Test: Seat Ibiza

SEAT Ibiza 5D Xcellence
Motor: 1-liter, I3, bensin, 95 hästkrafter, 175 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 10,9 sekunder
Toppfart: 182 km/h
Vikt: 1091 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4059/1444/1780 mm
Pris: 139 900 SEK
(Testbil 187 700 SEK)

Om man är ute efter ett transportmedel som kan ta en från punkt A till B på billigaste vis har man ett flertal alternativ. Kollektivtrafiken är ett (såvida man bor i en större stad) och om man inte värderar sitt liv går det att cykla. Men om man helst undviker sjukdomar och föredrar att känna den absoluta frihet som en bil möjliggör är det en sådan man behöver. En bil alltså, inte en sjukdom. Seat Ibiza tillhör den skara av bilar som endast ska vara ett transportmedel. Märket har dock gjort sitt yttersta för att göra Ibizan till något unikt. Låt oss ta reda på om de har lyckats genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Seat Ibiza.

Nya Ibiza ser betydligt mer spansk ut, mer som en Seat snarare än någon degklump som föregångaren påminde om. Den är en attraktiv liten bil som knappast lär vinna några priser i radikal design men som ändå har en chic uppsyn, särskilt i vår testbils utförande. På insidan har Ibizan genomgått en ordentlig förändring – infotainmentsystemet är bättre än hos koncern-stora-syskonet Volkswagen och även om det rör sig om en atlant av plast ser det hela mycket anständigt ut. Ljudsystemet är briljant och rent generellt har Seat siktat på att erbjuda en mer personlig prägel.

På presskörningen i Barcelona imponerades jag över bilens dynamiska färdigheter och tyckte minst sagt att det var ett rejält kliv i rätt riktning. På Stockholms gator består samma intryck och att lida av kronisk blyfot är inga problem när man endast har 95 hästkrafter att leka med. Den mekaniska handbromsen gör även att man kan leka akrobat och för ändamålet klarar den sig alldeles utmärkt.

På motorvägen är ljudnivån i kupén väldigt hög vilket uppenbarligen inte är någon överraskning. Fortsättningsvis är den fem-växlade manuella lådan inte riktigt skapt för att ligga och trycka på motorvägen; jag hade personligen valt DSG-lådan med tanke på bilens användningsområde.

Ibiza känns aldrig snabb utan det gäller verkligen att nyttja de tre cylindrarna till 100 procent om man vill komma någonvart. Bilen låter sportigt och är som konstaterat körglad men på motorvägen kommer man inte endast att störas av ljudnivån i kupén, utan också av det faktum att bilen har samma omkörningsmöjligheter som en skördetröska – det gäller att planera in i minsta detalj. Tur är det då att man kan köpa Ibiza med fler hästkrafter om man så vill. Den låga vikten gör att bilen känns flink och bidrar även till att den drar mindre än ett pappersflygplan.

Rent praktiskt är Seat Ibiza nästan lika rymlig som en Volkswagen Golf och allt man kan tänkas behöva lasta får plats, så länge man inte jobbar som chaufför på Linas Matkasse. Kupén känns luftig och även passagerarna i baksätet slipper klaustrofobi. Det innebär alltså att man får mer av en ”storbilskänsla” – något som innebär en hel del valuta för pengarna. Om man nu verkligen inte kräver det extra utrymme som en Ibiza erbjuder över en Volkswagen up! finns det egentligen ingen objektiv anledning till att köpa Ibizan. Jämfört med nya VW Polo är det dock en annan femma.

Kort och gott är nya Seat Ibiza en briljant småbil. Den erbjuder en personlig touch, en genuint rolig upplevelse bakom ratten och mycket för pengarna. Med 95 hästkrafter under huven är den knappast lika spännande som orten Ibiza men den är avsevärt mycket mindre genant att ha erfarit. Seat har minst sagt anspelat på sina spanska rötter. Den är mer än bara en bil och ett av de mest rationella sätten att slippa kollektivtrafik. Seat Ibiza, personlig transport utan sjukdomar.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya SEAT Ibiza visar att det spanska märket är på väg tillbaka till sina rötter. Den är genuint rolig att köra, är väldigt praktisk och billig att äga. Ett vettigt alternativ för den som behöver ett transportmedel som inte börjar på k och slutar med ollektivtrafik.