Lancia Thema 8.32

För sex år sedan dök det upp en svart Lancia Thema sedan på Blocket. Jag visste att Thema var utvecklad parallellt med Saab 9000. Jag visste också att en samtida Bmw 528i inte var värd mycket mer än sin vikt i uttjänta trasmattor. Priset på 50 000 kronor kändes därför astronomiskt. Med ett hånfullt flin på läpparna klickade jag på annonsen för att se hur säljaren motiverade dessa galenskaper. Bilen var inte ens i fint skick!

När jag väl läste annonsen tappade jag emellertid hakan. Det stod att motorn var en V8 från Ferrari. 80-talet gav bilvärlden en drös med underliga och obskyra hopkok och frågan är om Lancia Thema 8.32 inte tar priset. Vad Lancia gjorde för att skapa sin ultimata sportsedan var att låna motorn från Ferrari Mondial, troligtvis företagets genom tiderna minst tilltalande bilmodell. Motorn, som är på 2,9 liter och utvecklar mellan 205 och 215 hästkrafter, försågs med ny vevaxel och kraften skickades till framhjulen genom en femväxlad manuell låda. TILL FRAMHJULEN!

Sen den dagen har jag varit smått nyfiken på Thema 8.32. Kombinationen av tung V8 längst fram i nosen och framhjulsdrift kunde ju helt enkelt inte bli bra. I förra veckan fick jag till slut min nyfikenhet mättad. Harry Metcalfe, med Youtube-kanalen Harry’s Garage, publicerade en recension av bilen. Harry är gammal i gemet när det kommer till bilar och är en motorjournalistikens mysfarbror. Vidare studier av hans kanal är ett måste för den nördigare bilentusiasten. Utlåtandet? Det visar sig att den gamla Lancian är ett alldeles förträffligt landsvägslok.

//https://www.youtube.com/watch?v=y3rHl4DH-fY