Test: Alfa Romeo Giulietta QV
Alfa Romeo Giulietta Quadrofoglio Verde (2016)
Motor: 1,75-liters, bensin, 240 hästkrafter, 340 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6 sekunder.
Toppfart: 244 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 2630/1460/1800 mm
Pris: 299 990 SEK
(Testbil 360 990 SEK)
Att köpa bil är för de flesta människor samma process som att köpa ett kylskåp. Det är en kall process som endast handlar om att fylla ett behov till lägsta möjliga pris. Det finns däremot en liten skara människor som väljer bil helt annorlunda. De väljer sin bil på samma sätt som man adopterar en hund. De letar efter en livskamrat som har karaktär, något som inte är logiskt, något som tilltalar själen snarare än plånboken. Alfa Romeo har byggt en bil för att tilltala just denna grupp människor, den heter Alfa Romeo Giulietta QV och är Italiens senaste tillskott i GTI-klassen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Alfa Romeo Giulietta QV är en hundvalp vi kan tänka oss att adoptera.
QV står för Quadrifoglio Verde och betyder fyrklöver på italienska. Denna turbringande symbol var tidigare italienarnas sätt att motverka kvalitetsproblem. Istället för att bygga pålitliga motorer hoppades man att fyrklövern gav tillräckligt med tur för att motorn inte skulle gå sönder halva vägen in på resan. Idag verkar kvalitetsproblemen vara borta och fyrklövern är istället en hint om att detta är en prestandabil likt AMG-emblemet hos Mercedes.
När det kommer till de tyska tillverkarna brukar kvalitet vara ett ledord som ofta lyser igenom via interiören. Detta är något som italienarna missat och Giuliettans interiör känns ett par steg efter i både utseende och känsla. Att beskåda interiören är lite som att äta tofu, det ser ut som den äkta varan, smakar som den äkta varan, men känslan är långt ifrån tysk premiumbiff. Idag är en betydande del av alla svenskar just vegetarianer och om så pass många klarar av att äta fejk-kött kommer lika många att klara av Giuliettas interiör.
Om insidan var en besvikelse är bilens utsida onekligen vacker som en Alfa Romeo ska vara. Volkswagen Golf GTI och Renault Megane RS ser hopplöst färglösa ut jämsides med Italiens tillskott i golfklassen. Vår bil var även utrustad med färgen Competizione röd vilket klär den lika väl som en röd aftonklänning på en italiensk modell. Det är en bil man gärna visar upp och som drar till sig mer blickar än vad någon bil i Golf-klassen har rätt till. Likt ett modernt konstverk förstår de flesta inte vad de tittar på eller vad det betyder, men att slita blicken är lika svårt för det.
Att hoppa in och köra Giulietta QV är i sin tur en intressant upplevelse. Det är inte en bil som får sin förare likt en brevduva flyga hemåt i form av någon F1-anpassad bana. Istället är bilens dynamik mer belönande när den används som GT-vagn. Den mår som bäst på landsvägar där motorn tillåts varva ut och föraren har tid att njuta av bilen i sig.
Därmed är körupplevelsen mer GT än GTI vilket passar bilens karaktär. Italienarna vet om att Tyskland regerar den banfokuserade GTI-klassen och har istället valt att skilja sig genom en mer samlad körkaraktär och mer karismatisk motor. Istället för att skapa en hård rottweiler som biter besökare har Alfa Romeo byggt en liten cocker spaniel som med sin charm och själ är mer älskvärd än någon tysk kamphund.
Bilens hjärta i form av motorn är bilens paradgren, den är liten till volymen men stor till karaktären. Turboaggregaten pyser mer än Leif GW Persson och mullret på låga varv påminner om en björn som snarkar. Att Alfa Romeo lyckas skapa en såpass livlig men ändå liten motor är ett rent under.
Tyvärr lever inte växellådan upp till bilens karismatiska motor. Det är en dubbelkopplingslåda som inte känns helt korrekt hopsnickrad. Tänk dig att du tar de finaste ingredienserna du kan hitta till en middag, Kobe biff, rysk kaviar och tryffel. Men istället för att servera detta fint på en tallrik gör du istället en smoothie av allt, smakerna är där, ingredienserna är på sin plats men själva matupplevelsen blir bristfällig. Ungefär så känns växellådan i Giuliettan som aldrig riktigt når ända fram.
Med ett pris på ca 300 tusen kronor är detta en bil som aldrig kommer att vinna över den rationella köparen. Frånsett smoothie-lådan och den vegetariska interiören är det en bil vi på Högsta Växeln tycker väldigt mycket om. Vi blev förälskade i det fina utseendet och bilens hjärta. Hade detta varit en hundvalp hade det varit en söt cocker spaniel med ett ordentligt morrande. Det hade varit en hund vi på Högsta Växeln gärna tagit med oss hem.
Betyg
Sammanfattning
Vi blev förälskade i det fina utseendet och bilens hjärta. Hade detta varit en hundvalp hade det varit en söt cocker spaniel med ett ordentligt morrande. Det hade varit en hund vi på Högsta Växeln gärna tagit med oss hem.