Volkswagen high up! TSI 90 hk
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 90 hästkrafter, 160 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,9 sekunder
Toppfart: 185 km/h
Vikt: 1000 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3600/1504/1645 mm
Pris: 134 900 SEK (Testbil ca 140 000 SEK)

Up är minstingen i Volkswagens modellutbud och också vår favoritstadsbil. Nyligen fick den sig en oerhört försiktig uppdatering som erbjuds med tre motoralternativ. Den snabbaste av dessa är den med hiskeliga 90 hästkrafter. I en bil med yttre dimensioner som påminner mer om en Skogaholmslimpa än en bil bör detta vara fullt tillräckligt. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen Up.

Anledningen till varför Up är så briljant är för att den har något som de flesta moderna bilar saknar: karaktär. Jag är övertygad om att den har ett lika utvecklat känsloliv som den genomsnittlige tamhunden. Up är så oerhört charmig att jag förundras över att den har formgivits i ett så grått och sterilt land som Tyskland.

Insidan är också lekfull, men inte riktigt på samma nivå som bilens yttre. Vår testbil var maxutrustad vilket i en Ups fall innebär att den har de basala bekvämligheter som man kan förvänta sig av en enkel bil år 2017. Den uppdaterade modellen har också välsignats med en färgskärm med bra upplösning och användarvänliga funktioner. Backkameran är högst användbar och det valbara Beats-ljudsystemet oerhört kraftfullt. Dock saknas funktioner såsom GPS och adaptiv farthållare, något som inte längre är ovanligt på mini-bilar.

Så hur påverkar den större motorn körupplevelsen? Svaret på den frågan är uppenbart; till det bättre. Till skillnad från instegsmodellen med 75 hästkrafter känns 90 hästars-varianten genuint pigg i lägre hastigheter. Självfallet saknar motorn nämnvärt krut på exempelvis motorväg, men Up presterar oerhört väl inne i staden. Det är trots allt också där den ska utmärka sig.

Fjädringen är väldigt mjukt inställd och bilen är rolig just därför. Det är så fantastiskt underhållande att slänga runt den i skarpa kurvor i vad som känns som 1 000 000 kilometer i timmen men som faktiskt är 34. Det enda klagomålet jag har är växellådan som inte vinner några priser. Den är inte särskilt distinkt och en extra växel är nödvändigt för att slippa varva vettet ur motorn i högre hastigheter.

I slutändan är Volkswagen Up med 90 hästkrafter tveklöst bilen du bör köpa om du är ute efter något litet. Motoruppgraderingen går loss på (inte ett dugg) hutlösa 5000 riksdaler. För de pengarna får du en obeskrivligt charmig liten bil som är helt klasslös. Dessutom har den nu också tillräckligt mycket prestanda för att leendet på förarens läppar aldrig ska behövas suddas ut. Snart kommer också Up GTI. Den råkar vara en av bilarna jag ser mest fram emot att köra. Någonsin.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
8
Körglädje
9
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
8
Relativ prestanda
7
Personlighet
8
Motorljud
6
Komfort
7
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.