Renässans är ett fenomen som flera biltillverkare har sysslat med genom åren. Peugeot bestämde sig exempelvis någonstans i historien för att gå från att tillverka trevliga och roliga bilar till att tillverka vattenklosetter med hjul. Den största renässansen i bilvärlden är för mig ändå den som Volvo genomgår i skrivande stund. Flaggskeppen i satsningen är de nya mer premiuminriktade bilarna i 90-serien, och inte minst de med hybridmonster under huven. Kan då en hybrid-SUV leda Volvo mot toppen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volvo XC60 T8.

Volvo XC60 T8

Motor: 2-liter, I4, bensin, 320 hästkrafter, 400 newtonmeter

Elmotor, 87 hästkrafter

Totalt 407 hästkrafter

Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift

Acceleration 0-100 km/h: 5,3 sekunder

Toppfart: 230 km/h

Vikt: 2115 kg

Mått (längd/höjd/bredd):4688/1658/1902mm

Pris: Ca 591 900 SEK (Testbil ca 731 500 SEK)

På diverse varuhus återfinns butiker med modern skandinavisk inredningsdesign. Det verkar som att en sådan faktiskt har flyttat in i XC60. I ett potpurri av generösa material, bland annat en växelväljare från Orrefors, märks det även fort att Volvo inte enbart har smetat ned interiören med generisk lyx. Det måste verkligen påpekas att det inte ser ut som vilken premium-SUV som helst i framsätet, allt känns kreativt och genomtänkt. Sensus navigation och infotainment opererar klockrent, så även det krispiga ljudsystemet från Bowers & Wilkins. Sportstolarna som kommer med paketet R-Design är förvisso ingen mirakulöst mjuk historia, men om du som jag föredrar lite mer stöd i sittpositionen är dessa ypperliga. De möjliggör också vissa fördelar när det kommer till körupplevelsen.

Tillsammans med sportstolar kommer R-Design med ett sportchassi som styvar upp bilen något, vilket är välkommet. Fjädringen är dock aningen för komfortinriktad för att den ska kännas helt följsam, men så sitter du också på en piedestal i en två ton tung bil. Krängningar är bara aningen närvarande vid skarpa svängar, och understyrning är frånvarande såvida du inte pressar bilen till bristningsgränsen. Den lätta men precisa styrningen ger en del feedback, men om du föredrar att puttra på i samma hastighet som en riksdagsmotion är upplevelsen bakom ratten mer avspänd. XC60 är på det store hela väldigt underhållande att köra och för inte alls tankarna till de avtrubbade egenskaper som SUV:ar annars brukar besitta.

Motorn är den bärande länken för just XC60 T8. Du har 407 hästkrafter till ditt förfogande, men bilen är ändå klassad som en supermiljöbil. Instinktivt låter det lika rimligt som salt i morgonyoghurten. Nyckeln ligger i att utsläppssiffrorna är lika verklighetsförankrade som Sagan om Ringen om du inte utnyttjar elmotorn. Det är trots allt av mindre vikt, eftersom du inte köper en SUV i samma andetag som du blir medlem i Greenpeace. Enorma skattelättnader väntar ändå, vilket gör T8 till en oerhört rimlig investering om du kan hosta upp pengar. Den dagliga pendelsträckan kan, om den är kort och du använder körläget pure, faktiskt avvecklas utan att förgifta miljön mer än att rida på en get till jobbet. Hybridmotorn som är både kraftfull, praktisk på grund av den låga beskattningen och miljövänlig vid kortare sträckor känns oerhört tidsenlig.

Med 407 hästkrafter har du faktiskt aldrig tråkigt. Jag kommer på mig själv med att ta omvägar på väg hem från jobbet för att kunna trycka ner all kraft jag kan mot den höstfuktiga asfalten. Det som gör den här bilen mer speciell än vilket kraftpaket som helst är att du kan fullkomligt skita i att engagera dig i körningen om du inte vill. Det går precis lika bra. Pilot Assist tillsammans med komfortabel fjädring och majestätisk ljudisolering gör att du kan glida fram på motorvägen med högtalarna inställda efter Göteborgs konserthus och bara njuta. Vill du däremot bjuda upp till match knyter XC60 boxningshandskarna och tar dig med på en underhållande resa.

Det kommer såklart en ganska saftig prislapp på köpet, men om du har medlen finns det få saker du kan köpa som ger mig mer valuta för pengarna. Både dina endorfiner och i viss mån miljön blir glad om du köper XC60 T8. Du får valuta för vartenda korvöre du kan belåna dig till. Kanske spelar det inte någon roll när allt kommer omkring, för varje sekund du tillbringar bakom ratten känns allt bara helt rätt. Den svenska bilregenten är pånyttfödd. Volvo XC60 T8 är en oförskämt bra bil, och jag vill inte sluta köra.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Körglädje
8
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
10
Ha-begär
9
Relativ prestanda
9
Personlighet
8
Motorljud
7
Komfort
9
Dalkarl och Högsta Växelns hårdrockare. Har en fäbless för brittiska bilar i allmänhet och Lotus i synnerhet.