ut med 575 kompressormatade hästkrafter, 700 newtonmeter och noll till hundra på 3,7 sekunder. Dessa siffror skvallrar om att man har att göra med en snabb bil men de säger samtidigt ingenting om den enorma karisma SVR:en besitter. Vid hård acceleration sätter sig ekipaget på bakaxeln och motorhuven som är cirka två kilometer lång reser sig mot skyn. Samtidigt hittas greppet direkt, titanavgasröret väcker sjusovare i grannkommunen och en mekanisk våldsamhet trycker föraren mot sätet. Poängen är att det finns bilar som accelererar snabbare än Jaguaren, men få gör det med samma teater som britten. Samma sak gäller när man utforskar krokigare vägar och sätter dynamiken på prov. Fyrhjulsdriften ger föraren förtroende oavsett väglag och man är aldrig rädd för att man ska fusionera bilen med ett träd till följd av att man spinner. F-Type SVR känns levande, mekanisk och rå, trots att bilen inte är speciellt svårkörd i briska hastigheter. Det bjuds helt enkelt på en generös portion underhållning, kompetens och prestanda, oavsett vilken typ av väg man sätter framför Jaguaren.

Jaguar F-Type SVR är en väldigt speciell typ av bil där man genom dess prestandamässiga och dynamiska meriter får påstå att den utgör ett allvarligt hot mot bilar som Porsche 911 Turbo och Mercedes-AMG GT S. Om man nu köper SVR:en för dess bankapacitet anser jag att man missar lite av poängen. F-Type SVR är snabb, men det som gör den speciell är att den är så in i helskotta dramatisk. Jag har aldrig hört ett mäktigare motorljud någonsin och förmodligen aldrig skrattat så mycket under en bilresa. Det är kombinationen av dynamisk kapacitet och ren teater som gör Jaggan till en av de mest speciella bilarna jag någonsin testat. Om du är ute efter en bil som kan klara bandagar med bravur, slaktar slingrande landsvägar och skapa jordbävningar i Söderledstunneln, då är F-Type SVR helt perfekt. Praktiska brister som utrymme, ekonomi och förbrukning finns, men när det kommer till smiles per gallon är Jaguar F-Type SVR det mest effektiva du kan köpa.

BETYG
Exteriör
10
Interiör
8
Körglädje
10
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
5
Ha-begär
10
Relativ prestanda
9
Personlighet
10
Motorljud
10
Komfort
6
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.