I trakterna där jag växte upp sa man ofta att man inte ska köpa grisen i säcken. Till en början fattade jag inte varför grisuppfödare skulle kränga sina produkter i en säck, eller varför det tycktes vara accepterat av inköparna i grisbranschen, och det gör jag inte idag heller. Några andra människor som inte riktigt greppet konceptet är de 1700 människor som har förbeställt helt nya Volkswagen Polo – de flesta utan att ens ha sett bilen i verkligheten. Är grisen i säcken i själva verket en baconlindad tegelsten? Jag begav mig till ett regnigt Hamburg för att undersöka saken!

Fakta
– Lanseras i november, beställningsbar nu
– Pris från 158 000 kr
– 150 hk TSI och 200 hk GTI kommer sommaren 2018

Den som blivit införd i bilen med hjälp av ögonbindel skulle lätt kunna missta lilla Polo för en större Volkswagen-produkt. Designspråket ger mig deja vu-känslor från provkörningen av (halv)nya Golf på Mallorca tidigare i år. Materialen är lite plastigare än Golfens, men om man låter bli att pilla på underdelen av mittkonsolen finns en överväldigande kvalitetskänsla. Dessutom finns (nästan) alla leksaker som tekniskt överlägsna storebror kan skylta med. Å andra sidan, smakar det så kostar det, och majoriteten av blivande Polo-ägare kommer att nöja sig med lite färgglada plastpaneler och någon fräsig lack.

Nya Polo har växt. Rejält. Bagageutrymmets volym har ökat i samma takt som Nordkoreas kärnvapenarsenal, benutrymmet i baksätet likaså. Bilen är nu användbar – på riktigt! De nya dimensionerna bidrar även till en ökad pondus och väghållning, utan att storleken inskränker nämnvärt på de smidiga stadsegenskaperna. Ljudnivån är också ett tungt steg i rätt riktning. I det stora hela känns inte nya Polo som en kompromiss på samma vis som bilen tidigare gjort.

Vad är nytt?
Helt ny Polo som delar många pusselbitar med syskonet Seat Ibiza
– Betydlig ökning i storlek och utrymme
– Moderna säkerhetssystem
– Teknik som adaptiv farthållare och digitala förarinstrument

Vi fick tillfälle att testa två olika motorer, en diesel och en bensin, båda med 95 hästar i stallet. Effekten är fullt tillräcklig för storleken, men jag behöver knappast påpeka att det inte handlar om någon Ferrari-dödare. Volkswagen förväntar sig att dieselmotorn maximalt kommer att stå för 1 % av försäljningen, vilket är logiskt med tanke på stadsbilsauran, men synd då den bidrar till en trevligare karaktär än den något varvkänsliga bensinaren.

Det finns, givetvis, saker att klaga på. Den automatiska dubbelkopplingslådan är ett exempel. När man rullar iväg från stillastående vibrerar bilen som om kopplingen hanterades av en körskoleelev. Den manuella lådan är trevligare, men en sjätte växel hade behövts och kopplingspedalens position gör sittställningen avig (jag är 185 cm). Dessutom ska skon pressas hela vägen in i motorutrymmet innan pedalen når sitt mål, vilket blev en pina av guds nåde för min vänsterfot under den dryga timmen vi satt fast i Hamburgs förvånansvärt sega kvart-i-fem-trafik.

Nya Volkswagen Polo har definitivt mognat. Faktum är att skillnaden mellan Polo och Golf nu är så liten att allt fler kommer att föredra lillebror – i synnerhet de som bara är ute efter ett komplement till sin kombi eller SUV. Varför skulle du köpa en (i sammanhanget) dyr Golf när Polo kan uppfylla alla dina krav? Alla ni 1 700 personer som förbeställt nya Polo kan vara lugna – ni har inte begått ert livs största misstag. Grisen ligger där i säcken, precis som försäljaren lovade.