Alfa Romeo Stelvio Super
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 280 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1660 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4687/1903/1671mm
Pris: 475 000 SEK (Testbil ca 550 000 SEK)

Alfa Romeo har länge varit kända som märket som erbjuder körglädje som skulle kunna få vem som helst att skina upp. Allt från småbilar till större sedaner har fått karaktär och väckts till liv på ett sätt som många andra tillverkare helt enkelt har svårt att uppnå. Alla bilar har sina egenheter vilket uppskattas något enormt ute på vägarna men som ofta leder till att modellerna får tillbringa större delen av sin livslängd inomhus, närmare bestämt på verkstaden. När modellerna väl rullar verkar alla bekymmer som bortblåsta. Stelvio är Alfa Romeos senaste tillskott i modellutbudet och den bilen som ska kombinera körglädje och känsla med praktikalitet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur väl märket har lyckats med just det.

Designen är ett viktigt element för Alfa Romeo och en stor del av det som ska känneteckna märket. Stelvio är en SUV och det är antagligen inte den biltyp som de flesta människor associerar med just Alfa. Trots detta anser jag att man från första anblick kan se vad det är för bil. Utsidan kläs av mjuka, nästan flytande former, och i profil ser Stelvio lika proportionerlig ut som en grekisk guds kropp. Bakdelen är enligt mig riktigt trevlig att vila ögonen på och de överdrivet stora utblåsen antyder att sportighet har satts i fokus. Beskådar man bilen framifrån är det en annan historia som gäller. Fronten påminner starkt om en Giulia som svullnat upp likt en getingallergiker som har fått ett stick i ansiktet och det är inte en särskilt tilltalande syn att ha i backspegeln.

Öppnar man dörrarna och kikar in bemöts man av en imponerande interiör. Svepande former och högkvalitativa knappar och vred gör att lyxkänslan är stark från första klicket på startknappen. I mittkonsolen finner man färre knappar än det finns bananodlingar i Norden och även resterande ytor är relativt avskalade. Infotainmentsystemet ser snyggt ut men är långsamt och krångligt att använda.

Den stora frågan är hur Stelvio känns bakom ratten. Svaret är fenomenal, om man gillar dynamisk körning det vill säga. Styrningen är extremt direkt och precis. Det är enkelt att väcka bilens livliga sida till liv vilket i sin tur leder till att föraren blir gladare och mer upphetsad. Oberoende av hastighet är den alltid lika lätthanterlig som en väldresserad polishund. Alfa har på något magiskt sätt lyckats trolla bort det faktum att man kör en praktisk SUV och lyckats ge känslan av att sitta bakom ratten på ett avsevärt mycket mindre fordon. Stötdämparna är hårt inställda för att öka körglädjen, men det gör även att komforten blir densamma som att åka lådbil på kullersten. Man känner enkelt av ojämnheter och små potthål, men vet i och med det också exakt var hjulen befinner sig på vägen.

Stelvion vi körde hade en 2-liters bensinmotor med 280 hästkrafter vilket tveklöst förhöjer den sportiga karaktären. Bilen känns lika kvick från stillastående som en 100-meters-löpare reagerar på startskottet. Den åttastegade automatlådan kan upplevas aningen ryckig i stadstrafik och på tomgång ger motorn ifrån sig ett ljud som påminner lite om en diesel. Trycker man gasen i botten är man snabbt uppe i fart och då är ljudet som borttrollat. En annan detalj som bidrar till körglädjen samt bilens personlighet är växelpaddlarna, de är utan tvekan de bästa jag någonsin har påträffat i en personbil. Varje klick är lika krispigt som en cornflakes-flinga och utseendet påminner starkt om Ferraris paddlar.

Alfa Romeo Stelvio är en väldigt underhållande bil trots att den är en SUV. Det finns plats för både familj och bagage på bilsemestern men man förlorar inte den typiska körglädjen som präglar märket trots att man sitter några centimeter högre ovanför marken. Visst råder det delade meningar om utseendet och letar man efter komfort har man hamnat helt fel. Alfa Romeo har varit märket för de som har ett genuint intresse för att köra bil och som inte vill ha något annat än äkta körglädje. Stelvio lyckas erbjuda just det, men i ett praktiskt SUV-format.

BETYG
Exteriör
6
Interiör
8
Körglädje
10
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
8
Relativ prestanda
8
Personlighet
9
Motorljud
6
Komfort
5
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.