Ford Fiesta ST
Motor: 1,5-liters, 3-cylindrig, bensin, 200 hästkrafter, 290 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 232 km/h
Vikt: 1262 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4065/1735/1466mm
Pris: 216 300 SEK (Testbil ca 280 000 SEK)

Det finns ett antal moderna bilar som har blivit tokhyllade och de flesta av dem är utom räckhåll för den stora massan. Ett undantag till detta är Ford Fiesta ST. Få bilar har fått så mycket beröm utan att kosta en miljard plus moms. Receptet var enkelt: framhjulsdrift, en massa hästkrafter och en pytteliten kaross. Nu har legenden fått en efterträdare och den har ett par båtar till skor att fylla. Mycket står på spel, och den stora frågan är naturligtvis om den lyckas. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Fiesta ST.

I grund och botten är Fiesta ST en rimlig och praktisk småbil. Baksätet rymmer småbarn och bagageutrymmet sväljer lätt flera storpack blöjor och hushållspapper. Utseendet är inte tillräckligt uppseendeväckande för att grannarna ska bli förbannade varje gång man rullar förbi men ändå tillräckligt sportigt för att man ska inse att det inte rör sig om något alldeles ordinärt.

Med det ur vägen kan vi nu avhandla det som är mest relevant i sammanhanget: körupplevelsen. Fiesta ST har en trepip under huven som har blivit uppskrämd till alldeles vansinniga 200 hästkrafter. Kraften går ner i backen via framhjulen och växellådan är, tack och lov, manuell. Nu tycker ni säkert att det låter som ett recept på sann körglädje och det är det också.

Växellådan är riktigt sportig och har viss Focus RS-känsla. Det betyder att den är snorbra. Pedalkänslan är också perfekt, även i kopplingen. Styrningen är betydligt tyngre än i en vanlig Ford Fiesta vilket också bidrar till en sportig känsla. Allt detta resulterar i en bil som man aldrig vill sluta köra. Fiesta ST är inte bara en lite hetare Fiesta utan en riktig sportbil som bara råkar se ut som en vanlig halvkombi.

Fiesta ST har sådan potential i kurvorna att det nästan inte spelar någon roll hur snabbt eller hårt man kör, den tar sig igenom allt utan minsta lilla klagomål. Detta är en enorm styrka men också en av bilens svagheter; man måste utmana den så hårt för att det ska börja bli riktigt skojigt och det uppskattar knappast farbror blå. Har Ford kanske omedvetet byggt en Fiesta RS istället för en ST?

Nya Ford Fiesta ST är en oerhört seriös liten sportbil. Så seriös att den nästan blir lite för seriös. Sett till de andra bilarna i klassen blir det dock svårt att påstå att den inte är bäst. En het halvkombi ska vara rejsig och praktisk, och någon rejsigare eller mer praktisk bil än Fiesta ST får du anstränga dig för att hitta i den här prisklassen. Så lyckas den fylla skorna som den utgående modellen lämnar efter sig? Den som svarar något annat än ”JA” kan antagligen mindre om bilar än min mormor. Och hon har inte ens körkort.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
7
Körglädje
9
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
9
Relativ prestanda
9
Teknik
7
Motorljud
8
Komfort
4
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.