Mercedes-AMG GT R provkörd i USA

2018 Mercedes-AMG GT R
Motor:
4-liters, V8, dubbelturbo, 585 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring:
7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0 – 100 km/h:
3,6 sekunder
Toppfart:
318 km/h
Vikt:
1630 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4546/1288/2075 mm
Pris:
1 660 000 SEK
(Testbil cirka 1 900 000 SEK)

Tack till Monticello Motor Club för att vi fick nyttja era faciliteter.

Livet som motorjournalist för med sig en hel del dagar som kräver mer nypande än andra. Att ha den lokala flygplatsen som sitt andra hem? Kanske inte. Att få köra Mercedes-AMG GT R på anrika Monticello Motor Club? Utan tvekan. AMG GT R var den officiellt snabbaste bakhjulsdrivna bilen runt (ö)kända Nürburgring (7.10.92) tills Porsche 911 GT2 RS norpade kronan, och det gör att man förstår hur kapabel ”besten från det gröna helvetet” verkligen är. Monticello Motor Club må kanske inte vara av samma kaliber som Nordslingan, men banan är fortfarande genuint klurig. Låt oss ta reda på hur jag hanterade det genom att lägga i Högsta Växeln och köra Mercedes-AMG GT R på bana.

Jag var mer nervös än inbrottstjuv som just satt av larmet precis innan jag skulle bege mig ut på banan. Jag var också helt medveten om att jag antagligen skulle komma att bli det värsta störningsmomentet för de som ville ta sig runt banan så snabbt och effektivt som möjligt. Trots att det inte rörde sig om någon tävling var det en ordentlig kö av journalister som ivrigt väntade på att få sig en tur i bilen. Dessutom var jag tvungen att testade bilen ordentligt utan att få köra den någon annanstans än på banan.

Representanten från Mercedes-Benz USA gick igenom alla knappar och spakar och förklarade för mig att jag inte under några omständigheter fick stänga av antisladden (som om jag någonsin skulle få för mig det). Jag rullade ut i depån med en förväntansfull och surrealistisk känsla. Jag kunde knappt greppa att jag satt i en AMG GT R på väg ut på en av de längsta banorna i Nordamerika. Högsta Växeln började ju trots allt som ett skämt som gick lite för långt under gymnasiet för tre år sedan, något vi är oerhört tacksamma för idag.

När jag fick grönt ljus tryckte jag gasen i botten och kände genast hur backdäcken greppade hårt i asfalten och katapulterade mig framåt. Den första kurvan närmade sig och det var dags att se var skåpet faktiskt stod. Jag tog kurvan på tok för långsamt och bilen kändes lika understimulerad som en professor i matematik på högskoleprovet. Jag valde därför att ta nästa kurva avesvärt mycket hårdare, och nästa ytterligare lite hårdare, och ännu lite hårdare.

Bortsett från minimal överstyrning efter varje kurva var AMG GT R lika klistrad till marken som tuggummi i en tonårings hår. Det var upphetsande, pirrigt, och oerhört respektingivande. Bilen kändes responsiv och, trots att den inte känns lika blixtrande snabb som en Porsche 911 GT3 RS, har den en helt annan känsla av dramatik över sig.

Mercedes-AMG GT R är en av de där bilarna som existerar enbart för det rena nöje som bilkörning är. På ett sätt är den kompromisslös vilket gör den till en synnerligen autentisk upplevelse. Fyrhjulsstyrningen, det storartade motorljudet, och den generella känslan av lekfullhet adderar till ett alldeles enastående äventyr. Den är inte lika hardcore som en GT3 RS, men istället är den en markant förbättring av vanliga AMG GT S. AMG GT R lever verkligen upp till sitt namn, och för det beundrar jag den. Om du faktiskt planerar att köra bilen bortom banans lena asfalt, är det den du borde skaffa.

Översatt av Andreas Bergman

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 5.0

Sammanfattning

Mercedes-AMG GT R är en av de där bilarna som existerar enbart för det rena nöje som bilkörning är. På ett sätt är den kompromisslös vilket gör den till en synnerligen autentisk upplevelse.